Tilskrivning eller attribuering handler om, hvordan værdien af dine konverteringer tildeles de forskellige Marketing kanaler, du arbejder med. Hvis du eksempelvis aktivt kører Facebook Ads, Google Ads og SEO. Så vil tilskrivningen af værdien for disse kanaler blive vist forskelligt, alt efter om du ser på tallene i Google Analytics eller i Facebook Analytics.
Der findes mange forskellige typer af tilskrivningsmodeller, og følgende er nogle af de mere velkendte; Last Click, First Click og Positionsbaseret.
Google Analytics er som standard sat til Last Click modellen, hvor Facebook Analytics som standard tilskriver køb op til 28 dage, dog er Facebook i gang med at omlægge tilskrivningen til 7 dage.
Udover tilskrivningsmodellerne, findes der flere måder, hvorpå de forskellige platforme tracker. Google Analytics har hidtil været cookie-based, hvor Facebook Analytics er people-based. I oktober 2020 rullede Google dog en ny opdatering ud, som hedder Google Analytics 4. Denne opdatering er et kæmpe spring for Google og betyder, at de med den nyeste version af platformen vil vise nøgletal, som er personbaseret samt baseret på Machine Learning data. Dette er også en tydelig indikator for, at den klassiske cookie-based metode er ved at uddø.
Head of SEO & Partner
08 mar 2019