Publiceret d. 07 maj Læsetid: 7 minutter
#Google Ads

Gratis Google Shopping

– Det lyder som noget, der er for godt til at være sandt.
Det er det da også endnu. I hvert fald indtil videre i Danmark.

Indholdsfortegnelse

Google annoncerer, at de vil udrulle gratis resultater i Google Shopping fanen i løbet af året. Formålet skal være at hjælpe de virksomheder, som brænder inde med et varelager i perioden, hvor de er tvunget til at holde lukket i deres fysiske butikker, men formålet er sandsynligvis også at tvinge annoncører til at optimere på deres feeds.

Ved at optimere data kan du komme højere op på Google Shopping rent organisk – og det påvirker selvfølgelig også resultaterne af den betalte del. Det betyder konkret, at du ikke længere kan se prisen som den primære faktor for at rangere højt på Google Shopping. Googles ‘President of Commerce’ har udtalt, at Google Shopping primært kommer til at bestå af gratis resultater i fremtiden. Dette skift skete også på Google Ads, da de gik fra 13 resultater med Ads på side 1 til 3-4 i toppen og evt i bunden af siden.

Hvad betyder det så?

Det nye setup i Google Shopping bliver et miks mellem betalte og organiske resultater, som man også kender det fra Googles traditionelle søgeresultater. Allerede nu spekuleres der kraftigt i, hvad det kommer til at betyde for e-commerce. Mange af de webshops, som vi administrerer annonceringen for, har en stor del af deres omsætning via Google Shopping.

Ved at gøre plads til organiske resultater, så vil der gøres mindre plads til de betalte. Det kan betyde en stigning i klikpriserne på de betalte pladser, særligt for de produkter, hvor der er høj konkurrence. Prisen bør dog stabilisere sig igen efter noget tid på et niveau, der er baseret på indtjeningen af det enkelte produkt.

Det betyder samtidig også, at det er muligt at optimere sig til gratis trafik på de søgeord, som er for brede og for langt oppe i funnel til at se en øjeblikkelig ROAS. Det er ord, som store udbydere, som eksempelvis Zalando, Boozt, Bilka mv., lå tungt på, netop på grund af deres store annoncebudgetter. Selv resellers, med et begrænset udvalg i hvert enkelt brand på deres shop, kan nu få klik fra Google Shopping uden at betale penge for noget, der ikke konverterer i første omgang.

Indtil videre er det dog udvalgte lande, hvor ændringen rulles ud her og nu. Danmark er realistisk set ikke et af de første lande, hvor ændringen gennemføres. USA starter nu.
Vi holder bloggen opdateret, når det bliver annonceret, hvornår det reelt set bliver rullet ud i Danmark – og vi er selvfølgelig også klar med de første learnings fra USA, når der bliver publiceret casedata derfra.

Hvad skal du så selv gøre?

Annoncerer du allerede på Google Shopping? Så skal du gå ind i dit Merchant Center og aktivere “Surfaces across Google” – så er du klar, når de åbner for muligheden i Danmark.

Indstillingen “Surfaces across Google” finder du ved at logge ind på Merchant Center og vælge “Growth” i panelet i venstre side. Herefter vælger du “Manage programs” og klikker “Get started” på “Surfaces across Google”.

Hvis du ikke allerede annoncerer på Google, så betyder det, at du har muligheden for at komme ind på en ny platform og gøre dig en masse erfaringer om produkters salgbarhed og optimere din shop for at forbedre konverteringer fra bottom funnel trafik.
I så fald skal du starte med at oprette en Merchant Center konto, og herefter få oprettet et feed indeholdende data på alle dine varer på shoppen.

Hvad kræver det at være med?

Google Shopping forudsætter dog stadig, at du har en webshop, har hjemmelevering og alle andre de ting, de normalt kræver. Du skal have et feed, der overholder Googles retningslinjer, og som indeholder alle de relevante detaljer.

Hvis du ikke har mulighed for at generere dit eget feed, så findes der tjenester, der scraper hele sitet, og som hjælper med at sikre, at alle felter i et feed bliver udfyldt med data. Det kan være en nem genvej til annonceringen, hvis man eksempelvis har en webshop, hvor der ikke findes plugins, der kan klare jobbet for dig, eller hvor de plugins der er, giver rodet data, der eksempelvis ligger i forkerte kolonner.

