Struktureret data:
Forbedr CTR på dine topplaceringer

Hvad er struktureret data?

Når det kommer til struktureret data af ens hjemmeside handler det i bund og grund om at hjælpe Googles søgemaskine med at forstå og kategorisere indholdet på din hjemmeside.  Derved få vist de mest relevante informationer til brugerne, når de søger ud fra bestemte søgeord og termer.

Selvom Googles algoritme konstant opdateres samt bliver klogere og klogere til at forstå indholdet af din side uden struktureret data, kan det være en fordel alligevel at have et øje på struktureret data.

Du har måske lagt mærke til at resultatet af din Google søgning sommetider viser ekstra informationer, når du eksempelvis søger efter en bestemt opskrift. Måske har du oplevet at nogle af siderne viser noget ekstra information i form af billeder og anmeldelser blandet andet ved givet antal stjerner ud af 5. Disse informationer bliver kaldt for Rich Snippets, som er en del af struktureret data. Et eksempel på Rich Snippets for en opskrift kunne se således ud i Googles søgeresultat.

Disse data angiver du på hjemmesiden ved hjælp af struktureret data for at vise for Google, at indholdet er kategoriseret som en opskrift.

Der kan være en ulempe ved denne form for struktureret data.

Lige netop ved opskrifter kan det være en ulempe for din CTR, da brugerne får alle de nødvendige informationer ude i søgeresultatet uden at klikke ind på din side. Dette resulterer i, at du ingen kliks for. Det samme er gældende, hvis du sætter indholdet af din side til at beskrive et bestemt term i en kort sætning med struktureret data, da brugerne netop hurtigt blot ønsker at vide, hvad seo eksempelvis er. Derimod kan det også være en fordel, da du optager meget plads på søgesiden, hvilket er en fordel samt iøjnefaldende for brugeren.

Google Knowledge Graph

Du har måske også lagt mærke til, at der på højre side af din Google søgning sommetider dukker en informationsboks op om det, som du søgte på? Det kalder man for Google Knowledge Graph. Et eksempel på det ville se således ud:

Her kan vi se, at Wikipedia er kilden til det, der står i informationsboksen.

Hvilken betydning har det for din SEO?

Ikke nok med at struktureret data hjælper Google med at forstå indholdet af din side og fremvise de mest relevante informationer til brugerne, så kan struktureret data også være med til at øge din klikrate ved at generere flere kliks. Dette skyldes, at din side netop skiller sig ud fra mængden. Vi kan prøve at tage et eksempel.

Ovenfor ses et uddrag af nogle søgeresultater. Hvilken af disse 5 ville man være mest tilbøjelig at klikke på? – Ja, nemlig den med stjernerne. Denne form for struktureret data kaldes også for Rich Snippets og kan øge klikraten på din hjemmeside og derved øge rangeringen på de organiske søgeresultater.

Kom i gang med struktureret data

Google har et godt værktøj til at vise hvilke struktureret data, man har opsat på ens egen hjemmeside eller en bestemt landingsside. Værktøjet vil også vise om ens struktureret data virker, eller om der mangler nogle værdier før, at det kan komme til at virke.

Se værktøjet her: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/

For at komme i gang med struktureret data er der følgende hjemmeside https://schema.org/docs/schemas.html, der viser alle former for struktureret data, som man kan opsætte ens hjemmeside i. Det kan godt virke uoverskueligt og svært at finde hoved og hale i, men ingen panik. Vi vil nu vise dig, hvordan du nemt kan komme i gang med struktureret data.

Her tager vi et eksempel på, hvordan du selv kan opsætte Rich Snippets, altså de såkaldte stjerner ude på de organiske søgeresultater. Ligeledes er det vigtigt, at du har en kundeudtalelse. Du skal have et udgangspunkt, som også skal være synlig på siden.

Har vi en udtalelse med navn og kommentar, så kan vi sætte det ind på siden således.

