Værktøjer til din søgeordsanalyse

søgeordsanalyse værktøj

Værktøjer til din søgeordsanalyse

Søgeordsanalysen er dit fundament for din SEO strategi og det er det vigtigste at starte med når du skal til at arbejde med SEO. Det er efterhånden gået hen og blevet en videnskab at lave en skarp søgeordsanalyse. Det skyldes bl.a. at kendskabsgraden til SEO stiger blandt de danske virksomhedsejere, såvel også de internationale og flere er bevidste omkring hvilke søgeord de ønsker at rangere på. Derfor er det vigtigt at gå i dybden med din søgeordsanalyse, så du når hele vejen rundt, både omkring lavthængende frugter, Short tail og long tail keywords samt Asking Keywords.

Du kan benytte din søgeordsanalyse til rigtig mange online markedsføringsstrategier bagefter, så sørg for at du giver dig tid til at forstå hvordan de forskellige elementer spiller en vigtig rolle ift. din virksomhed og din forretning.

Guide til din søgeordsanalyse

Short tail søgeord og long tail søgeord

Short tail keywords eller søgeord referer til ét enkelt ord, hvor long tail søgeord typisk består af 3-5 ord. Der er som regel væsentlig flere søgninger på Short tail søgeord, men konkurrencen er også tilsvarende højere. Derfor kan Long tail være en bedre forretning at satse på.

 

Eksempel:

Short tail: Sko

Long tail: Billige sko online

 

Der er mange søgninger på søgeordet “sko” og du kan få mange besøgende, hvis du kan ranger godt på ordet. Det er dog sværere at ranger i top 3, da konkurrencen er hård og man skal have et stort budget til links. Det ser vi nærmere på i Konkurrentanalyse.

Ser vi på “billige sko online”, så er det mere specifikt og konkurrencen vil være mindre på disse. Konverteringsraten vil også være tilbøjelig til at blive højere på mere specifikke søgeord, netop fordi de søge efter noget bestemt og ikke bare overordnet. Dermed et bedre søgeord at ranger på.

Hvorfor er de lavthængende frugter vigtige for din SEO succes?

søgeordsanalyse

Lavthængende frugter er de bedste søgeord du finder i din søgeordsanalyse og er dem som du skal prioritere højest i starten. Lavthængende frugter er de søgeord, som du i forvejen bliver fundet på og ligger godt på i Google’s søgeresultater. Søgeord, hvor der ikke skal gøres meget for at komme om på side 1 og høste en fortjeneste.

 

Du havde måske forventet at gå efter helt store søgeord til en start. Men det er ikke den rigtige måde at gøre det på. Start med de lavthængende frugter og se hvad det kan indbringe. Herefter kan du begynde at jage de højthængende frugter.

Asking Keywords

keywords søgeordsanalyse

Google´s algoritme bliver bliver bedre til at vise de bedste resultater i Google. Og du kan efterhånden spørge om det meste i Google’s søgefelt og få et korrekt svar. Folk benytter sig af dette, og søgetermer hvor folk sætter spørgsmålstegn bagefter, er rigtig vigtige søgeord på lang sigt. Du kan læse hvorfor, under Answer The Public.

Er det så umuligt at dukke op i Google’s søgeresultater? Nej, man skal blot kende de rigtige teknikker og værktøjer.

 

Dem får du her!

Hvilke værktøjer kan du bruge til din søgeordsanalyse?

Vi anbefaler at du bruger flere søgeordsværktøjer for at få det største udbytte af din søgeordsanalyse. På den måde kommer du bredere ud med din analyse.

3 uundværlige tools til en komplet søgeordsanalyse + #1 Keyword research hack!

Det er vigtig at du tager dig god tid når du laver søgeordsanalyse og gør op med dig selv, hvad du vil med din virksomhed online.

Keywordtool → Hurtig og simpelt, værd at betale for.

Answer The Public → Bedste værktøj til longtail søgeord. Gratis!

Semrush → Super tool med uendelig mange funktioner. Dyrt!

Når du har gjort det klart, hvilken vej du skal med din virksomhed online, så er du klar til at lave din søgeordsanalyse.

Keywordtool

Et værktøj, som er begyndt at vinde en del SEO eksperters hjerter, er Keywordtool. Det er super simpelt og nemt at bruge, men det mest essentielle ved dette tool, er at den generer meget bedre forslag end f.eks. Googles eget Keyword Planner. Det skyldes, at det er bygget til SEO, hvor Keyword Planner er beregnet til Adwords og at Keywordtool viser de forslag, hvor det eksakte søgeord, du har søgt efter, indgår. Det betyder også at du er væsentlig flere søgeord som passer præcis til det du søger.

Derfor er det også et uundværligt tool, når du skal lave din søgeordsanalyse.

Du skal sørger for at målretningen er tilpasset det land og sprog du ønsker at finde søgeord fra.  

Her er et eksempel på hvilke søgeord Keywordtool finder på søgemaskineoptimering:

søgeordsanalyse værktøj

Ved blot en enkelt søgning med ét søgeord, får du et kæmpe spektrum af longtail søgeord, hvor du efterfølgende kan tjekke søgevolumen. Derfor er det et uundværligt tool til din søgeordsanalyse.

 

Næste tool, som også er uundværligt på mange måde, er Answer The Public tool. Dette tool er gratis og giver dig rigtig mange ideer og tanker til vigtige long tail søgeord. Du får simpelthen et hav af long tail søgeord som du bagefter kan tjekke søgevolumen på.

Semrush

Semrush er et helt unikt tool med uendelig mange funktioner. Her får du forklaringen på hvordan du kan benytte dette tool som et vigtigt element i din søgeordsanalyse.

