SÅDAN: OPTIMÉR DINE WEBTEKSTER MOD VOICE SEARCH

Google Assistant

SÅDAN: OPTIMÉR DINE WEBTEKSTER MOD VOICE SEARCH

VOICE SEARCH AKA. DIN DIGITALE ASSISTENT.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og nu er tiden kommet til digitale assistenter. Vi giver dig i dette indlæg tips & tricks til hvordan du optimerer dit website, til at imødekomme voice search.

Læs & hold dig opdateret…

 

Tænk hvor meget tid du ville spare, hvis du havde en personlig assistent.

M-e-g-e-t.

Men faktisk så har du allerede en assistent.

 

Altså din helt egen digitale assistent, som fx Siri eller Google Assistant.

Markedet for digitale assistenter er i vækst. For flere og flere begynder at søge på Google med tale. I USA er det allerede ved at være meget udbredt. Og trenden er også ved at komme til Danmark.

Det har en stor betydning for dit SEO-arbejde. For du skal begynde at omstille dig på at bruge andre søgefraser i dine tekster og dit indhold på web.

Så mit tip til dig i dag er, at du optimerer dine søgefraser mod tale-søgninger. For så sikrer du dig,  at din virksomhed bliver vist i søgeresultaterne, når dine potentielle kunder er på udkig efter det, du tilbyder.

 

SÅDAN GØR DU:

1) Brug flere ord i din søgefrase

Når du søger på internettet bruger du typisk 1-3 søgeord. Men når du søger med tale, bruger du flere ord.

Lad os antage, at du arbejder for Spies og sælger rejser til Malaga.

Når dine potentielle kunder er på udkig efter en rejse til Malaga, så vil de typisk bruge de her søgeord (via tekstsøgning) på Google:

  • Malaga pris
  • Malaga ferie
  • Malaga rejse

 

Men når de søger med tale, så vil de automatisk tilføje flere søgeord som fx:

  • Pris på en flybillet til Malaga
  • Billigste rejse til Malaga
  • Find Malaga rejseguide

 

Så kan du i dine tekster begynde at tilføje flere søgeord, som svarer til brugernes søgninger.

 

2) Stil spørgsmål i dine tekster

Der er mange, der begynder at bruge Question Words, når de søger med stemmestyring.

Question Words er, når du stiller spørgsmål i stedet for blot at bruge søgeord.

Det vil sige: “Hvad er SEO?” i stedet for “SEO forklaring”.

 

Du kan tage udgangspunkt i HV-ord, når du bruger Question Words i dine tekster:

Altså ord som:

  • Hvad
  • Hvor meget
  • Hvor
  • Hvordan
  • Hvornår

 

Hvis vi tager udgangspunkt i eksemplet med Malaga, så kunne du bruge de her Question Words i dine tekster:

  • Hvad koster en rejse til Malaga?
  • Hvor meget koster en flybillet til Malaga?
  • Hvor kan jeg finde mere information om en rejse til Malaga?
  • Hvornår er det bedste tidspunkt at rejse til Malaga?

Så i stedet for at bruge søgefrasen “pris på en flybillet til Malaga” i din tekst, så kunne du skrive: Hvad koster en flybillet til Malaga?

 

3) Optimér mod købeklare kunder

Bruger du et naturligt sprog i dine tekster (som fx Question Words), så får du også god indsigt i, hvor i kunderejsen brugerne befinder sig. Og her har du mulighed for at optimere mod købeklare brugere.

 

Fx hvis brugerne blot søger efter “rejse Malaga”, så ved du ikke, om de er klar til at købe en rejse til Malaga – eller om de blot søger inspiration (og befinder sig i ‘opdager-fasen’).

Men hvis du fx bruger samtale-søgefraser (fx Question Words), så kan du også ramme mere købeklare brugere.

 

Fx dem, der er på udkig efter inspiration (og er i ‘opdager-fasen’) bruger typisk de her HV-ord, når de søger med tale:

  • Hvad/hvem
  • Hvordan

 

Men dem, der er klar til at købe, bruger de her HV-ord:

  • Hvornår
  • Hvor

 

Se bare det her eksempel:

 

Hvad kan man købe i Humac?

vs.

Hvor er den nærmeste Humac butik?

 

Kan du se forskellen?

Med den sidste frase rammer du købeklare brugere.

Og det er nemmere at overbevise dem (fordi de ved, at de har et behov), at de skal handle hos dig…

Frem for dem, som ikke engang er sikre på endnu, om de overhovedet er interesseret i at købe noget.

 

TIP: Find ud af, hvilke søgefraser giver dig mest værdi. Og så brug dem.

 

Men husk: Det er en god ide, at du udarbejder content til alle stadier i kunderejsen. Men hvis du fx kører en salgskampagne, så skal du selvfølgelig fokusere på købeklare kunder. For de har allerede fundet ud af, at de har et behov. Og derfor er de klar til at købe. Det er her, du skal overbevise dem om, at du tilbyder det rigtige produkt/den rigtige ydelse.

 

4) Fokusér på de lokale søgninger

Stemmesøgning er også meget lokal baseret.

Der er mange, der fx søger: ‘Tankstation i nærheden’, når de er på udkig efter en tankstation nu og her.

Så hvis du har en lokal virksomhed, skal du huske at opdatere Google My Business. For hvis du opdaterer Google My Business, så kender Google din lokation. Og det betyder, at din virksomhed vil komme frem, når brugerne søger efter en tankstation i nærheden. (De skal selvfølgelig huske at slå lokalitetstjenester til.)

 

Sådan ser Google My Business ud i søgeresultaterne:

 

Opret Google My Business.

SKAL VI HJÆLPE DIG MED ONLINE MARKEDSFØRING?

Har du spørgsmål eller vil du høre, hvordan vi kan hjælpe dig med at vækste online? Så kontakt os allerede i dag.

 

/ Casper

Der er ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Top