  1. <div class="profile_wrap" typeof="schema:Review">
  2. <span style="color: transparent;"property="schema:name">Udtalelse</span>
  3. <span property="schema:description">Udtalelse fra kunde</span>
  4. <span style="color: transparent;" property="schema:itemReviewed" typeof="schema:Thing">
  5. <span property="schema:name" style="color: transparent;" >Udtalelse</span><br></span>
  6. <div id="star-review" property="schema:author" typeof="schema:Person">
  7. <p><span property="schema:name" style="color: #333; font-size: 16px;">
  8. <i>Sus Isager</i></span>
  9. </p>
  10. </div>
  11. <div class="anmeldelse" property="schema:reviewBody" style="color: #333;">
  12. <p><i>“Samarbejdet har været fantastisk og rigtig dejligt. De ringer engang imellem, for at fortælle hvad de laver og om jeg har spørgsmål. Så er det jo også bare super fantastisk, at min omsætning i webshoppen er fordoblet efter vores samarbejde startede.”</i></p>
  13. </div>
  14. <p><span class="rating" style="color: #333;" property="schema:reviewRating" typeof="schema:Rating">
  15. <span property="schema:ratingValue" style="color: #333;" >5</span> / <span property="schema:bestRating" style="color: #333;" >5</span> stjerner<br>
  16. </span>
  17. </p>
  18. </div>
<div class="profile_wrap" typeof="schema:Review">
<span style="color: transparent;"property="schema:name">Udtalelse</span>
<span property="schema:description">Udtalelse fra kunde</span>
<span style="color: transparent;" property="schema:itemReviewed" typeof="schema:Thing">
<span property="schema:name" style="color: transparent;" >Udtalelse</span><br></span>
<div id="star-review" property="schema:author" typeof="schema:Person">
<p><span property="schema:name" style="color: #333; font-size: 16px;">
<i>Sus Isager</i></span>
</p>
</div>
<div class="anmeldelse" property="schema:reviewBody" style="color: #333;">
<p><i>“Samarbejdet har været fantastisk og rigtig dejligt. De ringer engang imellem, for at fortælle hvad de laver og om jeg har spørgsmål. Så er det jo også bare super fantastisk, at min omsætning i webshoppen er fordoblet efter vores samarbejde startede.”</i></p>
</div>
<p><span class="rating" style="color: #333;" property="schema:reviewRating" typeof="schema:Rating">
<span property="schema:ratingValue" style="color: #333;" >5</span> / <span property="schema:bestRating" style="color: #333;" >5</span> stjerner<br>
</span>
</p>
</div>

Her kan vi se, at uddraget er ganske normale HTML-koder, hvor der defineret schema variabler i de forskellige tags for at fortælle, hvad de forskellige properties er. Sætter vi det ind i Googles eget testværktøj til struktureret data, så ville det se således ud:

Vi kan se, at værdierne er defineret som “Review” i Schema.org. Du kan læse mere om, hvad der skal defineres som værdi i de forskellige variabler på siden her:

https://schema.org/Review

På Schema.org er det også muligt at se alle andre former for struktureret data, som kan defineres til dit indhold på hjemmesiden.

Tilbage til testværktøjet, kan vi også se, at der er 0 fejl og 0 advarsler, øverst i højre hjørne. Det er sådan, at hvis der er mindst 1 fejl, vil Google ikke godtage det som struktureret data, men vil godt godtage det, hvis det kun er én eller flere advarsler.

Du kan tage kodestykket og modificere det til eget brug, alt efter hvad du ønsker at få vist på din hjemmeside. Husk at dobbelttjekke om koden stadig godtages uden fejl i Google testværktøj for struktureret data. Selvom det struktureret data er korrekt og ingen fejl har, betyder det ikke, at du med sikkerhed får stjernerne ud på de organiske søgeresultater. Hvis Google ser indholdet som værende ikke relevant i forhold til opsætningen af struktureret data, så kan det medføre, at det slet ikke vises.

Efter indsættelse af struktureret data på din hjemmeside, så kan der godt gå nogle dage eller uger før, at det træder i kraft. Dertil om det vises på de organiske søgeresultater, alt efter hvor hurtigt Google crawler gennem din hjemmeside.

Har du brug for hjælp til struktureret data eller gerne vil høre mere omkring de mange andre muligheder, er du velkommen til at kontakte os.

Asento-logo-sort-orange-favicon
Der er ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Top