Publiceret d. 13 jun 2022 Læsetid: 20 minutter
#Pinterest, #Sociale medier

Pinterest annoncering: Den ultimative guide!

Siden 2010 har Pinterest været en platform for millioner af mennesker, såkaldte pinners, hvor de kan opdage og dyrke deres interesser. Faktisk bruger hele 431 millioner mennesker Pinterest hver måned som et visuelt opdagelsesværktøj og inspirationskilde til forskellige projekter og trends indenfor eksempelvis DIY-projekter, madlavning, boligindretning, styling af hår, makeup eller tøj samt utallige oplevelsesidéer.

Pinners gemmer ikke blot projekterne som pins på deres boards – de bruger faktisk også platformen til aktivt at søge efter produkter, brands eller andet. På den måde adskiller Pinterest sig også fra andre platforme og kan derfor defineres som en hybrid mellem et socialt medie og en søgemaskine.

Indholdsfortegnelse

Er Pinterest en effektiv annonceringsplatform?

Købsrejse

Pinterest er meget mere end blot inspiration – det er også en platform med rigtig gode annonceringsmuligheder. Pinners er nemlig på udkig efter at foretage en eller anden form for konvertering, der altså også har værdi for dig som virksomhed.

Måske ønsker en pinner inspiration til styling, hvormed dine produkter er lige netop dét, vedkommende leder efter. Måske søger en pinner inspiration til sit bryllup, og derfor er lige netop din restaurant eller butik det helt rigtige sted. Måske er en pinner på udkig efter sin næste feriedestination, hvorfor dit rejseselskab er behjælpeligt. Eller måske søger en pinner idéer til nye opskrifter, livsstilsændringer, tatoveringer, smykker eller noget helt femte, som du selvfølgelig sælger og viser gennem dine pins.

Du har altså som annoncør mulighed for at påvirke millionvis af pinners tidligt i kunderejsen til at planlægge deres næste køb ved lige netop din forretning.

Er dette ikke årsag nok til, hvorfor du skal begynde at annoncere på Pinterest? Ja, så er der faktisk endnu flere grunde:

 

På Pinterest er det muligt at vise annoncer på tre placeringer; home feed, som inspirerer på baggrund af pinners interesser, search, som inspirerer pinners på baggrund af søgeord og related pins, som inspirerer pinners på baggrund af de pins, de har set.

Som på mange andre platforme er der en startside på Pinterest, hvor man som pinner kan scrolle feedet igennem for inspiration og idéer. Jo mere, man anvender Pinterest, jo flere personlige anbefalinger får man i sit feed. I feedet vil du både blive eksponeret for organiske samt betalte pins, hvilket igen taler ind i Pinterest som en god annonceringsplatform.

Shopping bliver en større og større del af Pinterest, og derfor er det også nemt at finde priser på produkter, gemme produkter til en indkøbsliste eller at klikke sig ind på produkter og gøre et køb med det samme. Det er derfor vigtigt at huske på, at indhold fra brands ikke er forstyrrende elementer på Pinterest – det er inspirerende!

Vi kommer nærmere ind på Pinterest shoppingannoncer senere i indlægget.

Organisk vs. paid pin

Kom i gang med Pinterest annoncering

Okay, så Pinterest virker faktisk som en interessant platform i både privat- og forretningsøjemed, ikke? Det er den også! Og det er heldigvis nemt at komme i gang med en virksomhedsprofil, der inspirerer og sælger.

Når du har oprettet en virksomhedsprofil med en annoncekonto samt et tilknyttet betalingskort kan du komme i gang med at annoncere på Pinterest. Det er dog vigtigt at sikre domæne og korrekt tracking, inden du sætter kampagner i gang.

Domænekrav

Din virksomhedsprofil kan gøre krav på et domæne, så dit profilbillede vises sammen en ‘Følg’-knap og en globus med et flueben på din profil. Du kan registrere dit website ved at tilføje et HTML-tag på dit website, ved at uploade en HTML-fil til dit website eller ved at tilføje en DNS TXT-record på dit website.

