Hvad er struktureret data?
Når det kommer til struktureret data af ens hjemmeside handler det i bund og grund om at hjælpe Googles søgemaskine med at forstå og kategorisere indholdet på din hjemmeside. Det gælder for Google om at få vist de mest relevante informationer til brugerne, når de søger ud fra bestemte søgeord og termer.
Selvom Googles algoritme konstant opdateres og bliver klogere og klogere på at forstå indholdet af din side uden struktureret data, kan det være en fordel alligevel at have et øje på det.
Du har måske lagt mærke til at resultatet af din Google søgning oftest viser ekstra informationer, når du eksempelvis søger efter en bestemt opskrift. Måske har du oplevet at nogle af siderne viser noget ekstra information i form af billeder og anmeldelser blandet andet ved givet antal stjerner ud af 5. Disse informationer bliver kaldt for Rich Snippets, som er en del af struktureret data. Et eksempel på Rich Snippets for en opskrift kunne se således ud i Googles søgeresultat.

Disse data angiver du på hjemmesiden ved hjælp af struktureret data for at vise for Google, at indholdet er kategoriseret som en opskrift.
Forskellige typer struktureret data
Der findes utallige typer for struktureret data og uden at vi skal til at nævne dem alle, vil jeg her nævne de mest almindelige man støder på.
Google Knowledge Graph
Ved en Google-søgning, kan der sommetider dukke en informationsboks op om det på højre side, der viser en kort beskrivelse af det du søgte på. Det kalder man for Google Knowledge Graph. Et eksempel på det ville se således ud:

Her kan vi se, at Wikipedia er kilden til det, der står i informationsboksen. Med denne form for struktureret er det ingen tvivl om at du opnår langt mere synlighed end resultaterne i søgeresultatet, i og med at det fylder langt mere.
Anmeldelser med stjerner
→ Schema Review
Du har højst sandsynligt stødt på det før når du Googler, nemlig anmeldelser med stjerner. Nogle har dem, andre har ikke. Det er det man kalder for Reviews.

Ved ovenstående billede viser det første søgeresultat et eksempel på hvordan schema review ser ud og hvordan det ser ud uden noget nedenfor. Reviews tager man udgangspunkt i en anmeldelse som man gerne vil have vist i søgeresultatet. Med Reviews har du mulighed for at fange brugerens blik uden nødvendigvis at være nr. 1 på det specifikke søgeord. Dertil er det også en anmeldelse der skal være synlig på hjemmesiden som man kan tage udgangspunkt i. Fordelen ved denne type struktureret data, er at man kan fange brugerens blik uden at ligge nr. 1, hvis nu 1. pladsen ikke har Reviews.
FAQ
→ FAQ Page
Ved FAQ, kan du ude i søgeresultatet opnå FAQ og derved både få vist et spørgsmål inden for emnet, som folk søger på, samt et svar, alt sammen fra din tekst på hjemmesiden. Dette gør at du fylder langt mere ude i søgeresultatet og Google finder dit indhold relevant nok til at de vil vise det som spørgsmål og svar ude i søgeresultatet.
Nedenstående er et eksempel på hvordan FAQ kan se ud:

Det er derfor en god idé at forsøge sig frem med at svare på de mest almindelige spørgsmål inden for emnet, ligesom ovenstående eksempel, hvor vi besvarer “hvad er Google Tag Manger?” samt “hvorfor skal du bruge Google Tag Manger?”, i og med at det er det der bliver søgt på.
Brødkrummesti
→ Schema Breadcrumb list
Brødkrummestien er nok det mest brugte struktureret data, da det oftest er en funktion man kan slå til i ens hjemmesidesystem (Yoast SEO i WordPress)
Breadcrumb list definerer strukturen på hjemmesiden overfor Google. Det giver Google en bedre forståelse for strukturen i og med hvor langt specifikke kategorier, produkter osv. er fra forsiden, forstået på den måde at jo flere klik der er fra forsiden, desto mindre “værdi” er det overfor Google. Det er derfor vigtigt at man holder ens hovedprodukt 1-2 kliks væk fra forsiden.
Her ses et eksempel på breadcrumbs for struktureret data:

Her ses et eksempel på hvordan det ser ud uden breadcrumbs:

Produkt
→ Schema Product
Ved product schema er det muligt at få vist lagerstatus, pris og produktanmeldelser. Dette giver kunden et klart billede af en pris og anmeldelse før de klikker sig ind på produktet. Her er det klart de gode anmeldelser der afgør om man har lyst til at klikke videre ind og læse mere om produktet.

