Hvad kræver det at være med?
Google Shopping forudsætter dog stadig, at du har en webshop, hjemmelevering og alle andre ting, de normalt kræver. Du skal have et feed, der overholder Googles retningslinjer, og som indeholder alle de relevante detaljer.
Hvis du ikke har mulighed for at generere dit eget feed, så findes der tjenester, der scraper hele sitet, og som hjælper med at sikre, at alle felter i et feed bliver udfyldt med data. Det kan være en nem genvej til annonceringen, hvis man eksempelvis har en webshop, hvor der ikke findes plugins, der kan klare jobbet for dig, eller hvor de plugins der er, giver rodet data, der eksempelvis ligger i forkerte kolonner.
Ventetiden
Brug ventetiden på at klargøre dit feed, så det hele spiller. Som nævnt tidligere vil konkurrencen være skærpet, og det er derfor ikke uvæsentligt, hvilken kvalitet dit feed har.
Nogle af de ting, du kan optimere på, er følgende:
Beskrivelserne af produkterne, GTIN (Stregkode), Google Product categories, Product type og Brand skal spille.
– Det gamle trick med “Identifier exists” vil stadig være muligt at bruge, men det vil ikke være et positivt signal i forhold til at opdatere kvaliteten af dit feed. Har du 10.000 produkter, og har du aldrig før indtastet et GTIN nummer, så gør det nu, hvor du måske har lidt ekstra tid. Start med de produkter, som du ved, at du har stor konkurrence på.
Du bør desuden være ekstra opmærksom på at være konkurrencedygtig på dine priser. Den øgede konkurrence kan betyde, at du ikke får helt så mange visninger. Dermed skal du hurtigere overbevise kunden om, at de skal købe hos dig. Dit eneste USP på direkte sammenlignelige varer er din pris. Har du en sale price, bør du overveje at udnytte denne attribut også.
Additional imagelink, og måske endda et link til en mobiloptimeret side, kan give god mening. Særligt mobiloptimeret link, hvis du har en decideret mobilrettet landing page. Et redirect tager tid, og det kan Google ikke lide.
Google elsker at vise de mest opdaterede data, så sørg også for at dit feed indsendes automatisk på det tidspunkt, hvor din shop opdateres. På den måde sikrer du, at der altid er sammenhæng mellem priserne på Google Shopping og priserne på shoppen. Det kan også være en god idé at slå automatiske produktopdateringer til, da optimeringen på den måde sker næsten realtime. Desuden bør du sørge for, at ingen af dine feeds har nogen policy violations.
Kan du gøre mere selv?
I den betalte del, administreret af Google Ads, anbefaler vi desuden, at du opsætter kampagner efter SPAG modellen, hvor du kun har et enkelt produkt i en annoncegruppe. Har du mange produkter i dit feed, kan du vælge at gøre det ved de produkter, du særligt forbinder med udvalgte søgeord.
Hvis du sælger hudcremer, og der er ét bestemt produkt, der altid sælges, når der søges på hudcreme, så kan du vælge at lægge produktet ud i sin egen annoncegruppe, og ekskludere produktet og søgeordet fra alle andre annoncegrupper / kampagner. Tit er det 10% af dine samlede produkter, der står for 80-90% af din omsætning. Dine såkaldte “heros”.
I den organiske del skal du hele tiden tænke i søgeord. Hvilke søgeord søger mine kunder efter? Brug evt data fra Search Console og Google Ads. Optimér dine tekster på produkterne, så de altid indeholder dine nøgleord.
Hvad så med CSS?
CSS er en relativt ny form for shopping-service, hvor der ydes rabat på klikpriserne. Der oprettes en prissammenligningsside ligesom Kelkoo eller Pricerunner. Igennem denne sammenligningstjeneste, uploades dit feed til Google Shopping, og dette åbner for en lavere pris pr. klik.
De mange CSS’er, der er skudt op over den seneste tid, vil stadig have deres berettigelse for de betalte annoncer på Google Shopping, men nok ikke i så stor grad, som vi ser det nu. Særligt ikke hvis deres CSS ikke er kombineret med at dine produktdata optimeres, da dette kommer til at være et vigtig parameter.
Vil du gerne læse mere om Google Ads?
Jeg håber at det ikke er fusk
Hej Kim.
Tak for din kommentar.
Det er skam ikke fusk.
Det giver rigtig god mening for Google at gøre det. Det øger kvaliteten af de feeds der bliver sendt ind og sikrer at det er relevante produkter der bliver vist.
– Både på CPC Shopping og Organisk Shopping.