Ventetiden

Brug ventetiden på at klargøre dit feed, så det hele spiller. Som nævnt tidligere vil konkurrencen være skærpet, og det er derfor ikke uvæsentligt, hvilken kvalitet dit feed har.

Nogle af de ting, du kan optimere på, er følgende:
Beskrivelserne af produkterne, GTIN (Stregkode), Google Product categories, Product type og Brand skal spille.
– Det gamle trick med “Identifier exists” vil stadig være muligt at bruge, men det vil ikke være et positivt signal i forhold til at opdatere kvaliteten af dit feed. Har du 10.000 produkter, og har du aldrig før indtastet et GTIN nummer, så gør det nu, hvor du måske har lidt ekstra tid. Start med de produkter, som du ved, at du har stor konkurrence på.

Du bør desuden være ekstra opmærksom på at være konkurrencedygtig på dine priser. Den øgede konkurrence kan betyde, at du ikke får helt så mange visninger. Dermed skal du hurtigere overbevise kunden om, at de skal købe hos dig. Dit eneste USP på direkte sammenlignelige varer er din pris. Har du en sale price, bør du overveje at udnytte denne attribut også.

Additional imagelink, og måske endda et link til en mobiloptimeret side, kan give god mening. Særligt mobiloptimeret link, hvis du har en decideret mobilrettet landing page. Et redirect tager tid, og det kan Google ikke lide.

Google elsker at vise de mest opdaterede data, så sørg også for at dit feed indsendes automatisk på det tidspunkt, hvor din shop opdateres. På den måde sikrer du, at der altid er sammenhæng mellem priserne på Google Shopping og priserne på shoppen. Det kan også være en god idé at slå automatiske produktopdateringer til, da optimeringen på den måde sker næsten realtime. Desuden bør du sørge for, at ingen af dine feeds har nogen policy violations.

Kan du gøre mere selv?

I den betalte del, administreret af Google Ads, anbefaler vi desuden, at du opsætter kampagner efter SPAG modellen, hvor du kun har et enkelt produkt i en annoncegruppe. Har du mange produkter i dit feed, kan du vælge at gøre det ved de produkter, du særligt forbinder med udvalgte søgeord.

Hvis du sælger hudcremer, og der er ét bestemt produkt, der altid sælges, når der søges på hudcreme, så kan du vælge at lægge produktet ud i sin egen annoncegruppe, og ekskludere produktet og søgeordet fra alle andre annoncegrupper / kampagner. Tit er det 10% af dine samlede produkter, der står for 80-90% af din omsætning. Dine såkaldte “heros”.

I den organiske del skal du hele tiden tænke i søgeord. Hvilke søgeord søger mine kunder efter? Brug evt data fra Search Console og Google Ads. Optimér dine tekster på produkterne, så de altid indeholder de nøgleord

Hvad så med CSS?

CSS er en relativt ny form for shopping-service, hvor der ydes rabat på klikpriserne. Der oprettes en prissammenligningsside lig Kelkoo eller Pricerunner. Igennem denne sammenligningstjeneste, uploades dit feed til Google Shopping, og dette åbner for en lavere pris pr. klik.

De mange CSS’er, der er skudt op over den seneste tid, vil stadig have deres berettigelse for de betalte annoncer på Google Shopping, men nok ikke i så stor grad, som vi ser det nu. Særligt ikke hvis deres CSS ikke er kombineret med at dine produktdata optimeres, da dette kommer til at være et vigtig parameter.

Vil du gerne læse mere om Google Ads?

COO & Partner

07 maj

Kommentarer
  1. Ķim Damgaard Jørgensen 07 maj

    Jeg håber at det ikke er fusk

    • Dorte Tindahl 28 maj

      Hej Kim.
      Tak for din kommentar.
      Det er skam ikke fusk.
      Det giver rigtig god mening for Google at gøre det. Det øger kvaliteten af de feeds der bliver sendt ind og sikrer at det er relevante produkter der bliver vist.
      – Både på CPC Shopping og Organisk Shopping.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *