10 LETTE TIPS TIL AT LAVE INDHOLD
1. Instagram Stories
Selvfølgelig kender du Instagram Stories, men er du selv begyndt at gøre brug af den i din marketing?
Stories funktionen er en nem og hurtig måde at dele video content med dine følgere/målgruppe, uden at virke påtrængende, da det ikke (som oftest) giver målgruppen notifikationer herom. Denne funktion er en super mulighed for at give dine kunder en større indsigt i din virksomhed, så de kan connecte med den på et mere personligt plan. Videoernes 24 timers formatet, gør det essentielt til at dele daglige events, tilbud, begivenheder m.m.
Du kan filme alting! Giv kunderne et indblik i virksomheden. Derudover er Instagram stories stadig så nyt, at utroligt få gør brug af det, så du kommer højst sandsynligt ikke til at opleve særligt meget konkurrence fra dine konkurrenter. Win-Win.
Eksempler her fra henholdvis VaynerMedia og LA Galaxy der giver deres følgere et indblik i virksomhedens dagligdag og introduktion af de ansatte som det ses på VaynerMedia’s story.
2. Dagens tip
Det er blevet sværere bare at kaste tilbud og reklamer i hovedet på vores målgruppe for at få dem til at konvertere. Forbrugere har det ofte med at vælge den løsning, hvor de modtager mest værdi, og det er derfor vigtigt, at du skaber yderligere værdi for din målgruppe end blot produktet. Brug derfor din ekspert viden inden for din branche til at give værdi til dine kunder, ved evt. at lave blogindlæg eller opslag med dagens tip. Hvad end du sælger tøj eller marketing, kan du give dine kunder og målgruppe værdi, ved at komme med tips til enten hvilke bukser du skal have til sommer, eller hvordan du forbedre din marketing. Nogle mener, at man ikke kan komme med for mange tips, du kan dog tænke over at dine tips og tricks ikke gør dig undværlig for kunden, men i stedet virker som en gulerod, der trækker dem tættere på at blive kunder. Let og hurtig måde at lave indhold på og gør samtidigt, at du som virksomhed giver værdi tilbage til dine kunder.
3. De berømte top 3/5/10 lister
Den evige redningsmand når du har ramt en skriveblokade med din content marketing. Der findes ikke det, som der ikke kan laves en top- eller bare en liste over, og det bør du udnytte. Når du prøver at komme på interessant og spændende indhold, men den eneste der er i dit hoved, er en abe på en trehjulet cykel, så er top lister the way to go. Dette kan bl.a. hjælpe dig med at etablere dig som opinionsleder inden for din branche, og viser at du er en lærende organisation, fordi du undersøger og sammenligner forskellige ting.
Hos ASENTO gør vi også tit brug af top/punkt lister! Her er vores artikel omkring yoast seo
4. Video, video – VIDEO!
Det kan nogle gange være lettere at skyde noget video, i stedet for at skulle formulere sig skriftligt, og der er et hav af ting, du med fordel kan bruge video til. Nogle virksomheder har produkter, der kan være svære at forstå eller kunne bruge en introduktion til, hvordan de bruges. Så her kan du med fordel skyde noget video, hvor du forklarer produktet og/eller, hvordan det anvendes. Derudover er det ofte også lettere at overføre følelser til video – såsom komik og pathos appel – hvis dette fanger din målgruppe. Udover dette kan du også lave Q&A’s med spørgsmål fra dine kunder, som så besvares af virksomheden, alene, eller med hjælp fra en gæst. Dette kan også gøres på Facebook live, som giver dig mulighed for at tage flere spørgsmål ind undervejs, fra dit live publikum.
Hav dog altid noget planlagt forud for jeres live sessioner, så det ikke dør hen, hvis der ingen seere eller spørgsmål kommer. Videoen kommer nemlig til at ligge som et normalt videoopslag efterfølgende.
Thomas Bigum – En dansk ekspert i Facebook live, og et glimrende eksempel på hvordan man kan bruge video til personlig branding og markedsføring af sin virksomhed
5. Interviews og podcast
I forlængelse af forrige forslag, kan man også foretage interviews af interessante personer. Dette kan gøres på video, men fungere også sagtens på skrift. Til dette kan podcasts dog også være en glimrende platform, og må vel anses som en medie platform, vi kun kommer til at se mere og mere til. Podcasts er glimrende til at formidle en masse emner, og har virkelig sin styrke der hvor det skriftlige kan blive utilstrækkeligt, men video bliver overflødigt – f.eks. interviews. Det smarte ved at lave interviews, er at du ikke skal finde på nyt indhold hele tiden, du skal bare finde på de rigtige spørgsmål.
