1. Fragtomkostninger og leveringsoplysninger tidligt i checkout
En af de helt store syndere, når det kommer til, at kunder forlader dit checkout flow, kan være, hvis der ikke er tydeliggjort fragtomkostninger på kundens ordre. Mange har en USP på forsiden, som fortæller lidt om fragt, som f.eks. den populære “Gratis fragt over XX”. Det er dog en rigtig god idé at oplyse fragtprisen på kundens ordre allerede i første step af checkout/kurven, så det er helt klart, og kunderne ikke kommer i tvivl herom.

Zalando er et godt eksempel på, hvordan man kan sikre, at kunderne får besvaret mange af de spørgsmål, som de kunne sidde med allerede i kurven. Her er det oplyst, hvad levering koster på den givne ordre, hvilke betalingsmuligheder de tilbyder, samt hvornår ordren forventes leveret til kunden.
2. Kontaktoplysninger til kundeservice i checkout
Som nævnt under afsnit 2 omkring barrierer i checkout, så er tillid hos webshoppens kunder et meget vigtigt parameter for konverteringsraten. En af de ting, som kan være med til at skabe tillid, er klare og tydelige oplysninger omkring, hvordan kunderne kan komme i kontakt med dig, hvis de har spørgsmål eller udfordringer under checkout processen.
Du kan derfor med fordel sikre dig, at kontaktoplysninger er tydelige under hele checkout processen, således at kunderne hele tiden kan se, hvordan de kan komme i kontakt med dig.

Hummel er et godt eksempel på, hvordan dette kan gøres. Som det ses på billedet herover, så har Hummel en boks i højre side, som følger hele checkout flowet med kontaktoplysninger og FAQ. På denne måde kan kunderne få svar på de mest stillede spørgsmål omkring betaling og levering eller ringe direkte til kundeservice, uden at de skal forlade checkout.
3. Social proof i checkout (anmeldelser, trustpilot m.m.)
Social proof er også en rigtig god måde at skabe tillid hos kunderne. Mange webshops har en eller anden form for social proof på deres webshop – oftest vil det være at finde på forsiden. Der er set eksempler på, hvor det at flytte social proof ind i kurven/checkout processen, kan være med til at løfte konverteringsraten. Du kan her tilføje anmeldelser fra dine nuværende kunder for at holde tilliden til produkterne og webshoppen under hele checkout processen.

Teeshoppen.dk benytter sig af social proof i checkout, som det kan ses på billedet herover. Der er både TrustPilot rating og e-mærket synligt under checkout processen, hvilket bidrager til at øge tilliden til webshoppen og give incitament til at handle hos dem.
4. Produkter i kurven skal tydeligt kunne ses gennem checkout processen

Elgiganten er en af de danske webshops, som gør det rigtig godt i forhold til at have kurven tydelig gennem hele checkout processen. Som det ses på billedet, er der en klar oversigt over, hvilke produkter kunden har i kurven og derved er ved at købe. Desuden er der mulighed for at ændre sin kurv inde i checkout, hvis kunden skulle have et behov for dette.
Denne metode sikrer, at kunden ikke er tvunget til at forlade checkout for at se kurven igen eller redigere i den, men derimod bliver i checkout og forhåbentlig færdiggør købet.
5. Betalingsmuligheder og tydeliggørelse af disse
Det er helt essentielt for konverteringsraten, at du har de betalingsmetoder tilgængelige på din webshop, som er mest anvendt af forbrugerne på det pågældende marked, som du opererer på. Hvis kunderne ikke har muligheden for at anvende den betalingsmetode, som de er vant til, eller føler sig mest tryg ved, så går de et andet sted hen og køber deres produkter.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i marts 2022 lavet en stor forbrugerundersøgelse omkring danskernes foretrukne betalingsmetoder online. Denne viser tydeligt, at det som minimum er MobilePay og Visa/Dankort, som du skal have på din webshop. Hele 70% af de adspurgte siger, at de anvender MobilePay, når de shopper online. Derfor er det nødvendigt at have denne løsning tilknyttet på din shop. Dog må du meget gerne have flere betalingsmuligheder som Mastercard, Apple/Google pay og Paypal m.m. Har du produkter i den dyre ende, så kan du med fordel have en afbetalingsløsning tilknyttet som eksempelvis ViaBill.
Opererer du på flere markeder, vil jeg anbefale dig at afsøge, hvilke betalingsmetoder, der er de meste brugte i det pågældende land. I Tyskland er det for eksempel bankoverførsel, som er den mest brugte betalingsmetode, hvor det i USA er Paypal og Klarna i Sverige.

For at bruge Hummel eksemplet endnu engang, så kan man på billedet herover tydeligt se, hvordan Hummel har tydeliggjort de betalingsmuligheder, som kunderne kan benytte på webshoppen. Dette sikrer, at folk ikke forlader siden, hvis de er i tvivl om, hvorvidt de kan anvende deres foretrukne betalingsmetode.
Test løbende nye tiltag til konverteringsoptimering på din webshop
Nu har du fået 5 konkrete tips til CRO med fokus på dit checkout flow, som du kan teste på din webshop. Husk også at kigge helt generelt på hele din webshop, når du har et ønske om at hæve konverteringsraten, så hele shoppen bliver så brugervenlig som muligt. Kig også på din forside, navigation, kategorisider, produktsider m.m.
Konverteringsoptimering handler om løbende at teste nye tiltag, så du kontinuerligt kan forbedre brugeroplevelsen for dine besøgende.
Nu er der kun tilbage at prøve at implementere et eller flere af disse 5 tips på din webshop. Vi hjælper dig selvfølgelig gerne med andre tiltag, der kan være med til at hæve din konverteringsrate.