Opret en kampagne
Når I skal oprette jeres første TikTok kampagne, er der nogle ting, som I bør tage højde for, så I kan opnå det bedste resultat med jeres annoncering.
TikTok er ulig andre, velkendte sociale medier, og kræver derfor sin helt egen kampagnestrategi. Derfor bør I tage højde for følgende faktorer inden kampagnestart:
- Objective
- Audience
- Budget
- Testing
Læs mere uddybende om, hvad punkterne betyder, og hvad I skal være særligt opmærksomme på herunder.
Objective

Inden I opretter jeres første TikTok kampagne, er det vigtigt at fastslå, hvad målet med kampagnen er. Er målet at nå så bredt ud som muligt – eller er det at skaffe konverteringer direkte gennem kampagnen? Alt afhængigt af, hvilket mål for kampagnen I har, skal kampagnen optimeres herefter.

TikTok deler det sådan op, at du i Awareness fasen kan optimere din kampagne efter Reach, hvor TikTok vil levere dine annoncer til flest mulige personer.
I Consideration fasen kan kampagnen optimeres efter Traffic, App Installs, Video Views eller Lead generation. Her er målet for annonceleveringen at få flest mulige fra målgruppen ind på jeres website, til at installere jeres app, opnå videovisninger eller at indsamle leads – alt efter hvilken af de fire muligheder, som vælges. Som noget nyt kan der optimeres efter Community Interactions, som vil tiltrække flere personer til ens profil og bidrage til en større følgerskare. Denne er dog markeret som ‘New’, da den er beta, og derfor kun er tilgængelig for udvalgte annoncører.
I Conversion fasen kan kampagnen optimeres efter Conversions, hvor målgruppen konverterer ved at foretage en bestemt handling på websitet, såsom: visning af indhold, tilføjelse til kurv, køb med mere. Som noget nyt kan en Conversion kampagne optimeres efter Catalog sales, hvor du bruger et katalog, der fremviser dine produkter i annoncerne. Ligesom med Community Interactions, er denne i beta, og er derfor kun tilgængelig for udvalgte annoncører.
Ovenstående optimeringsmuligheder er en retningslinje for, hvad TikTok anbefaler – ligesom vi kender det fra Meta. Det er dog også muligt at oprette en Top of Funnel kampagne, som er optimeret efter konverteringer, alt efter, hvad ønsket for kampagnen er.
Audience

Når målet for kampagnen er fastlagt, skal I have målgruppen i fokus. Både i forhold til segmentering og levering af kampagnen, men også i forhold til det content, som I vælger at udarbejde til kampagnen.

Som ovenstående faktaboks antyder, der stammer fra TikTok selv, har creatives en essentiel plads i en kampagnes succes på platformen. For som TikTok selv siger “You don’t check TikTok, you watch TikTok!”
Creatives skal være inspirerende, autentiske – og udarbejdes med det formål at få målgruppen til at vende tilbage og huske jeres brand. Stil spørgsmål, interager med jeres følgerere, svar på kommentarer med mere.
Budget

Budgettet på TikTok giver jer fuld kontrol over, hvor meget I bruger! Man anmoder om credit ved TikTok, hvor man vælger et rådighedsbeløb, man kan få tildelt til at bruge på sine kampagner, indtil dette er opbrugt. Det er altså ikke muligt at overskride denne grænse – hvis man vil bruge flere penge, så skal man anmode om mere credit.
Som vi kender det, fra blandt andet Meta annoncering, er der også to former for budgettyper på TikTok, som kan bruges til at styre ens kampagner: livstid- og dagligt budget.
Hvis du anvender livstidsbudget og tildeler kampagnen et konkret budget for en periode, vil kampagnen stoppe med at køre, når grænsen og afslutningsdatoen er nået. Dog er det muligt at justere budgettet undervejs.
Med et dagligt budget, hvor TikTok må bruge et bestemt beløb på dagsbasis, har I muligheden for at justere kampagnens budget fra dag til dag – eller lade kampagnen køre med et på forhånd defineret dagligt budget.
Bemærk, at der sammenlignet med andre sociale medier, er en højere minimumsbudgettering på kampagnerne på TikTok. Så alt efter, hvilken form for budget I har anvendt til jeres kampagne, og hvilken valuta jeres annoncekonto kører med, skal der være et bestemt beløb til rådighed i jeres credit fra TikTok for at kunne køre kampagnen.
Testing

Når kampagnen er oprettet, der er taget højde for målgruppen, samt hvilket budget, som kampagnen skal tildeles – er annonceindholdet det næste step.
Som nævnt i afsnittet annoncetekst, er TikTok ikke et teksttungt medie, og det tillader derfor kun omtrent én sætning – også i en annoncerings sammenhæng. Derfor står og falder annoncerne på de creatives, som skal speciallaves til annonceringen. For at finde det format, indhold og budskab som resonerer bedst med netop jeres målgruppe, bør der splittestes! Ved at teste forskellige creatives til den samme målgruppe vil et mønster hurtigt danne sig for, hvad der bør arbejdes videre med i den fremtidige strategi af indhold.
TikTok har en automatiseret funktion, der hedder Automated Creative Optimisation, som er et værktøj, der automatisk vil arrangere de kreative elementer, der fremgår af annonce strukturen i flere forskellige annoncer, for at algoritmen kan analysere sig frem til den kombination, som i sidste ende vil være med til at fremme kampagnens overordnede mål.
Hej har i kursuser ind for social media som tiktok osv?
Hej Jarah
Vi underviser jævnligt i den brede vifte af Social Media platforme, så vi kan sagtens sammensætte et kursus efter dine behov. Tag endelig kontakt til os via kontaktformularen, email eller telefon, hvis vi skal kigge på det 🙂
Mvh.
Louise Conradsen