← Tilbage til ordbog

CPM

CPM står for “Cost Per Mille“, hvilket på dansk betyder “omkostning pr. tusind visninger”. CPM er en måling, der anvendes i online markedsføring og annoncering til at vurdere omkostningerne ved at nå ud til en målgruppe og opnå tusindvisninger af en annonce eller indhold.

CPM beregnes som den samlede omkostning ved en annonce divideret med antallet af tusindvisninger, hvorefter resultatet multipliceres med 1000:

CPM = (Samlet omkostning / Antal tusindvisninger) * 1000

CPM er normalt angivet i den valuta, der anvendes i den pågældende annonceringsplatform, f.eks. dollars, euro eller danske kroner. Det er en metrik, der hjælper annoncører med at forstå omkostningerne ved at nå ud til en bredere målgruppe og øge synligheden af deres annonce.

CPM priser kan variere afhængigt af faktorer som annonceplatformen, annonceformatet, målretningen, konkurrencen og kvaliteten af annoncen. Når annoncører betaler baseret på CPM, betaler de normalt for eksponeringen af deres annonce, uanset om brugerne interagerer med annoncen eller ej.

Cookie-indstillinger