Særligt generiske søgninger fremfor brandsøgninger er populære på Pinterest. Faktisk er hele 97% af de mest populære søgninger uden et brand – og alligevel opdager 80% af pinners på ugentligt basis et nyt brand eller produkt på Pinterest. Derfor er det vigtigt, at du som virksomhed også jævnligt udarbejder søgeordsanalyser og tester forskellige emner af søgeord overfor hinanden.
Der er forskellige måder og redskaber til at udforme søgeordsanalyser. Nedenfor får du tre bud på forskellige og gode værktøjer til at finde de helt rigtige søgeord for din virksomhed og kampagner. Jeg anbefaler, at du kombinerer flere af værktøjerne.
Pinterests egen database
Som det første kan du bruge Pinterests egen søgemaskine. Den finder du øverst på din startside, når du logger ind på din virksomhedsprofil.

Hvis du eksempelvis er en virksomhed, som sælger smykker, så kan du bruge søgemaskinen til at lave en bred søgning som eksempelvis ‘smykke’. Herunder vil du blive foreslået søgninger, som andre pinners typisk bruger i forbindelse med emnet. Her kan du vælge at skrive de søgeord, som passer bedst til din kampagne.

For at udvide ovenstående søgning kan du også søge lave en bred søgning på det enkelte ord. Hvis du eksempelvis synes, at ‘smykker halskæder’ passer godt til din kampagne, så kan du udvide din søgning ved at indtaste det i søgemaskinen, så den herefter finder andre ord i forbindelse med emnet. Dette kan du gentage ved de keywords, som giver bedst mening for dig at medtage.

Pinterest trends
På https://trends.pinterest.com/ kan du også finde inspiration til populære trends og keywords. Indtil videre er det dog kun muligt at finde søgeordene for USA, Canada og UK og inden for en bestemt tidsperiode.
I maj måned er det eksempelvis ikke så overraskende, at ‘happy mothers day’ og ‘mother’s day’ er voksende trends:

Hvis det giver mening for din kampagne at medtage søgeord indenfor populære trends, er det en god idé. Du kan også i stedet for vælge at arbejde mere med de manuelle søgninger, eksempelvis ‘smykke’, som du lavede i Pinterests søgemaskine. Du vælger blot et af landene, skriver et søgeord, og så kan du se, hvor mange søgninger ordet har fået inden for en bestemt periode. Herefter kan du sammenligne antallet af søgninger for ét søgeord med flere andre for at se, hvilke ord, der er mest populære.

Tredjepart værktøjer
Der findes forskellige gratis og betalte tredjepart værktøjer til at undersøge sølevolumen af bestemte ord. Et eksempel på et godt betalingsværktøj, som også kan anvendes til søgeordsanalyse på andre kanaler, er Keyword Tool. Hvis du eksempelvis igen ønsker søgeord inden for emnet ‘smykke’, kan du vælge det land og det sprog, som du ønsker at se søgeord forslag til inden for emnet.

Du kan eksempelvis se en række forslag til forskellige søgeord om ‘smykke’. Ud fra det enkelte ord kan du se Søgevolumen, som viser, hvor mange, der har søgt på ordet pr. måned, Trend, som viser, hvordan den månedlige søgevolumen har ændret sig over de sidste 12 måneder, Average CPC, som er den gennemsnitlige pris pr. klik og Competition, som viser, hvor mange konkurrenter, der viser, hvor mange, der byder på samme søgeord.
Til sidst er der bare at få lavet et sheet over dine forskellige søgeord, som du så kan indsætte som keywords i et eller flere annoncesæt på din kampagne.
Annonceformater

Under kampagnerne er det muligt at oprette forskellige annonceformater på Pinterest: