fbpx
Publiceret d. 27 aug 2020 Læsetid: 8 minutter
#SEO

Google My Business for hoteller – Gå ikke glip af værdifulde funktioner

Er du hotelejer eller marketingansvarlig for et hotel eller andre overnatningssteder? Og er det hotel / overnatningssted oprettet på Google My Business? Hvis du ikke har styr på kontoen, så går du potentielt glip af en masse værdifulde features, der gør dit sted mere synligt og interessant for potentielle gæster.

Indholdsfortegnelse

Google My Business generelt

Først og fremmest, hvis du ikke allerede kender til Google My Business, så går du glip af et værktøj, der kan forbedre din synlighed, øge awareness og hente kunder direkte i søgeresultaterne.

Det er i øvrigt også et gratis værktøj, som Google stiller til rådighed for alle virksomheder, der har en fysisk adresse. Vi har, i et tidligere indlæg om lokal SEO, skrevet om Google My Business og dets funktioner. Det kan du læse lige her.

I dette indlæg går vi i dybden med brugen af Google My Business for hoteller og overnatningssteder. Hvorfor netop den branche er interessant, er på grund af et par spændende features. Så det er interessant for dig der arbejder med/på:

  • Hotel
  • Bed´n´Breakfast
  • Andre overnatningssteder

Google My Business tildeler nemlig forskellige features, alt efter hvilken branche du befinder dig i. Sælger du B2C? Så har du mulighed for at vise dine produkter frem direkte i profilen. Sælger du B2B? Så har du mulighed for at fremvise dine ydelser eller services på samme måde.

Hvis du er hotelejer eller ansvarlig, så har du en del flere features at gøre brug af. Det er der flere grunde til, og en af grundene er, at Google, for godt et årti siden, besluttede sig for at gå ind i rejsebranchen på følgende grundlag:

Search engine land, 12 marts, 2019

“Google said it wanted to create new kinds of online travel experiences that “solve end user problems” and “look different” from existing tools”

 

Når Google beslutter sig for at indtage et marked, gør de det sjældent halvhjertet. Det var dog først i marts 2019, at de havde et færdigt produkt, hvis formodede formål var at overtage en stor del af den trafik, som Google sendte til de største booking sites.

Produktet hedder Google Travel.
Google travel

Google travel er en platform, hvorpå du kan søge alt frem til din næste rejse. Platformen har 5 kategorier til at indsnævre søgeresultaterne:

  • Rejser
  • Oplevelser
  • Flyafgange
  • Hoteller
  • Ferieboliger

Den kæmpemæssige fordel, som Google har i forhold til de konkurrerende sites, er deres egne API’er såsom Google Maps og integration med Google search results. Det betyder også, at alle konkurrerende booking sites (Booking.com, Trivago, Expedia) får mindre synlighed, da Google Travel får bedste ranking – men den fylder også langt flere pixels.

I dette indlæg skraber vi kun overfladen af Google Travel, da vi i denne omgang kun går i dybden med Google My Business for hoteller, da der er lidt flere interessante informationer og features, du kan benytte i den branche.

Hvad er Google My Business for Hoteller?

Google My Business tildeler, som tidligere nævnt, forskellige features til forskellige brancher, som du kan gøre brug af, for at give så meget information som muligt, til dem der søger.
Da My Business er et Google produkt, så vil de informationer, du udfylder, altså kunne blive vist i både de almindelige søgeresultater, Google Maps og Google Travel.

Da Google My Business er et gratis værktøj, som på samme tid er meget brugervenligt at optimere på, så går vi her i dybden med, hvilke features du bør have styr på som ansvarlig for jeres hotel.

Tilgængelige features

En “standard” My Business konto indeholder som regel disse features:

  • Generelle oplysninger
    •  Serviceområder
    • Åbningstider
    • Kontaktinformationer
    • Services / produkter
    • Højdepunkter
  • Billeder
  • Anmeldelser
  • Opslag

Her kan du tilføje det mest basale, som giver de søgende den mængde information, de har brug for. Det er altid en god idé at give så mange informationer som muligt, da det er god service – og du øger potentialet for at brugerne vælger at klikke på dit resultat.

Når du så befinder dig i hotelbranchen, så får du ekstra features i My Business. Du får følgende:

  • Menu
  • Hoteloplysninger
  • Bookinger

Disse tre features vil optimere din tilstedeværelse i søgeresultaterne, Google Maps og Google Travel. Først gennemgår vi, hvor og hvad du kan udfylde i hver feature, dernæst ser vi eksempler på resultater i søgeresultaterne, Maps og Travel.

De ekstra features

Menu

Menu sektionen er din mulighed for at vise hotellets menukort, både det faste – men også periode bestemte menuer. Som det fremgår af billedet herover, så vil de menukort, du uploader, blive vist for kunder, som kigger billederne igennem i virksomhedsprofilen.
Denne feature giver altså øget interesse og synlighed for restauranten på dit hotel, og det kan være en fordel at fremvise i udvalgte perioder, hvor du ønsker at fylde restauranten.