Opskrifter
→ Schema Recipe
Ved opskrifter siger det lidt sig selv ved navnet. Her har du mulighed for at få vist anmeldelser for hvor god opskriften er blandt brugerne, samt tilberedelsestiden med tilhørende billede. Udover det, så ser man oftest på højre side af søgeresultatet at Google viser ernæringsfakta, hvilket igen, er taget ud fra en bestemt kilde ligesom ved Google Knowledge Graph.

Lokal virksomhed
→ Schema Local Business
Denne type struktureret data kan være med til at styrke dit social proof, udover at du har en profil på diverse sociale medier samt angivet og bekræftet adresse i My Business. Denne er normalt nede i footeren af siden, hvor ens adresse, email, CVR og telefonnummer står.
Featured snippets
Featured snippets er det uddrag man oftest ser i toppen af Googles resultat, når man stiller et spørgsmål. Featured snippets viser sig oftest, når der er et konkret svar til et spørgsmål. Et featured snippet kan se således ud:

Man forbinder oftest featured snippets med struktureret data, men det har faktisk intet med det at gøre. I og med at featured snippet er et tekst-uddrag fra en hjemmeside, der konkret svarer på et spørgsmål, så er det hermed ikke noget man kan definere som struktureret data. Google udvælger nemlig selv blandt de mange resultater, hvilket svar der er mest relevant, informativ og konkret til det spørgsmål, der bliver stillet. Noget du kan gøre i stedet, er at du kan forsøge at svare på søgte spørgsmål inden for emnet og derfra håbe at Google udvælger din tekst som featured snippet.
Hvilken betydning har det for din SEO?
Ikke nok med at struktureret data hjælper Google med at forstå indholdet af din side og fremvise de mest relevante informationer til brugerne, så kan struktureret data også være med til at øge din klikrate ved at generere flere kliks. Dette skyldes, at netop din side skiller sig ud fra mængden. Vi kan prøve at tage et eksempel:

Ovenfor ses et uddrag af nogle søgeresultater. Hvilken af disse 5 ville man være mest tilbøjelig til at klikke på? Nemlig den med stjernerne. Denne form for struktureret data, også kaldet for Rich Snippets, kan øge klikraten på din hjemmeside og øge rangeringen på de organiske søgeresultater.
Ulempe ved struktureret data
Der kan være en ulempe ved at implementere struktureret data og få dem vist i søgeresultaterne. Specielt ved FAQ, opskrifter og Google Knowledge Graph, kan der være en ulempe ved at benytte sig af det. Grunden til det er at du risikere ingen kliks at få, da de nødvendige oplysninger allerede er vist ude i søgeresultatet, og der er derfor ikke behov for at klikke videre ind for at læse mere. Det samme er gældende, hvis du sætter indholdet af din side op således at du opnår featured snippets, så vil der også være chance for at du ingen kliks opnår i og med at informationer er ude i søgeresultatet, og der derfor intet behov er for at klikke videre ind.
Kom i gang med struktureret data
Der er flere måder hvor du kan komme i gang med struktureret data. De flest almindelige måder er følgende:
- Manuel implementering i hjemmesidens kode.
- Opsætning via plugins eller moduler til formålet.
- Opsætning af scripts gennem Google Tag Manager.
Manuel implementering i hjemmesidens kode
Google har et godt værktøj til at vise, hvilke struktureret data man har opsat på ens egen hjemmeside eller en bestemt landingsside. Værktøjet vil også vise, om ens struktureret data virker, eller om der mangler nogle værdier før, at det kan komme til at virke.
Se værktøjet her: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/
For at komme i gang med struktureret data, kan man besøge denne hjemmeside: https://schema.org/docs/schemas.html, der viser alle former for struktureret data, som man kan opsætte ens hjemmeside i. Det kan godt virke uoverskueligt og svært at finde hoved og hale i, men ingen panik. Vi vil nu vise dig, hvordan du nemt kan komme i gang med struktureret data.
Her tager vi et eksempel på, hvordan du selv kan opsætte Rich Snippets, altså de såkaldte stjerner ude på de organiske søgeresultater. Ligeledes er det vigtigt, at du har en kundeudtalelse. Du skal have et udgangspunkt, som også skal være synlig på siden.
Har vi en udtalelse med navn og kommentar, så kan vi sætte det ind på siden således.