← Tilbage til ordbog

A/B testing

A/B split testing er en metode inden for digital markedsføring, der anvendes til at teste forskellige variationer af en hjemmeside, en annonce eller en e-mail for at finde den bedst mulige version. Formålet med A/B split testing er at få data og indsigt til at træffe informerede beslutninger omkring markedsføringsstrategier, konverteringsrater, åbningsrater – generelt den variabel, du ønsker at optimere.

A/B split testing fungerer ved at opdele dine brugere i to grupper. Den ene gruppe udsættes for version A (den oprindelige version eller kontrolgruppen) af din test, mens den anden gruppe udsættes for version B (den nye variation eller testgruppen). 

Herefter sammenlignes resultaterne fra de to grupper for at afgøre, hvilken version der præsterer bedst.

A/B split testing kan anvendes på forskellige digitale kanaler, herunder hjemmesider, Google Ads annoncer, annoncer på de sociale medier samt i sin e-mail marketing indsats 

Gennem test af forskellige variabler som emnelinjer, overskrifter, billeder, knapper, farver mm, kan man udlede, hvilke ændringer der har en positiv indvirkning på brugernes adfærd.

Når du arbejder med A/B split testing, er det vigtigt at have klare mål for din test og kun ændre én variabel ad gangen. På den sikrer du effekten af hver ændring, hvilket gør, at du opnår mere præcise resultater. Det er herudover vigtigt, at have en vis mængde trafik eller antal brugere til at kunne drage konklusioner af din test. 

A/B split testing er en effektiv måde til at optimere sine digitale indsats, da du ud fra data kan træffe velinformerede beslutninger ud fra resultaterne af din test. 

Cookie-indstillinger