Hoteloplysninger
GMB hoteloplysninger

Sektionen hoteloplysninger er der, hvor du virkelig kan gøre en forskel for dit hotels synlighed og informationsniveau i Google. Det er her, du har mulighed for at informere om alle de tiltag, I kan tilbyde jeres gæster, så de på forhånd får en ide om serviceniveauet, og hvad man kan forvente af faciliteter ved et ophold.

De muligheder du har, som også ses på billedet herover, er:

  • Internet (WI-FI tilgængelighed)
  • Mad og drikke
  • Politikker og betaling
  • Aktiviteter
  • Serviceydelser
  • Børn (tjenester og faciliteter)
  • Pool
  • Parkering og transport
  • Wellness
  • Handicapfaciliteter
  • Forretnings- og event faciliteter
  • Kæledyr (politikker vedr. kæledyr)

Alle disse funktioner er altså tilgængelige for dig til at informere dine gæster, så tydeligt som muligt, hvad de kan forvente ved dit hotel. Et stort formål, som disse informationer tjener, er at sikre kvaliteten af de besøgende, som I får gennem Google.

Hvis en familie eksempelvis leder efter et hotel, hvor pool faciliteter har meget høj prioritet, så kan denne information om dit hotel både være afgørende for en booking, men i modsatte fald også afværge en dårlig anmeldelse, hvis forventningerne ikke blev mødt i forhold til pool faciliteter.

Dårlige anmeldelser har nemlig en betydelig effekt for hoteller i Googles visninger (search, Maps og Travel). I Maps og Travel kan anmeldelser medvirke til lavere rangering, hvis der er en overvægt af dårlige anmeldelser, eller dit gennemsnit er lavere end konkurrenternes.
I almindelig search har det altså også en effekt, hvilket du kan læse mere om her:
“Google: A lot of negative reviews can hurt your site”.

Et andet eksempel:
Hvis I ønsker at gøre jer attraktive til afholdning af konferencer, dagsmøder o. lign. Så har I mulighed for at optimere jeres informationer om forretnings- og event faciliteter på hotellet. Dette vil gøre jer mere attraktive for B2B virksomheder, og det kan bidrage til et øget antal bookinger uden for B2C kundernes højsæson.

De tilgængelige informationer kan altså hjælpe dig med at segmentere din målgruppe tidligt i købsrejsen – allerede i Googles resultater – og det øger også jeres informationsniveau markant, hvilket er ganske gratis.

Bookinger
My business booking

Sektionen bookinger er sidste unikke feature, som vi fremhæver i dette indlæg. Denne feature er unik, da den lader kunderne booke et hotelophold direkte i Google. Denne feature fjerner altså et led (eller flere) i dine kunders købsrejse.

Google stiller her en række udbydere til rådighed, som du kan vælge imellem, hvis du ikke i forvejen har en udbyder. Så snart du har en booking udbyder tilknyttet, vil du senest en uge senere have muligheden for at opsætte “direkte booking” funktionen.
My business booking gif

Der er selvfølgelig flere fordele fra Googles side, hvis du vælger deres integrationer.

Bruger dine kunder deres Google account ved denne type booking, så vil de også kunne koble bookingen sammen med Googles andre populære produkter såsom Calendar, hvor deres booking efterfølgende lægges ind, eventuelt med automatiske påmindelser, når datoen nærmer sig.

Vælger du at benytte dig af booking featuren i Google My Business, skal du være opmærksom på, at du i din dataopsamling skal inddrage “insights” fra “reserve with Google”, eller hente booking data ved din valgte udbyder.

Disse tre features er tilgængelige for meget få brancher, hvor hotelbranchen altså er en af de udvalgte, blandt andet på grund af Googles eget produkt Travel, som vi tidligere har gennemgået.

Herunder vil du kunne se eksempler på visninger af hoteller i almindelig search, Maps og Travel, som ovenstående tre features kan indgå i.

OBS. Alle priser, der vises i resultaterne, er offentlige priser fra Googles partnere.

Hoteller i Google Search

Baseret på søgetermen “hoteller i Kolding”
hoteller i kolding

Hoteller i Google maps

Baseret på søgetermen “hoteller i kolding”
Hoteller i kolding maps

 

Hoteller i Google Travel

Baseret på lokaliteten “kolding”
Hoteller i koldin, google travel

 

Visning af “hoteloplysninger”
Hotel Kolding, hotelfaciliteter

 

Så derfor bør du optimere din Google My Business

Ud fra ovenstående er der altså et par fordele, som du kan opnå ved at optimere din Google My Business konto for dit hotel:

  • Øg serviceniveauet tidligt i købsrejsen
  • Spar penge på booking gebyrer fra store booking sites ved at få bookinger direkte fra Google
  • Udfyld kapacitet i udvalgte perioder
  • Minimér antallet af dårlige anmeldelser
  • Potentielt opnå højere rankings på flere platforme

Sideløbende med en god SEO strategi for dit hotel, ligger der altså en del potentiale for både øget trafik og konverteringer gennem Google My Business.

Morten Andersen, ASENTO

SEO Specialist

27 aug 2020

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Benjamin Speedtsberg, ASENTO

Head of SEO & Partner

Vil du kontaktes?

Tusind tak for din mail, vi vender tilbage til dig snarest!

Ved at klikke «Kontakt Mig» accepterer du vores Privatlivspolitik.