Her kan jeg bl.a. nævne Halfdan Timm og Emil Kristensens Marketing Brief Podcast, hvor de tog kloge hoveder fra henholdsvis Obsidian Digital og Sleeknote, deler ud af deres viden, der også har været gæstet af ovennævnte Thomas Bigum. Leon Birdi og hans Sælg For Helvede er et andet godt eksempel på en podcast fra en lidt anden branche, hvor der også tit er gæster med.
6. Stil dine følgere spørgsmål
Ligeledes som du kan besvare dine følgeres spørgsmål, kan du også benytte dem til at besvare dine. Dette er nok ikke tilgangen til skabe fyldestgørende indhold, man kan bruges som SoMe post, og kan være fantastisk til at samle data om dine følgere. Find på spørgsmål der er sjove for dine følgere at svare på, men som også kan give dig en indsigt i hvem de er som personer. Hvad er deres yndlings film? Er der mange der er til komedier, kan det f.eks. være at du bør anvende mere humor i din kommunikation og marketings tekster.
7. Forudse tendenser i markedet
Endnu en glimrende måde at få skudt noget nemt content af, hvis hovedet ellers er tomt for idéer. Noget de fleste gør brug af i alt fra Go’ Morgen Danmark til politik og finans – Hvordan kommer fremtiden til at se ud? Her kan du igen gøre brug af din viden inden for din branche, som kan hjælpe dig til at markere dig selv som ekspert ved at komme med dit bud på, hvad fremtiden bringer inden for dit felt. Her kan du passende inddrage dine følgere til at komme med deres bud – og wupti, så har du en diskussion og en tråd.
8. Vis din virksomheds personlighed
Har i en kultur man kan være stolt af, laver i de fedeste firma arrangementer, oplever i mange succeser? – Del det med dine følgere. Inden for Brand Equity teorien arbejder man med noget der hedder Brand Personality, og det betyder kort og godt, at kunder der kan spejle deres personlighed i branded/virksomheden tillægger deres produkter mere værdi og er derfor også villig til at betale mere – Bum. Giv derfor dine følgere noget indhold Behind-the-scenes, med både tekst, billeder og video, af hvem din virksomhed er, så man som kunde får et mere personligt forhold til din virksomhed.
I ASENTO er vi ikke bange for at vise den mere bløde side af vores virksomhed, og prøver derfor også at give vores kunder og følgere et større indblik i menneskerne bag facaden, og ikke bare den ’corporate front’ nogle virksomheder holder.
9. Udnyt din hjemmesides blog
Det fleste hjemmesider har efterhånden en blog funktion implementeret, men det langt fra alle der formår at udnytte den til fulde. Jeg ser flere virksomheder der blot benytter deres blog til at fortælle om nyheder man oplever, uden at tænke på om det er noget dine kunder eller målgruppe finder værdi i. Jeg vil derfor gerne omformulere mit tidligere statement ”Content is King” til ”Shareable content is King”. Prøv derfor i så vidt omfang som muligt at skabe indhold der er relevant og værdiskabende, således din målgruppe gider at læse det, og i bedste tilfælde dele det med deres netværk.
10. Evergreen indhold – Tænk SEO fra starten
I forlængelse af forrige råd bør du derfor sørge for at dit indhold giver værdi at læse, og at indholdets levetid er så lang som mulig, og ikke dør dagen efter det var postet. Det kan du gøre ved at tænke evergreen indhold, der altid har formål. Indhold bør derfor ikke handle om de produkter du tilbyder, men i stedet for, om de problemer de løser eller spørgsmål de ønsker besvaret. Chancen for at kunder leder, og vil blive ved med at lede, efter en løsning på et problem, er ofte større, end at de leder efter dit unikke produkt, medmindre du har et utrolig kendt brand/produkt. Find derfor frem til spørgsmål og problemer kunder i din branche søger efter og lav noget content, der besvarer deres spørgsmål. Indholdet vil derefter skabe værdi for folk med dette problem, i al evighed – hvis du selvfølgelig lige sørger for at fokusere på seo, så det rent faktisk også bliver fundet.
Her har Krifa været smarte at lave et indlæg omkring ” Hvad er en fagforening? ” i stedet for blot at skrive om dem selv. Dette indhold vil højst sandsynligt blive fundet, hver gang nogen stiller dette spørgsmål på google, og det giver dem muligheden for at lokke kunder ind, før de overhovedet søger deres produkt direkte.
Håber disse simple, men forhåbentlig brugbare råd, kan hjælpe dig til at sparke røv med dit content marketing!
Skriv et svar