← Tilbage til ordbog

CTA

CTA står for Call to Action og er et begreb inden for marketing og kommunikation. En CTA er en specifik handling eller opfordring, som en virksomhed ønsker, at modtageren af deres budskab skal foretage sig. Formålet er at skabe en direkte respons og lede modtageren videre – typisk videre i købsprocessen.

En effektiv CTA er tydelig, konkret og indbydende. Det kan være formuleringer som “Oplev produktet her”, “Udforsk vores kollektion”, “Tilmeld dig nyhedsbrevet” eller “Få en gratis prøveperiode”. CTA’en skal fange modtagerens opmærksomhed og give en klar idé om, hvad der forventes af dem.

CTA’er bruges på tværs af en lang række digitale kanaler som hjemmesider, i e-mails, på de sociale medier og andre typer af online annoncer hvor du vil have din bruger til at foretage en handling. 

Et eksempel er knappen “Køb nu” på en webshop, der opfordrer besøgende til at foretage et køb. Brugeren er her ikke i tvivl om, hvad der forventes af dem eller hvad der sker, når de klikker på knappen. 

En veludført CTA kan øge engagementet fra dine brugere, konverteringsraten og salget. Det er vigtigt at teste og optimere sine CTA’ere, hvorfor en CTA ofte også er det, som man tester på i sin A/B split-testing.

Cookie-indstillinger