Tracking og opsætning af Pinterest tag

Ligesom med andre Social Media platforme kan du installere et Pinterest tag, et stykke kode, på dit website for at tracke de handlinger, som dine besøgende og potentielle kunder foretager sig efter at have klikket på din annonce. Tagget giver dig både en indsigt og en mulighed for at optimere dine målgrupper og effektiviteten af dine kampagner.

Når du først har en virksomhedsprofil på Pinterest, kan du gennem Ads Manager installere Pinterest tagget fra siden ‘Konverteringer’. Pinterest tagget består af en basiskode, som er grundlaget for Pinterest-tagget, og som skal placeres på alle sider af dit website, samt en hændelseskode, som skal placeres på de sider, hvor du ønsker at tracke bestemte konverteringer.

Pinterest tagget kan installeres på flere måder. Du kan enten gøre det manuelt ved at indsætte basiskoden i tagget <head> i dit websites HTML, ved at sende instruktioner til din tekniske support på e-mail, gennem Google Tag Manager eller en platformsintegration som eksempelvis Shopify, WooCommerce eller lignende.

Annoncepriser på Pinterest

Når først du har sikret domænekrav og korrekt tracking, så tænker du måske; hvad vil det egentlig koste at annoncere på Pinterest sammenlignet med, hvad jeg betaler på andre annonceringsplatforme?

Annoncepriserne på Pinterest er svære at definere generelt, fordi det afhænger meget af konkurrenceniveauet og hvor mange, der forsøger at ramme samme målgruppe med annoncer. Men fordi Pinterest stadig i 2022 er en mindre anvendt annonceringsplatform end eksempelvis Facebook og Instagram (og Meta helt generelt), er både CPA (Cost Per Action) og CPC (Cost Per Click) ofte markant lavere på Pinterest, hvis man mestrer Pinterest annonceadministrator.

Husk, at du kan downloade Pinterest Tag Helper i Chrome for at se, om dit Pinterest tag tracker korrekt. Du kan ligeledes sikre, at dit tag fungerer under ‘Konverteringer’ og ‘Test hændelser’ i Ads Manager.

Pinterest facts

Annoncepriser på Pinterest

Når først du har sikret domænekrav og korrekt tracking, så tænker du måske; hvad vil det egentlig koste at annoncere på Pinterest sammenlignet med, hvad jeg betaler på andre annonceringsplatforme?

Annoncepriserne på Pinterest er svære at definere generelt, fordi det afhænger meget af konkurrenceniveauet og hvor mange, der forsøger at ramme samme målgruppe med annoncer. Men fordi Pinterest stadig i 2022 er en mindre anvendt annonceringsplatform end eksempelvis Facebook og Instagram (og Meta helt generelt), er både CPA (Cost Per Action) og CPC (Cost Per Click) ofte markant lavere på Pinterest, hvis man mestrer Pinterest annonceadministrator.

Pinterest gør brug af annonceauktioner og CPC budgivning i forhold til, hvor meget du byder på annonceplads.

Du kan både vælge en automatisk budstrategi, hvor du lader Pinterest administrere dine bud eller en brugerdefineret budstrategi, hvor du selv angiver, hvor meget du maksimalt ønsker at betale pr. hændelse.

Ligesom på andre platforme gælder det på Pinterest, at du kan sætte enten et dagligt budget eller et livstidsbudget.

Hvis du vælger et dagligt budget, skal du angive, hvor mange penge du vil bruge pr. dag på dine annoncer. Vælger du derimod livstidsbudget, skal du angive, hvor mange penge du vil bruge i en bestemt tidsperiode.

Budget på Pinterest

Kampagner

Du har mulighed for at lave forskellige kampagner på Pinterest alt efter, hvad din virksomheds målsætning med annonceringen er:

Kampagnemålsætninger

Bevidsthed:

  • Brandbevidsthed anvendes til at opdatere dine tjenester, produkter eller brand. Prisen afhænger af, hvor meget du maksimalt ønsker at betale pr. CPM, efter en pinner har klikket sig videre fra din annonce til dit website.
  • Videovisninger anvendes til opdagelse eller handling. Prisen afhænger af, hvor meget du ønsker at betale for CPV, hvor en pinner ser din video i minimum 2 sekunder.

Overvejelse:

  • Trafik anvendes til at få folk til at klikke på dine annoncer. Prisen afhænger derfor af, hvor meget du maksimalt ønsker at betale for et klik, CPC.

Konvertering:

  • Konverteringer anvendes til at få folk til at udføre handlinger på dit website. Prisen afhænger af, hvor meget du maksimalt ønsker at betale per CPA, efter en pinner har klikket sig videre fra din annonce til dit website.
  • Katalogsalg anvendes til at promovere produkter med shoppingannoncer. Prisen afhænger igen af, hvor meget du maksimalt ønsker at betale per CPA, efter en pinner har klikket sig videre fra din annonce til dit website.

Målgrupper på Pinterest

Pinterests målretningsværktøjer hjælper dig med at finde den rette målgruppe for dine annoncer. Med Pinterests Ads Manager er der mulighed for at eksperimentere med forskellige målretningsstrategier, hvor du enten lader Pinterest målrette dine annoncer automatisk mod velkendte pinners, som har beskæftiget sig med dit brand eller mod nye pinners, som endnu ikke kender dit brand.

Pinterest maalgruppeintereresser

Du kan også som erfaren annoncør vælge dine egne og mere avancerede målretninger.

Du kan justere på målgruppeparametre efter:

Vidste du, at...

Kvinder udgør mere end 60% af Pinterest’s målgruppe på globalt niveau, mens antallet af mandlige pinners stiger hvert år?

Målgrupper i Pinterest

Målgruppelister: Du kan oprette målgruppelister efter personer, som har interageret med dit website eller din butik, pinners, som har vist engagement i dit Pinterest-indhold, lookalike målgrupper efter personer med lignende adfærd og interesser som dine eksisterende kunder eller tidligere kunder ud fra en kundeliste.

 

Demografi: Du kan begrænse din målgruppe ud fra oplysninger som ‘køn’, ‘alder’, ‘sted’, ‘sprog’ og ‘enhed’.

 

Placering: Du kan angive, hvor du vil vise dine annoncer på Pinterest. Du kan vælge mellem ‘Oversigt’, som er startfeedet, eller ‘Søgning’, som er fra søgeresultater. Pinterest anbefaler, at du vælger ‘Alle placeringer’.

 

Interesser: Du kan vælge interesser, som er tæt på dit brand eller dine produkter for at nå pinners, som har interageret med lignende pins som dine. Dette kunne eksempelvis være interesser som ‘Boligindretning’, ‘Mad og Drikke’ eller ‘Kvindemode’. Hvis du anvender interesser, vises dine annoncer i pinners startfeed. Når du har valgt en eller flere interesser, vil du få et estimat om din målgruppes størrelse.

 

Søgeord: Du kan tilføje vigtige keywords, som interesserede pinners søger efter, for at øge antallet af eksponeringer i søgeresultaterne. Pinterest anbefaler, at du bruger minimum 25 søgeord. Selve søgeordsanalysen kan laves på mange måder. Du kan eksempelvis lave generiske søgninger i Pinterests eget søgefelt og trends, anvende tredjeparts værktøjer eller anvende lignende søgeord fra eksempelvis dine Google Ads.

Du kan indkredse dine søgeord gennem broad match, “phrase match”, [exact match], -”negative phrase match” eller [negative exact match].

Hvis du anvender søgeord, vises dine annoncer i søgeresultater og relaterede pins.

Læs mere om mulighederne for at anvende søgeord i dine kampagner nedenfor.

Søgninger på Pinterest

Fordi Pinterest som tidligere nævnt er en hybrid mellem et visuelt opdagelsesværktøj og inspirationskilde, så er søgninger og keywords helt centralt at anvende og holde sig opdateret omkring.

Pop ups

Særligt generiske søgninger fremfor brandsøgninger er populære på Pinterest. Faktisk er hele 97% af de mest populære søgninger uden et brand – og alligevel opdager 80% af pinners på ugentligt basis et nyt brand eller produkt på Pinterest. Derfor er det vigtigt, at du som virksomhed også jævnligt udarbejder søgeordsanalyser og tester forskellige emner af søgeord overfor hinanden.

Der er forskellige måder og redskaber til at udforme søgeordsanalyser. Nedenfor får du tre bud på forskellige og gode værktøjer til at finde de helt rigtige søgeord for din virksomhed og kampagner. Jeg anbefaler, at du kombinerer flere af værktøjerne.

 

Pinterests egen database

Som det første kan du bruge Pinterests egen søgemaskine. Den finder du øverst på din startside, når du logger ind på din virksomhedsprofil.

Pinterest søgefelt

Hvis du eksempelvis er en virksomhed, som sælger smykker, så kan du bruge søgemaskinen til at lave en bred søgning som eksempelvis ‘smykke’. Herunder vil du blive foreslået søgninger, som andre pinners typisk bruger i forbindelse med emnet. Her kan du vælge at skrive de søgeord, som passer bedst til din kampagne.

Søgning på smykke

For at udvide ovenstående søgning kan du også søge lave en bred søgning på det enkelte ord. Hvis du eksempelvis synes, at ‘smykker halskæder’ passer godt til din kampagne, så kan du udvide din søgning ved at indtaste det i søgemaskinen, så den herefter finder andre ord i forbindelse med emnet. Dette kan du gentage ved de keywords, som giver bedst mening for dig at medtage.

Søgning på smykker halskæder

Pinterest trends

https://trends.pinterest.com/ kan du også finde inspiration til populære trends og keywords. Indtil videre er det dog kun muligt at finde søgeordene for USA, Canada og UK og inden for en bestemt tidsperiode.

I maj måned er det eksempelvis ikke så overraskende, at ‘happy mothers day’ og ‘mother’s day’ er voksende trends:

Trends på Pinterest

Hvis det giver mening for din kampagne at medtage søgeord indenfor populære trends, er det en god idé. Du kan også i stedet for vælge at arbejde mere med de manuelle søgninger, eksempelvis ‘smykke’, som du lavede i Pinterests søgemaskine. Du vælger blot et af landene, skriver et søgeord, og så kan du se, hvor mange søgninger ordet har fået inden for en bestemt periode. Herefter kan du sammenligne antallet af søgninger for ét søgeord med flere andre for at se, hvilke ord, der er mest populære.

Søgninger over tid

Tredjepart værktøjer

Der findes forskellige gratis og betalte tredjepart værktøjer til at undersøge sølevolumen af bestemte ord. Et eksempel på et godt betalingsværktøj, som også kan anvendes til søgeordsanalyse på andre kanaler, er Keyword Tool. Hvis du eksempelvis igen ønsker søgeord inden for emnet ‘smykke’, kan du vælge det land og det sprog, som du ønsker at se søgeord forslag til inden for emnet.

Keywordtool

Du kan eksempelvis se en række forslag til forskellige søgeord om ‘smykke’. Ud fra det enkelte ord kan du se Søgevolumen, som viser, hvor mange, der har søgt på ordet pr. måned, Trend, som viser, hvordan den månedlige søgevolumen har ændret sig over de sidste 12 måneder, Average CPC, som er den gennemsnitlige pris pr. klik og Competition, som viser, hvor mange konkurrenter, der viser, hvor mange, der byder på samme søgeord.

Til sidst er der bare at få lavet et sheet over dine forskellige søgeord, som du så kan indsætte som keywords i et eller flere annoncesæt på din kampagne.

Annonceformater

Annonceformater

Under kampagnerne er det muligt at oprette forskellige annonceformater på Pinterest:

Standard Pins er de mest populære pins, hvor du kan vise dit content, enten et billede eller en video, i et vertikalt eller kvadratisk format. Jo flere pinners, der gemmer din Standard Pin, jo flere eksponeringer får denne pin. Når en pinner gemmer en Standard Pin til sit board, forsvinder overskriften ‘Sponsoreret’, og det vil derfor ligne en pin fra det organiske feed.

Anbefalinger til formatet:

  • PNG eller .JPEG, 2:3 (eksempelvis 1000×1500), max 10 MB.
  • Placer dit produkt eller din service frontalt og centreret.
  • Tilføj dit logo på hver pin, men undgå højre hjørne nederest, da dette vil blive dækket af Pinterest ikonet.
  • Tilføj en letlæselig tekst på din pin.
  • Anvend en titel på 100-500 anslag.
  • Dobbelttjek, at dit link virker korrekt.

