Google har annonceret at de januar d.10 2017, vil komme
med en opdatering rettet mod påtrængende pop-ups på mobile-hjemmesider.
Dette er en efterfølger til en opdatering i november 2015.
Den straffede og markerede hjemmesider som “ikke-mobil-venlige“.
Dengang var det kun App-reklamer der blokerede indhold, som blev straffet.
For ikke at lave en duplikering i deres signaler, har Google fjernet den forrige opdatering, fra 2015, og indarbejdet den i den nye opdatering til januar.
Google forklare de forskellige typer pop-ups, der er påtrængende og blokere indholdet:
Google har også lagt et diagram op over 3 typer, pop-ups der ikke bliver straffet, hvis de bliver brugt ansvarligt.
Paywall:
“En paywall er et system, der forhindrer internet brugere i at få adgang til indholdet på hjemmesiden uden et betalt abonnement”
Google har valgt at nedprioritere disse hjemmesider.
Google siger de har lavet denne opdatering, fordi det kan være svært at se indholdet på en mobilen.
Der er spekulationer om hvorvidt Google har gjort det, for at fjerne brugen af Apps.
Der er undersøgelser, og Steve Jobs, der siger, at når man har en app til at søge i, så bruger man ikke Google længere. Det skader selvfølgelig Googles forretning, og derfor vil de fjerne eller ‘tæmme’ disse reklamere for Apps.
Jeg tror at den største grund til, at Google laver denne opdatering er på grund af brugervenlighed. Jeg tror det er for at optimere disse hjemmesider, fordi det kan være træls for en bruger ikke at finde det indhold man leder efter.
På denne måde TVINGER Google, at folk skal fjerne/tæmme deres pop-up.
Hvis man så skal igennem pop-ups og zoome ind, så bliver det for besværligt at finde på ens mobil.
Man kan sige at brugervenlighed er Googles forretning, da det er grunden til at vi alle bruger Google, og at vi alle bruger Google er det de tjener penge på. Så mon ikke det er en blanding af brugervenlighed og forretning.
Head of SEO & Partner
28 mar 2017
Head of SEO & Partner
Ved at klikke «Kontakt Mig» accepterer du vores Privatlivspolitik.