Data og datapunkter
Data kommer i mange former og formater.
Det kan være den data, som Google selv indsamler – og selvom remarketing og dataindsamling fra Google fortsat kommer til at være en faktor efter 1 juli 2023, hvor Google Analytics Universal begraves, og cookies kun er noget, vi spiser – så kan vi ikke komme udenom, at der vil mangle datapunkter.
Derfor skal du selv gøre en aktiv indsats for at samle datapunkter ind.
Datapunkter kan som nævnt komme i mange former og formater. Herunder har jeg listet nogle af de ting, som du selv har mulighed for at fodre Googles algoritmer med.
Få gang i en e-mail-indsats
Begynd at samle permissions til at
1. Sende nyhedsbreve til dine kunder, og 2. bruge listerne til anden markedsføring. På den måde kan du sende kundematchlister til Google, så Google har datapunkter på, hvem der er interessante for dig. Google bruger dataen til at kigge efter mønstre på adfærd og demografi hos dine kunder – og finder tilsvarende kundeemner at vise annoncerne til.
Udover ovenstående giver en aktiv e-mail-indsats også mulighed for en ekstra kanal, så du er mindre følsom, hvis kanaler mangler performance i en periode.
Fordelen ved leadgenerering er desuden, at det kan trækkes hjem via andre kanaler – eksempelvis Metas univers.
Opsæt andre konverteringsmål
– især hvis du ikke har ret mange datapunkter. Hvis du er non-e-commerce, handler det måske om downloads af PDF’er, tilmelding til nyhedsbrev, informationsaftener, åbent hus, klik på opkald fra hjemmesiden, email-klik på hjemmesiden, kontaktformularer, start chat og andre væsentlige datapunkter.
Købere – upload dem som kundematchlister, og brug deres signaler i en intensiveret form. En del af den data, der kommer ind i Google Ads efter 1. juli, vil være datatilskrivninger, hvor Google udfylder hullerne ved hjælp af AI. Hvis du gerne vil sikre, at alle dine konverteringer tæller, kan du sætte en integration op til Google med dit e-mailsystem, og automatisk opdatere listen over dem, der køber (tilmelder nyhedsbrev, og hvad du ellers kan fange).
Lav kundematchlister
Købere – upload dem som kundematchlister, og brug deres signaler i en intensiveret form. En del af den data, der kommer ind i Google Ads efter 1. juli, vil være datatilskrivninger, hvor Google udfylder hullerne ved hjælp af AI. Hvis du gerne vil sikre, at alle dine konverteringer tæller, kan du sætte en integration op til Google med dit e-mailsystem, og automatisk opdatere listen over dem, der konverterer (tilmelder nyhedsbrev, og hvad du ellers kan fange).
Giv dine konverteringer en værdi
Øg dine konverteringer ved at give dem værdi.
En anden vigtig learning, som vi har gjort, er at give dine konverteringer en værdi. Vis Google, hvilke af dine konverteringer, der er vigtigst.
Start med konverteringerne, der ligger tættest på selve ordren. Den handling giver du den højeste værdi, og rangerer derefter nedad på konverteringerne, alt efter hvor langt de er fra ordren.
Uanset hvilken budstrategi du vælger at køre på dine kampagner, vil en værdi pr. konvertering øge din konverteringsfrekvens.
