De 5 grundtrin til en strategi på TikTok
Når du er nået frem til det ønskede formål med den betalte annoncering på TikTok, så leder det os videre til selve strategien bag. Hvordan udarbejder du en strategi for din annoncering på TikTok? Der er overordnet set fem grundtrin, du kan følge for at komme godt i gang, som jeg uddyber herunder.
1. Bliv fortrolig med platformen 
Du kan ikke nødvendigvis tilgå markedsføring på TikTok på samme måde, som du eksempelvis tilgår annoncering på Meta. Selvom TikTok også er et socialt medie, så er platformen helt anderledes med unikke trends, tendenser og brugeradfærd. Derfor giver det god mening, at du bruger noget tid på simpelthen at browse i appen. Se videoerne og udforsk de forskellige muligheder, filtre, effekter og sange, der er tilgængelige – og så får du også en fornemmelse af, hvad der trender, når det går igen i gentagne videoer fra forskellige profiler i dit For you-feed. Det er også essentielt, at du får en forståelse for algoritmen, der bestemmer, hvilket indhold som bliver vist i dit For you-feed. Nogle af de væsentligste elementer, der har betydning for algoritmen, og som TikTok selv har bekræftet, er: 1) bruger-engagement, 2) information om indholdet, samt 3) enhed og profilindstillinger. Disse elementer er også grunden til, at det er muligt at gå viralt for profiler uden en større følgerskare, fordi visningstiden er den vigtigste variabel i forhold til viralitet. Så hvis du producerer godt og underholdende indhold, så favoriserer algoritmen det også.
Modsat mange andre sociale medier, så er det altså ikke interaktioner som likes og kommentarer, der har størst indvirkning på algoritmen, men derimod engagement på dine videoer (hvor mange ser dem, hvor meget ser de af videoen, ser de den flere gange etc.). Både fortroligheden med platformen, samt forståelse for, hvordan algoritmen virker, er nemlig vigtigt at have for øje, når du skal producere indhold til dine annoncer.
2. Definér din målgruppe 
Hvem er det, du gerne vil ramme på TikTok? Det er en misforstået antagelse, at der kun er unge mennesker på platformen – og fordelingen af køn er også næsten ligeligt fordelt. Ud fra de personer, vi kan målrette med annonceringen, så er aldersfordelingen meget blandet. Nedenstående fordeling er data fra juni 2022 i forhold til aldersfordelingen i Danmark – så det kan selvfølgelig have ændret sig en smule nu, og det varierer selvfølgelig også fra land til land.

Det kan også give mening at arbejde med personaer her. Hvem er det, jeg gerne vil tiltrække på TikTok? Hvem skal konvertere på dit website, og hvad interesserer de sig for? For at du kan lave specifikt indhold til din målgruppe, så udform et par personaer, som du kan lave unikt indhold til, og så kan du veksle mellem budskaberne, så de er tilpasset. Derefter kan du teste de forskellige budskaber og videoer i en samlet kampagne for at se, hvad der performer bedst til din målgruppe.
3. Udforsk dine konkurrenter (andre brands) 
Lav en konkurrentanalyse på platformen. Se hvad dine konkurrenter gør – og hvis de endnu ikke er på TikTok, så find brands eller virksomheder, der minder om. Hvem er de, og hvad producerer de af indhold? Hvem er deres tænkte målgruppe, og hvad får de af interaktioner på deres indhold? Dette kan give stor inspiration til, hvad der kunne give mening i en strategi for din virksomhed. Derudover får du også en god fornemmelse for, hvem du er oppe imod, samt hvad målgruppen responderer godt på og mindre godt på.
TikTok har også selv samlet en oversigt over “Top Ads on TikTok”, som bliver opdateret løbende, hvor du kan se nogle af de bedst performende annoncer inden for et bestemt land, en bestemt industri, en specifik kampagneoptimering m.m. Her kan du selv udforske forskellige cases og blive inspireret til dit eget indhold til annoncer.
4. Målsætninger og hensigtserklæring 
Selvom det er inspirerende og sjovt at have en tilstedeværelse på TikTok (både organisk og betalt), så giver det selvfølgelig mening at have nogle målsætninger. Det kan enten være målsætninger specifikt knyttet til TikTok, men det kan også være større målsætninger, som er en del af din overordnede marketingstrategi. Uanset om du vil nå en uudforsket målgruppe, vil skabe mere opmærksomhed på et bestemt produkt eller udvikle en stærkere kunderelation via interaktioner, så er mulighederne der med annoncering på TikTok.
Derudover er det vigtigt at have en udadrettet hensigtserklæring i dine annoncer – hvad er det, du ønsker af din målgruppe? Skal de følge den organiske profil på platformen, skal de oplyses om en bestemt nyhed eller et specifikt event – eller skal de konvertere på dit website? Selvom indholdet bør være underholdende og inspirerende, så sørg for at have klare linjer i din call to action.
5. Indholdsproduktion 
Når det kommer til produktion af indhold til din annoncering, så giver det god mening at lege med kreativerne på mediet med fokus på trends. Når du bruger trends, så opdager målgruppen sjældent, at de ser en annonce, og det øger altså den samlede visningstid af dit indhold. Derudover er det ofte de sjoveste, spændende og mest inspirerende videoer, som også er tilpasset til den rette interesse/niche, der bliver vinderne i algoritmen. Konceptudviklingen er ofte det, der tager længst tid, når man skal i gang med annoncering på TikTok. Når du brainstormer på idéer til annonceindholdet, så skal du gerne kunne finde nogle trends fra platformen for derefter at transformere koncepterne, så de passer til dit eget brand.
Hvis du har svært ved at komme i gang med produktionen af indhold selv, så kan du også række ud til influencers på TikTok for at indgå et samarbejde, hvor de så producerer indhold til dine annoncer mod betaling.