Publiceret d. 01 apr 2022 Læsetid: 20 minutter
#SEO

Struktureret data

Forbedrer CTR på dine topplaceringer i Google med struktureret data. I dette indlæg vil du blive klogere på hvad struktureret data er, hvilke fordele og ulemper der er ved brug af struktureret data, samt hvordan du selv kommer igang med det.

Du får konkrete eksempler på hvilke typer struktureret data man oftest støder på, hvad de gør samt forskellige metoder hvor du kan implementere det på din hjemmeside.

Indholdsfortegnelse

Hvad er struktureret data?

Når det kommer til struktureret data af ens hjemmeside handler det i bund og grund om at hjælpe Googles søgemaskine med at forstå og kategorisere indholdet på din hjemmeside. Det gælder for Google om at få vist de mest relevante informationer til brugerne, når de søger ud fra bestemte søgeord og termer.

Selvom Googles algoritme konstant opdateres og bliver klogere og klogere på at forstå indholdet af din side uden struktureret data, kan det være en fordel alligevel at have et øje på det.

Du har måske lagt mærke til at resultatet af din Google søgning oftest viser ekstra informationer, når du eksempelvis søger efter en bestemt opskrift. Måske har du oplevet at nogle af siderne viser noget ekstra information i form af billeder og anmeldelser blandet andet ved givet antal stjerner ud af 5. Disse informationer bliver kaldt for Rich Snippets, som er en del af struktureret data. Et eksempel på Rich Snippets for en opskrift kunne se således ud i Googles søgeresultat.

Disse data angiver du på hjemmesiden ved hjælp af struktureret data for at vise for Google, at indholdet er kategoriseret som en opskrift.

Forskellige typer struktureret data

Der findes utallige typer for struktureret data og uden at vi skal til at nævne dem alle, vil jeg her nævne de mest almindelige man støder på.

Google Knowledge Graph

Ved en Google-søgning, kan der sommetider dukke en informationsboks op om det på højre side, der viser en kort beskrivelse af det du søgte på. Det kalder man for Google Knowledge Graph. Et eksempel på det ville se således ud:

Her kan vi se, at Wikipedia er kilden til det, der står i informationsboksen. Med denne form for struktureret er det ingen tvivl om at du opnår langt mere synlighed end resultaterne i søgeresultatet, i og med at det fylder langt mere.

Anmeldelser med stjerner

Schema Review

Du har højst sandsynligt stødt på det før når du Googler, nemlig anmeldelser med stjerner. Nogle har dem, andre har ikke. Det er det man kalder for Reviews.

Ved ovenstående billede viser det første søgeresultat et eksempel på hvordan schema review ser ud og hvordan det ser ud uden noget nedenfor. Reviews tager man udgangspunkt i en anmeldelse som man gerne vil have vist i søgeresultatet. Med Reviews har du mulighed for at fange brugerens blik uden nødvendigvis at være nr. 1 på det specifikke søgeord. Dertil er det også en anmeldelse der skal være synlig på hjemmesiden som man kan tage udgangspunkt i. Fordelen ved denne type struktureret data, er at man kan fange brugerens blik uden at ligge nr. 1, hvis nu 1. pladsen ikke har Reviews.

FAQ

FAQ Page

Ved FAQ, kan du ude i søgeresultatet opnå FAQ og derved både få vist et spørgsmål inden for emnet, som folk søger på, samt et svar, alt sammen fra din tekst på hjemmesiden. Dette gør at du fylder langt mere ude i søgeresultatet og Google finder dit indhold relevant nok til at de vil vise det som spørgsmål og svar ude i søgeresultatet.

Nedenstående er et eksempel på hvordan FAQ kan se ud:

Det er derfor en god idé at forsøge sig frem med at svare på de mest almindelige spørgsmål inden for emnet, ligesom ovenstående eksempel, hvor vi besvarer “hvad er Google Tag Manger?” samt “hvorfor skal du bruge Google Tag Manger?”, i og med at det er det der bliver søgt på.

