SEO CHEAT SHEET: FÅ OVERBLIK MED DET PERIODISKE SEO-SYSTEM

SEO Cheat-sheet

SEO CHEAT SHEET: FÅ OVERBLIK MED DET PERIODISKE SEO-SYSTEM

SEO CHEAT SHEET – FÅ OVERBLIKKET

Synes du, at søgemaskineoptimering er uoverskueligt? Så få overblikket over de vigtigste elementer med vores periodiske system for SEO.

Definition: SEO (Søgemaskineoptimering) er en forkortelse af Search Engine Optimization. SEO er en strategi, som du kan benytte dig af for at rangere bedre i søgeresultaterne.

SEO er en langsigtet strategi. Din hjemmeside vil med tiden rangere bedre på Google. Du vil løbende få mere trafik, dvs. flere besøgende til dit website.

 

I dette blogindlæg gennemgår jeg de 7 vigtigste elementer inden for SEO, som ruster dig til det mest basale inden for søgemaskineoptimering.

SEO-arbejdet deles op i to hovedkategorier: On-page optimering samt off-page optimering.

ON-PAGE OPTIMERING

On-page optimering drejer sig om alle de elementer, du kan optimere på din hjemmeside.

1. (Cr 3+) Content Research 

Start ud med at undersøge, hvad dine kunder søger på. Hvilke søgeord bruger de? Start ud med en søgeordsanalyse, når du skal finde relevante søgeord.

Hav to kriterier i baghovedet, når du vælger søgeord:

  1. Antal søgninger per måned
  2. Konkurrencesituationen (lav/mellem/høj)

Her er de top 3 keyword tools:

Er du nybegynder i SEO, vil Keyword Planner været et godt sted at starte. Bliver du grebet af søgemaskineoptimering – og vil gå mere systematisk til værks, så skal du bruge Keyword Tool og Long Tail Pro.

Short tail og long tail søgeord

Short tail søgeord referer til et enkelt ord, hvorimod long tail søgeord består typisk af 3-5 ord.

Eksempel:

Short tail: Kamera

Long tail: Sony kamera billigt

Der er mange søgninger på søgeordet “kamera” – og du kan få mange besøgende, hvis du kan ranke på ordet. Et short tail søgeord er ofte ikke specifikt, så derfor er konkurrencen også hård. Mange går efter et short tail søgeord.

Der er ikke mange, som søger efter et long tail søgeord. Men de brugere der gør, er mere købeklare. Derfor er det også nemmere at konvertere på et long tail søgeord – frem for short tail.

Hvilken type søgeord du skal bruge, kommer an på din virksomhed (størrelse, type etc.).

3. (C3+) Content Kvalitet 

Producer indhold af høj kvalitet – uanset om det er produktbeskrivelser eller redaktionelt materiale. Når du producerer kvalitetsindhold, fortæller du Google, hvad siden handler om – og hvad du tilbyder. Samtidig tilfredsstiller du læseren – og det er også meget vigtigt.

Kvalitetsindhold er velskrevet og relevant for læseren.

TIP 1: Fyld på med (relevant) indhold. Ifølge SEO-eksperten Brian Dean rangerer de sider med det længste indhold højere på Google. Men du må aldrig gå på kompromis med kvaliteten af dit indhold. Du skal kun skrive længere tekster, hvis det giver mening.

TIP 2: Producerer du bedre indhold end dine konkurrenter, vil du også rangere højere end dem med tiden.

 

3. HTML Meta-titler (Ht 3+) og Meta-beskrivelser (H2+)

Der er mange, som tager deres meta-titler og meta-beskrivelser for givet – og udfylder dem uden at tænke sig om. Den fejl må du ikke begå!

Meta-titler og meta-beskrivelser er de informationer, som lokker besøgende til. 

Sådan optimerer du dine meta-informationer:

  1. Placer dit søgeord i starten af sætningen
  2. Brug USP´er som f.eks. fri fragt, god service etc.
  3. Brug symboler for at skabe blikfang

4. (K3-) Krænkelser: Cloaking

Cloaking er en teknisk metode, der viser forskellige indhold til besøgende og Google eller andre søgemaskiner.

Før i tiden var cloaking en meget populær måde at få sit website i toppen af søgeresultaterne. Til gengæld er det en af de største fejltagelser, som SEO-eksperter har begået. Hold dig fra cloaking; for du bliver straffet af Google, hvis du laver denne form for “snyd”.


OBS: Hvis du ikke i forvejen kender til cloaking, findes det ikke på din side. Cloaking er nemlig en manuel handling.

OFF-PAGE OPTIMERING

Off-page optimering er SEO, som du laver uden for din hjemmesides rækker. Det kan f.eks. være eksterne links (linkbuilding), anmeldelser, sociale medier etc.

Med off-page optimering øger du dit websites troværdighed overfor Google.

5. Links Kvalitet (Lk 3+)

Eksterne links er noget af det vigtigste inden for SEO: din autoritet stiger i Google´s øjne, når andre linker ind til din hjemmeside.

6. (K3-) Krænkelser: Spam Links 

Hold øje med dårlige links (også kaldet spam links). Spam links er links, som ikke har værdi i Google´s øjne.

Tegn på spam links:

  • Udenlandske domæner
  • Linkkataloger, dvs. sider der kun benyttes til links

Finder du spam links, så få den pågældende hjemmeside til at slette linket – ellers afvis selv linket.

Læs mere om, hvordan du fjerner spam links.

Sådan ser du forskel mellem gode og dårlige links:

Du kan bruge følgende programmer til at finde frem til de hhv. gode og dårlige links:

Google Webmaster Tool er gratis, men giver dig ikke nær så mange oplysninger som de andre værktøjer. Det er et fint sted at starte, men hvis du vil mere i dybden og professionelt til værks, skal du bruge en af de andre to programmer.

Du får de samme oplysninger ved både Ahrefs og SEO Spyglass. Det kan være oplysninger om dit websites autoritet, antal backlinks (links som andre websites sender ind til dit website) samt antal domæner.

Du har også mulighed for at sammenligne din hjemmeside med dine konkurrenter.

Jeg anbefaler Ahrefs, fordi det er overskueligt og prisen er fornuftig i forhold til prisen på SEO Spyglass.

7. Personlig (Pr 3+) Land og (Pb 3+By 

Din virksomheds lokation er utrolig vigtig. Google viser en blanding af lokale og globale søgninger. Hvis du skal komme frem i søgeresultaterne på de lokale søgninger, skal Google kende din lokalitet.

Læs mere om hvordan du får succes med lokal SEO.

KEEP UP THE GOOD WORK!

Når du har arbejdet med disse SEO-elementer, er det vigtigt, at du hele tiden holder det ved lige. Søgemaskineoptimering kan altid gøres bedre! Det gælder om at udnytte de interne muligheder, du har, så du øger din hjemmesides potentiale- Og ikke kun over for Google, men i den grad også over for dine kunder!

HAR DU SPØRGSMÅL?

Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte os – eller kommentere på indlægget.

/ Benjamin

 


Dette cheat sheet er udarbejdet i samarbejde med Andreas Ladegaard, Origin:AL

Referencer:

“Periodic Table of SEO succes factors” – www.searchengineland.com 

“Content total word Count” – www.backlinko.com

Der er ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Top