“Det er en mulighed at annoncere på sociale medier uden at tracke på resultaterne og adfærden på dit website. Men det kan aldrig anbefales. Uden tracking opsætning på dit website som følge af et sideskift, kan du se ind i en lang række konsekvenser for dine Paid Social aktiviteter.
Først og fremmest er tracking altafgørende for bedst-mulige resultater på konverterings- og salgskampagner. Uden tracking på dit website får de sociale mediers algoritmer ikke nok informationer og data på, hvad det egentlig er, man beder om at få i annonceauktionerne på sociale medier.
Sekundært vil du uden tracking på dit website ikke kunne se effekten og den påvirkning, dine Paid Social aktiviteter giver udenfor, det pågældende sociale medier. Det vil sige, at du ikke kan få tilskrevet værdi til dit Paid Social setup, fordi trackingen er det, der knytter aktivitet og adfærd på dit website til kilden for aktiviteten. Så hvis dine annoncer på Social giver en stor mængde konverteringer eller driver en stor mængde trafik til dit website, så vil du ikke kunne spore dette tilbage til dine Social aktiviteter. Derfor bliver din afrapportering og effektmåling af dine Paid Social aktiviteter nærmest ubruelig uden et korrekt trackingsetup.
En afgørende konsekvens er også ineffektive målgrupper. Hvis du i dit Paid Social setup anvender brugerdefinerede målgrupper, der er udgjort af historisk adfærd på dit website, så vil du med et sideskift uden tracking miste en stor mængde af din retargeting målgruppe. Hvis du på samme tid også bruger Lookalike målgrupper, der har kilde i brugeradfærd på websitet, så vil værdien og performance på disse også forringes, hvis kildemålgruppen ikke længere modtager hændelser.
Hvis trackingen mistes ved sideskift og trackingen genoprettes med tiden kan det også betyde, at dit Paid Social setup skal bruge ekstra tid før performance er tilbagevendende. Dette sker, da den manglende tracking er fundamentet for at få det maksimale ud af hver investerede annoncekrone.”