Brødkrummesti

Schema Breadcrumb list

Brødkrummestien er nok det mest brugte struktureret data, da det oftest er en funktion man kan slå til i ens hjemmesidesystem (Yoast SEO i WordPress)

Breadcrumb list definerer strukturen på hjemmesiden overfor Google. Det giver Google en bedre forståelse for strukturen i og med hvor langt specifikke kategorier, produkter osv. er fra forsiden, forstået på den måde at jo flere klik der er fra forsiden, desto mindre “værdi” er det overfor Google. Det er derfor vigtigt at man holder ens hovedprodukt 1-2 kliks væk fra forsiden.

Her ses et eksempel på breadcrumbs for struktureret data:

Her ses et eksempel på hvordan det ser ud uden breadcrumbs:

Produkt

Schema Product

Ved product schema er det muligt at få vist lagerstatus, pris og produktanmeldelser. Dette giver kunden et klart billede af en pris og anmeldelse før de klikker sig ind på produktet. Her er det klart de gode anmeldelser der afgør om man har lyst til at klikke videre ind og læse mere om produktet.

Opskrifter

Schema Recipe

Ved opskrifter siger det lidt sig selv ved navnet. Her har du mulighed for at få vist anmeldelser for hvor god opskriften er blandt brugerne, samt tilberedelsestiden med tilhørende billede. Udover det, så ser man oftest på højre side af søgeresultatet at Google viser ernæringsfakta, hvilket igen, er taget ud fra en bestemt kilde ligesom ved Google Knowledge Graph.

Lokal virksomhed

Schema Local Business

Denne type struktureret data kan være med til at styrke dit social proof, udover at du har en profil på diverse sociale medier samt angivet og bekræftet adresse i My Business. Denne er normalt nede i footeren af siden, hvor ens adresse, email, CVR og telefonnummer står.

Featured snippets

Featured snippets er det uddrag man oftest ser i toppen af Googles resultat, når man stiller et spørgsmål. Featured snippets viser sig oftest, når der er et konkret svar til et spørgsmål. Et featured snippet kan se således ud:

featured snippets, petguide

Man forbinder oftest featured snippets med struktureret data, men det har faktisk intet med det at gøre. I og med at featured snippet er et tekst-uddrag fra en hjemmeside, der konkret svarer på et spørgsmål, så er det hermed ikke noget man kan definere som struktureret data. Google udvælger nemlig selv blandt de mange resultater, hvilket svar der er mest relevant, informativ og konkret til det spørgsmål, der bliver stillet. Noget du kan gøre i stedet, er at du kan forsøge at svare på søgte spørgsmål inden for emnet og derfra håbe at Google udvælger din tekst som featured snippet.

Hvilken betydning har det for din SEO?

Ikke nok med at struktureret data hjælper Google med at forstå indholdet af din side og fremvise de mest relevante informationer til brugerne, så kan struktureret data også være med til at øge din klikrate ved at generere flere kliks. Dette skyldes, at netop din side skiller sig ud fra mængden. Vi kan prøve at tage et eksempel:

Ovenfor ses et uddrag af nogle søgeresultater. Hvilken af disse 5 ville man være mest tilbøjelig til at klikke på? Nemlig den med stjernerne. Denne form for struktureret data, også kaldet for Rich Snippets, kan øge klikraten på din hjemmeside og øge rangeringen på de organiske søgeresultater.

Ulempe ved struktureret data

Der kan være en ulempe ved at implementere struktureret data og få dem vist i søgeresultaterne. Specielt ved FAQ, opskrifter og Google Knowledge Graph, kan der være en ulempe ved at benytte sig af det. Grunden til det er at du risikere ingen kliks at få, da de nødvendige oplysninger allerede er vist ude i søgeresultatet, og der er derfor ikke behov for at klikke videre ind for at læse mere. Det samme er gældende, hvis du sætter indholdet af din side op således at du opnår featured snippets, så vil der også være chance for at du ingen kliks opnår i og med at informationer er ude i søgeresultatet, og der derfor intet behov er for at klikke videre ind.

Kom i gang med struktureret data

Der er flere måder hvor du kan komme i gang med struktureret data. De flest almindelige måder er følgende:

  • Manuel implementering i hjemmesidens kode.
  • Opsætning via plugins eller moduler til formålet.
  • Opsætning af scripts gennem Google Tag Manager.