Der er utallige muligheder i Semrush og det er på mange måder uunværligt i din søgeordsanalyse. Specielt hvis du allerede har en eksisterende side.

Semrush har nemlig adgang til dine placeringer på Google og kan ud fra dem, bl.a. finde de søgeord, som du får trafik fra, ligger bedst placeret på eller hvilke der kunne være relevante at ligge bedre på.

Dvs. at du kan finde lavthængende frugter, hvor du kan skabe hurtige hurtige resultater. Det er altid nemmere at tage fat i de søgeord, som du i forvejen bliver fundet på, frem for at gå efter søgeord, hvor der endnu ikke er en landingsside til.

søgeordsanalyse værktøj

søgeordsanalyse semrush

2 fordele på lang sigt, ved trafik gennem Asking Keywords

1. Ved at ranger på spørgende søgeord og bidrage med et svar til dem som spørger, yder du en gratis service og de besøgende får allerede noget ud af at finde din side. Det kan på et senere tidspunkt få dem til at vende tilbage og konvertere til et salg.

2. Flere besøgende til siden som gør siden mere relevant overfor Google. Det er også med til at forbedre placeringer på andre søgeord.

Answer The Public

Rigtig mange stiller spørgsmål i Google’s søgefelt. Og forsøger hele tiden at finde de bedste svar. Her kommer du ind i billedet. Find de søgeord, som folk sætter spørgsmålstegn bagefter og besvar spørgsmålet. Så har du gode muligheder for at blive prioriteret højt i Google’s søgeresultater.

Dette tool er super simpelt at bruge og du kan få rigtig mange gode longtail asking keywords ud af det. Det fungerer på den måde, at du skriver det overordnet søgeord ind, som du ønsker at ranger på, og herefter klikker du “Get questions”. (Husk at sætte den til dansk)

Så får du en masse forslag til spørgsmål, der kan være søgninger på.

Disse kopierer du og tjekker med Keywordtool og finder ud af hvilke du kan bruge.

 

Du finder helt sikkert et par stykker!

Her er et eksempel med søgeordet “sko” hvor vi får et hav af spørgsmål, som vi kan trække ud og tjekke søgevolumen på.

Answer the public seo værktøj

Keyword Tracking tool

Det er en fordel også at have et Ranking Tracking Tool, så du live kan gå ind og se dine placeringer, samt stigninger og fald på dine søgeord. Hvis du skal have et præcis Ranking Tracking Tool, så koster det penge. Men det er en rigtig god investering.

Vi benytter Agenzy Analytics, men der findes også andre, som f.eks. Accuranker. Det er en vigtig del af dit SEO arbejde, da du på den måde får det fulde overblik over din sides præstation.


#Keyword research hack

Find søgeord, som google selv foreslår til din søgning i Google.

 

Du kan gå lige det ekstra skridt og finde søgeord gennem Google’s søgeresultat.

 

Det er helt gratis og de ligger i bunden af søgeresultatet i Google. Her foreslår Google selv nogle relaterede søgeord til det du har søgt på, netop for at give dig det bedste resultat. Disse søgeord bliver foreslået, fordi der er blevet søgt på dem før. Derfor kan du være sikker på der er søgninger på.

Her er et eksempel, hvor vi har søgt på “sko”:

søgeordsanalyse relaterede søgninger

Vi klikker videre på “sko til kvinder”  for at få relateret søgeord til dette søgeord, og her får vi følgende:

relaterede søgninger

Vi klikker videre på “Billige sko til kvinder” og får herefter følgende:

søgeordsanalyse google

Du kan altså komme langt rundt og sikre, at du ikke misser nogle vigtige short tail og long tail søgeord eller misser nogle du slet ikke havde tænkt folk søgte efter.

Kopier dem og smid dem ind i Keywordtool og tilføj dem du ikke har, til din rapport.

Step-by-step guide til din søgeordsanalyse

Nu har du fået en beskrivelse af de tools som vi anbefaler, hvis du vil have det fulde udbytte af din søgeordsanalyse. Derudover har du fået en kort guide til hvordan du bruger de forskellige funktioner i hver tools.

Nu kombinerer vi de fire tools for at lave den endelige søgeordsanalyse.

  1. Træk søgeord ud fra Semrush
    1. Indtast din side og gå under søgeords rapport.
    2. Klik på export for at trække alle søgeord ud.
  2. Brug Keyword Tool til at finde flere søgeord, som kan være relevante
    1. Tilføj dem til rapporten
  3. Brug Answer The Public og tjek søgevolumen
    1. Brug det bredeste søgeord
    2. Kopier alle longtail søgeord
    3. Indsæt i Keywordtool og tjek søgevolumen
    4. Tilføj de relevante til rapport
  4. Download rapport ned som Excel fil

Hermed har du en fuldbyrdig analyse af de søgeord, som du ønsker at ranger på.

Så langt så godt!

Nu er du rustet til at lave en komplet søgeordsanalyse, hvor du kommer helt i dybden med både lavthængende frugter, Long tail og Short tail søgeord. Du har lært at bruge de anbefalede værktøjer og du ved hvordan du skal læse de data du får ud af din søgeordsanalyse.

Søgeordsanalyse er hele fundamentet for hele din SEO strategi. Den bestemmer hvor du skal starte din SEO og hvad der skal prioriteres først. Derudover giver det overblikket over potentialet for din virksomhed, med henblik på online markedsføring. Din søgeordsanalyse fungerer altså som en markedsanalyse.

Hvis du stadig sidder og brænder inde med nogle spørgsmål, så kan du altid kontakte os. Vi vil også med glæde lave det tunge arbejde, som en søgeordsanalyse er.

Asento logo sort og orange
Der er ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Top