Google ads search campaigns
Indholdsfortegnelse
Publiceret d. 21 feb 2019 Læsetid: 4 minutter
#Google Ads

“Ny metric” for Google Ads Search Campaigns

Du kender den måske allerede fra Google Shopping, da den hér har været tilgængelig i Danmark siden 2015 – men nu er den altså også snart aktuel på Search-delen i Google Ads.

Helt specifikt er der tale om klikandel, som lanceres til Search for at give annoncører en dybere indsigt i, hvordan annonceringen performer.

Hvad kan denne metric?

Klikandelen består af de antal klik, der er opnået på dagen, divideret med det antal klik, som kunne have været opnået – sammenligneligt med udregning af en CTR, hvor udregningen laves på baggrund af klik og eksponering.

Dog skiller klikandelen sig her ud, ved at du får feedback på, hvor stor en procentdel af det samlede antal klik, du har opnået, baseret på kvaliteten i din annonce. Med andre ord kan det eksempelvis være relevansen i annoncen eller annonceudvidelserne, der ikke er gode nok, hvilket kan resultere i, at du mister nogle klik til andre, lignende, annoncører, der også deltager i auktionen.

Selvom din annoncering måske er nået ud til 100% af alle de mulige visninger i løbet af dagen, er dette altså ikke ensbetydende med, at du har opnået det fulde antal klik på dine annoncer.

Dette kan eksempelvis skyldes, at en anden annoncør har mere “kød på” i sine annoncer, i form af mere relevant indhold og flere eller bedre udvidelser, hvilket muligvis leder opmærksomheden hos den søgende over på denne annonce, fremfor din annonce.

Det er her klikandelen kommer ind i billedet. Har du eksempelvis opnået 20 klik på en kampagne, men det mulige antal lå hen over dagen på 200, så har du opnået en klikandel på 10%. Dette tal viser tydeligt, at der kan og bør arbejdes på kvalitet og synlighed af dine annoncer.

Hvornår er den tilgængelig?

Den nye metric bliver tilgængelig på Search Campaigns i løbet af de kommende uger, og vi ser meget frem til at kunne benytte dette redskab til at optimere vores arbejde yderligere for vores kunder.

https://support.google.com/google-ads/answer/9181997?hl=en

Anel Sacic, ASENTO

Google Ads Specialist

21 feb 2019

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

COO & Partner

Kontakt os i dag

Tusind tak for din mail, vi vender tilbage til dig snarest!

Ved at klikke «Kontakt Mig» accepterer du vores Privatlivspolitik.