Manuel implementering i hjemmesidens kode

Google har et godt værktøj til at vise, hvilke struktureret data man har opsat på ens egen hjemmeside eller en bestemt landingsside. Værktøjet vil også vise, om ens struktureret data virker, eller om der mangler nogle værdier før, at det kan komme til at virke.

Se værktøjet her: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/

For at komme i gang med struktureret data, kan man besøge denne hjemmeside: https://schema.org/docs/schemas.html, der viser alle former for struktureret data, som man kan opsætte ens hjemmeside i. Det kan godt virke uoverskueligt og svært at finde hoved og hale i, men ingen panik. Vi vil nu vise dig, hvordan du nemt kan komme i gang med struktureret data.

Her tager vi et eksempel på, hvordan du selv kan opsætte Rich Snippets, altså de såkaldte stjerner ude på de organiske søgeresultater. Ligeledes er det vigtigt, at du har en kundeudtalelse. Du skal have et udgangspunkt, som også skal være synlig på siden.

Har vi en udtalelse med navn og kommentar, så kan vi sætte det ind på siden således.

        
<div class="profile_wrap" typeof="schema:Review"> <span style="color: transparent;" property="schema:name">Udtalelse</span> <span property="schema:description">Udtalelse fra kunde</span> <span style="color: transparent;" property="schema:itemReviewed" typeof="schema:Thing"> <span property="schema:name" style="color: transparent;" >Udtalelse</span> <br> </span> <div id="star-review" property="schema:author" typeof="schema:Person"> <p><span property="schema:name" style="color: #333; font-size: 16px;"> <i>Sus Isager</i></span> </p> </div> <div class="anmeldelse" property="schema:reviewBody" style="color: #333;"> <p><i>“Samarbejdet har været fantastisk og rigtig dejligt. De ringer engang imellem, for at fortælle hvad de laver og om jeg har spørgsmål. Så er det jo også bare super fantastisk, at min omsætning i webshoppen er fordoblet efter vores samarbejde startede.”</i></p> </div> <p><span class="rating" style="color: #333;" property="schema:reviewRating" typeof="schema:Rating"> <span property="schema:ratingValue" style="color: #333;" >5</span> / <span property="schema:bestRating" style="color: #333;">5</span> stjerner <br> </span> </p> </div>

Her kan vi se, at uddraget er ganske normale HTML-koder, hvor der defineret schema variabler i de forskellige tags for at fortælle, hvad de forskellige properties er. Sætter vi det ind i Googles eget testværktøj til struktureret data, så ville det se således ud:

Vi kan se, at værdierne er defineret som “Review” i Schema.org. Du kan læse mere om, hvad der skal defineres som værdi i de forskellige variabler på siden her:

https://schema.org/Review

På Schema.org er det også muligt at se alle andre former for struktureret data, som kan defineres til dit indhold på hjemmesiden.

Tilbage til testværktøjet kan vi også se, at der er 0 fejl og 0 advarsler, øverst i højre hjørne. Det er sådan, at hvis der er mindst 1 fejl, vil Google ikke godtage det som struktureret data, men vil godt godtage det, hvis det kun er én eller flere advarsler.

Du kan tage kodestykket og modificere det til eget brug, alt efter hvad du ønsker at få vist på din hjemmeside. Husk at dobbelttjekke om koden stadig godtages uden fejl i Google testværktøj for struktureret data. Selvom det struktureret data er korrekt og ingen fejl har, betyder det ikke, at du med sikkerhed får stjernerne ud på de organiske søgeresultater. Hvis Google ser indholdet som værende ikke relevant i forhold til opsætningen af struktureret data, så kan det medføre, at det slet ikke vises.

Opsætning via plugins eller moduler

Hvis man ikke er til den tekniske del med manuel implementering af struktureret data på hjemmesiden, så findes der en række plugins man kan installere, som stortset gør arbejdet for en. Til WordPress anbefaler vi følgende plugins:

Til WordPress kan vi anbefale følgende plugins:

Bruger du Shopify, er der følgende app/modul:

Ovenstående plugins er til de der ikke ønsker at nørde meget omkring det, men blot vil have en mere simpel opsætning på hjemmesiden. Diverse plugins og moduler gør det muligt at kunne sætte noget struktureret data hurtigt op dit produkt/service.

Opsætning via Google Tag Manager

Metoden med at implementere det via Google Tag Manager minder en smule om den manuelle opsætning. Den primære forskel er at det ikke er nødvendigt at det er synligt på siden, men at det kan indlæses som et script i den bagvedliggende kode.

Jeg vil nu vise dig hvordan du nemt at tilføje struktureret data via Tag Manager. Opsætningen kræver ikke den store viden omkring Tag Manager, men vi anbefaler at du har siddet med det før og kender til det basale, for at kunne sætte det op. Har du brug for at vide mere om Google Tag Manager, har vi også skrevet et længere blogindlæg om det.

Sådan opsætter du det via Tag Manager

Opret et nyt tag. Det kunne vi blot kalde for struktureret data – anmeldelser. Tagget vi skal bruge er Tilpasset HTML. Når du har valgt det kan du indsætte følgende script. Husk at markere fluebenet “Support document.write”.

        
<script> (function(){ var data = { "@context": "https://schema.org/", "@type": "Product", "name": "BOTOX OG AZZALURE", "image": [ "https://nage.dk/wp-content/uploads/2017/12/2019-03-05-15.26.21-1.jpg" ], "description":"N'AGE er de mest erfarne inden for behandlinger med botox. Hos os får du altid et smukt og 100 % naturligt udseende. Book en gratis konsultation her.", "brand": { "@type": "Brand", "name": "N'AGE" }, "review": { "@type": "Review", "reviewRating": { "@type": "Rating", "ratingValue": "4.9", "bestRating": "5" }, "author": { "@type": "Person", "name": "Christina Andersen" } }, "aggregateRating": { "@type": "AggregateRating", "ratingValue": "4.9", "reviewCount": "1435" } }; var script = document.createElement('script'); script.type = 'application/ld+json'; script.innerHTML = JSON.stringify( data ); document.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(script); })(document); </script>

Med ovenstående script, kan du nu modificere værdierne med dine egne anmeldelser, som du tager udgangspunkt i. Du skal ændre værdierne i name, image, description, ratingValue og reviewCount.

Under Name, kan du angive virksomhedens navn eller overskriften på den pågældende kategori/produkt. Ved image, kan du angive URL for et banner- eller kategori billede. Under beskrivelse kan du angive en kort beskrivelse af kategorien/produktet, og under ratingValue angiver du antallet af stjerner ud af 5, samt for reviewCount angiver du antallet af anmeldelser.

I scriptet kan du nederst se at vi via en funktion har angivet at scriptet skal indsættes i <head>, hvilket ikke bliver synligt på siden.

Når du har ændret værdierne, skal vi ned under triggers og angive hvornår vores script skal indsættes.

Du kan se at triggeren er ret simpel. Det er blot en sidevisning på en bestemt Page URL, hvor vi ønsker at få vist vores struktureret data.

Når alt dette er gjort, kan du nu blot vente noget tid og se om det ikke lykkedes dig at få vise reviews ude i Googles søgeresultat. Du kan altid tage URL’en og teste det for fejl og mangler testværktøjet: https://validator.schema.org/.

Efter indsættelse af struktureret data på din hjemmeside, så kan der godt gå nogle dage eller uger før, at det træder i kraft. Dertil om det vises på de organiske søgeresultater, alt efter hvor hurtigt Google crawler gennem din hjemmeside.

Har du brug for hjælp til struktureret data eller gerne vil høre mere omkring de mange andre muligheder, er du velkommen til at kontakte os.

Hvad er struktureret data?

Struktureret data handler i bund og grund om at hjælpe Googles søgemaskine med at forstå og kategorisere indholdet på din hjemmeside. Det gælder for Google om at få vist de mest relevante informationer til brugerne, når de søger ud fra bestemte søgeord og termer.

Hvordan opsætter jeg struktureret data?

Der er flere måder at opsætte struktureret data på. De mest almindelige er manuelt igennem koden som kræver en forståelse på kodning. Udover det kan det gøres igennem forskellige plugins og moduler samt Google Tag Manager.

SEO Specialist

01 apr 2022

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *