← Tilbage til ordbog

Søgeord / Søgeterm / Søgeforespørgsel

Et søgeord er en eller flere ord eller en sætning, som en bruger indtaster i en søgemaskine, eksempelvis Google, for at finde information, produkter eller tjenester. Søgeordet beskriver det, som brugeren søger efter, og hjælper søgemaskinen med at præsentere relevante resultater.

Når en bruger indtaster et søgeord i en søgemaskine som f.eks. Google, analyserer søgemaskinen søgeordet og søger efter relevante hjemmesider eller indhold, der passer til søgekriterierne. Søgemaskinen forsøger at vise de mest relevante resultater på SERP’en.

For eksempel kan et søgeord være “håndtasker”, “vejrudsigt København” eller “bedste restauranter i nærheden af mig”. Søgeordet kan være bredt og generelt eller mere specifikt afhængigt af brugerens intention og “pain”.

Inden for søgeord, findes der long tail og short tail søgeord, hvor man bør kende til hvilke af begge versioner, der relaterer til sin virksomhed. 

Der findes forskellige værktøjer og metoder til at undersøge og vælge relevante søgeord, herunder at analysere søgevolumen, konkurrence, målgruppens søgeadfærd og trends. Værktøjer som Ahrefs, Semrush og accuranker er blandt de mest kendte.  

Cookie-indstillinger