Karrusel annoncer er oplagte til, at pinners kan scrolle gennem et katalog af 2-5 billeder eller videoer. Karrusellen kan optræde de samme steder som en almindelig Pin, men på det første karrusel kort vil der stå ‘sponsoreret’.

Anbefalinger til formatet:

  • PNG eller .JPEG, 1:1 eller 2:3, max 32 MB pr. billede.
  • Overskriften må være op til 100 anslag, og de første 30-35 anslag vil blive vist i feedet. Annonceteksten må være op til 500 anslag, hvor de første 50-60 anslag er vigtigst.

Video annoncer er det samme som Standard Pins, men dog i story videoformat og rigtig godt til eksempelvis ‘how-to’ projekter. Størrelserne er Max width og standard, hvor standard er almindelig størrelse pins, mens max er større og ofte dyrere. Videoerne optræder i pinners feeds, søgeresultater og ‘More like this’ under ‘Pin Closeup’.

Anbefalinger til formatet:

  • .mp4, .mov eller .m4v, H.264 eller H.265, op til 2GB, minimum 4 sekunder og Max 15 minutter, kortere end 1:2 og højere end 1:91:1, anbefales 1:1, 2:3 eller 9:16.
  • For organisk content er 15-60 sekunder anbefalet, mens det for videoannoncer er anbefalet med 6-15 sekunder.
  • Husk at indsætte undertekster på dine videoer, da nogle pinners ser videoen uden lyd.
  • Anvend en fængende tekst inden for de første sekunder af videoen og sørg for, at dit coverbillede er retvisende for indholdet.
  • Overskriften må være op til 100 anslag, og de første 30-35 anslag vil blive vist i feedet. Annonceteksten må være op til 500 anslag, hvor de første 50-60 anslag er vigtigst.

App install pins er annoncer til at downloade apps, så der vil stå ‘Install’ som call to action knap, hvor linket er til enten i Apple Store eller Google Play.

Samlingsannoncer er en samling af tre mindre billeder under ét stort billede eller video. Når en pinner trykker på en samlingsannonce, vises det store billede i fuld størrelse og op til 24 andre kreative emner. Samlingsannoncer vises i mobilfeedet.

Anbefalinger til formatet:

  • Stillbillede: PNG eller JPEG. Max 10 MB. Det store billede skal være 1:1 eller 2:3, mens de sekundære billeder skal have samme billedformat – også enten 1:1 eller 2:3.
  • Video: mp4, .mov eller .m4v. H.264 eller H.265, max op til 2 GB. Mindst 4 sekunder, højst 15 minutter. Kortere end 1:2, højere end 1,91:1, anbefalet er 1:1, 2:3 eller 9:16.
  • Anvend en titel på 100-500 anslag og op til 500 tegn i beskrivelsen.

Idepins er fra juni 2022 det nyeste annonceformat på Pinterest. Idepins ligner til forveksling ‘stories’, altså en række billeder eller videoer, som kører efter hinanden og som bliver vist i Pinterest feedet. Ifølge Pinterest kan du faktisk øge brandawareness med en gennemsnitsprocent på hele 56%, når du anvender idépins som annonceformat.

Anbefalinger til formatet:

  • Stilbillede: .BMP, .JPEG, .PNG, .TIFF, .WEBP. Anbefalet format er 9:16 (1080×1920), 16mb er anbefalet.
  • Video: .MP4, .MOV, .M4V. 16mb er anbefalet sammen med et format i 9:16 (1080×1920) og mindst 1 sekund, højst 60 sekunder.
  • Anvend en titel på max 100 anslag.

Shopping annoncer anvender produktdata fra din datakilde til at vise relevante produkter for den enkelte pinner. Shopping annoncer bruges med en målsætning om konverteringer. Og dette er fordelagtigt for dig, for pinners har i gennemsnittet en indkøbskurv, der er 30% større end brugere, der ikke er på Pinterest.

Shopping Pins optræder samme sted som Standard Pins. Hermed bliver det muligt at promovere dine produkter direkte i feedet til alle pinners.

Anbefalinger til formatet:

  • Tag 4-5 ting på et billede og link direkte til produktets hjemmeside.

Citat om Pinterest

Når du skal i gang med Pinterest Shopping, skal du igennem følgende steps:

Opret produktfeed
For at køre Shopping-annoncer skal du oprette et produktkatalog i Pinterest, som skal opdateres til Pinterests standard af obligatoriske parametre. Det er ikke muligt at målrette shopping annoncerne efter interesser eller keywords, så her handler det om, at dit feed er optimeret og målrettet til lige præcis dit brand. Du kan uploade dit feed direkte i Ads Manager eller gennem en partner integration.

 

Tilføj Pinterest Tag på hjemmeside
I Pinterest’s ‘Tag Manager’ skal du oprette et Pinterest-tag, så du kan målrette dine annoncer efter de hændelser, som dit tag sporer. Dette kunne eksempelvis være hændelser som ‘PageVisit’, ‘AddToCart’, ‘Checkout’ og lignende.

 

Opret produktgrupper
Så snart du har oprettet dit produktfeed, vil du kunne se kategorien ‘Shop’ ved siden af ‘Oprettet’ og ‘Gemt’ på din virksomhedsprofil. I denne kategori er der en Pin for hvert af dine produkter fra dit feed, og disse kan du under kataloget yderligere filtrere i dine produktgrupper, hvor du kan fremhæve op til otte produktgrupper.

 

Ansøg om verificering som butik
Udvalgte lande har mulighed for at søge ansøge om Programmet for verificerede butikker (PVB). Når du er verificeret som butik, kan dine pins blive vist organisk for pinners, som søger efter produkter, og så hjælper det pinners til at købe produkter fra godkendte brands. Verificerede butikker får et blåt flueben på sin profil og på sine pins, så pinners kan se, at de er blevet godkendt – og så er pris og lagerstatus tilgængeligt på alle produktpins.

Befinder din virksomhed sig i USA, Canada, Mexico, Storbritannien, Australien, Brasilien, Østrig, Schweiz, Tyskland, Spanien, Frankrig, Italien eller Holland? Så er der gode nyheder – du kan ansøge om at blive verificeret butik på Pinterest. Forhåbentligt kommer Danmark også snart på listen!

Vær opmærksom på, at du skal have et aktivt katalog, et velfungerende tag og overholde Pinterest’s retningslinjer for butikker for at kunne blive verificeret som butik.

 

Promover produkter
Du er nu klar til at kunne promovere dine produkter i Ads Manager under kampagnen ‘Katalogsalg’ efter din egen målretning eller en dynamisk retargeting.

Fordi annonceformaterne ligner det organiske indhold så meget, så bliver Pinterest annoncerne en naturlig og velintegreret del af Pinterestfeedet.

Hvilke metrics skal du måle efter?

Okay, så langt så godt, nu er du klar til at oprette målgrupper, kampagner og annoncer. Men hvad skal du egentlig måle dine data på? For at vælge dine ønskede metrics navigerer du til Ads Manager under ‘Ads’, ‘Overview’ og ‘Reporting’. Her finder du følgende metrics:

Metrics

Vælg de metrics, som giver værdi for dig i forhold til din virksomheds målsætninger.

Nu er der bare tilbage at komme i gang med Pinterest annoncering – jo hurtigere, jo bedre! Forventningerne til Pinterest, både til organisk og betalt indhold, er tårnhøje i 2022 og fremadrettet, fordi platformen konstant udvikler sig og skaber nye muligheder for pinners og annoncører. Så kom i gang på Pinterest, inden dine konkurrenter gør det.

Vi hjælper dig med glæde i at skabe brandawareness, trafik til dit website, nye købere af dit produkt eller service og en super lav CPA.

Social media specialist

13 jun 2022

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Louise Conradsen, ASENTO

Head of Social media & Partner

Vil du kontaktes?

Tusind tak for din mail, vi vender tilbage til dig snarest!

Ved at klikke «Kontakt Mig» accepterer du vores Privatlivspolitik.