Publiceret d. 30 jun Læsetid: 10 minutter
#Google Ads

Google Discovery annoncer er nu tilgængelige for alle annoncører

En enkelt kampagne dækker Discover-feed, Gmail og YouTube

Indholdsfortegnelse

Sidste år annoncerede Google, på deres Google Marketing Live-begivenhed, en masse planlagte nye funktioner og værktøjer til at hjælpe annoncører med at nå ud til deres kunder online. Blandt disse meddelelser var en ny annoncetype kaldet ”Discovery annoncer”, som er designet til at hjælpe annoncører med at få opdaget deres produkter af potentielle målgrupper på tværs af Googles platforme.

Det er i dag rigtig vigtigt at være synlig på Google, hvis man som virksomhed gerne vil være synlig online. Nu er Google som sagt kommet med en ny måde at synliggøre virksomheder på med disse Discovery annoncer, som de i slutningen af maj i år annoncerede, nu er tilgængelige for alle annoncører globalt.

Google positionerer dette som en måde til bedre at kunne nå ud til shoppere online, og de hævder, at 86% af online forbrugerne er på udkig efter shopping ideer, mens de ser videoer eller udforsker indhold på nettet, mens mere end 90% opdager nye brands eller produkter via YouTubes ”Se næste”. Disse annoncer kan altså have en væsentlig indflydelse på din kundes rejse til at købe hos dig.

Her er alt, hvad du har brug for at vide for at få mest muligt ud af denne annoncetype.

Google discovery ads

Hvad er Google Discovery annoncer?

Googles nyeste Discovery annoncer er en nem måde at få dine produkter vist til dine kunder. Når man bruger Googles signaler om kunde hensigt og målgruppe, hjælper Discovery kampagner dig med at levere tilpassede annonceoplevelser til kunder, som er klar til at interagere med dit brand. Med maskinlæring målrettes dine annoncer på YouTube, Gmail og Discover-feedet alt sammen i én kampagnetype. Annoncører kontrollerer dog stadig deres daglige budget og målgrupper.

Google har udrullet Discovery kampagner for at konkurrere mod Facebook. Facebook har nemlig haft succes med nøjagtigt denne type visuelle annonceformat, der er målrettet og baseret på data ud fra målgrupper – snarere end søge hensigt.
Annoncerne kan blive personlige, og man kan skabe noget indhold, som passer præcis til ens målgruppe. Det, som gør Discovery annoncer anderledes, er, at de er opbygget som et feed. Det kan minde om det feed, man ser fra Facebook, men her er indholdet lavet ud fra Googles algoritmer og ikke af det, dine venner deler, som man kender det fra Facebook. Ligesom på Facebook vil ens annoncer dukke op sammen med billeder. Billederne kan komme via to forskellige annonceformater, og kan derved blive vist som ét billede eller flere ad gangen. Disse visuelle formater sammen med maskinlæringen gør, at man rammer det helt rette publikum ud fra målgruppen. Annoncerne bliver dermed personlige for den enkelte, og er med til at gøre det meget nemmere at få brugeren til at foretage en handling. Det er derfor, set med Googles øjne, en helt ny måde at annoncere på.

Discovery annoncer tager udgangspunkt i det personlige og ikke blot i et svar på en søgning. Vi ser en tendens til, at folk vil have mere ud af deres oplevelse på nettet, og derfor er det rigtig smart af Google at benytte sig af den enkelte brugers søgninger til at personliggøre annoncerne. Dette format skaber som sagt et personligt og mere brugbart indhold, som engagerer brugeren på en helt anden måde end fx search kampagner.

Google Discovery annonceformater

Googles Discovery kampagner tilbyder to unikke annonceformater: standard (enkelt billede) og karrusel annoncer (flere billeder). Ligesom responsive search annoncer og responsive displayannoncer giver annoncører flere forskellige data til Google, som dynamisk tester forskellige annonceringsvarianter for at vise kunderne flere tilpassede budskaber.

Standard Discovery annoncer

En Discovery annonce skal have flere unikke aktiver:

Overskrift (påkrævet):
Overskrifter kan indeholde op til 40 tegn. Overskrifterne skal give mening sammen med beskrivelserne, billederne og landingssiden. Man kan angive op til 5 overskrifter i en annonce.

Beskrivelse (påkrævet);
Beskrivelserne supplerer overskrifterne og opfordrer til handling. De kan indeholde op til 90 tegn. Beskrivelserne skal give mening sammen med overskrifterne, billederne og landingssiden. Man kan angive op til 5 beskrivelser i en annonce.

Billeder (påkrævet):
For at opnå størst mulig rækkevidde skal man uploade billeder i det liggende billedformat 1,91:1. Man kan uploade op til 15 billeder pr. annonce.

Billede i liggende format (1,91:1):
Min. størrelse: 600 x 314.
Anbefalet størrelse: 1.200 x 628.
Maks. størrelse: 5 MB.

Billede i kvadratisk format (1:1):
Min. størrelse: 300 x 300.
Anbefalet størrelse: 1.200 x 1.200.
Maks. størrelse: 5 MB.

Den maksimale filstørrelse er 1 MB og de understøttede filtyper er JPEG, PNG og statisk GIF.

Discovery annoncer er beregnet til at inspirere, og stoppe brugeren i at scrolle videre på sider med høj trafik. Derfor anbefaler vi, at man trykker på sine kreative ressourcer. Dette er ikke resultatsiden for søgemaskiner, og man konkurrerer ikke bare mod tekst på disse sider. Skil dig ud med fede farver og visuelle kontraster, som du måske ville gøre i en Facebook annonce.

Virksomhedsnavn (påkrævet):
Der kan kun anvendes ét virksomhedsnavn pr. annonce. Der kan anvendes op til 25 tegn.

Logoer (påkrævet):
Upload 1:1 kvadratisk logo.
Anbefalede dimensioner er 1.200 x 1.200, men logoer kan være helt ned til 128 x 128.
Den maksimale filstørrelse er 1 MB, og bortset fra .gif accepteres de fleste almindelige billedformater.

Endelig URL (påkrævet):
For at sikre en højere annoncekvalitet og konverteringsrate skal din endelige URL være den specifikke landingsside til det produkt/ydelse, du annoncerer for. Undgå at sende folk til din startside.

Discovery Karrusel annoncer

Karrusel annonceformatet ligner meget standard Discovery annonceformatet, men giver brugerne mulighed for at rulle gennem alle de billeder, du angiver i et karrusel format. Annoncører kan uploade mellem 2-10 billeder, der skal bruges som kort i karrusellen, og Google viser dem i den rækkefølge, du uploader dem.

Google tillader kun firkantede billeder eller landskaber med et billedformat på 1,91: 1 til kort, og alle billeder i en Discovery karrusel annonce skal enten være firkantede eller liggende. Man kan ikke blande firkantede og liggende annoncer i den samme karrusel annonce, for så ender man med at få hele annoncen afvist.

Google Discovery Målretning

I modsætning til søgekampagner målrettes Google Discovery annoncer ikke efter søgeord. I stedet kan annoncører vælge, hvilke målgrupper de vil nå ud til med deres annoncer. Annoncører kan målrette deres annoncer mod bestemte målgrupper, herunder:

Remarketing:

Remarketing giver dig mulighed for at målrette dine annoncer mod tidligere kunder eller besøgende på websitet. Du kan oprette forskellige remarketingmålgrupper baseret på deres tidligere interaktioner (besøg på en landingsside, forladt indkøbskurv, folk som har købt noget for nyligt m.m.).

Demografi:

Demografisk målretning på Google giver dig mulighed for at målrette dine annoncer mod brugere baseret på deres alder, køn, forældrestatus, forhold, uddannelse og husejerskabsstatus.

In-Market:

In-Market målgrupper når ud til brugere, der for nylig er begyndt at søge, gennemse og aktivt overvejer at foretage et køb. Google har hundredvis af forskellige In-Market målgrupper af personer, som er klar til at købe alt fra en ny bil, til en computer eller hudplejeprodukter.

Custom Intent:

Med Custom Intent målgrupper når man ud til brugere baseret på de emner og interesser, som folk tidligere har søgt eller browset efter.

Hvis man vil målrette mod mere end én målgruppe, kan man oprette flere annoncegrupper for at gøre dette.

Hvad kan man så bruge Discovery annoncer til?

Man kan som annoncør skabe personligt og spændende indhold, så brugerne bliver fanget af ens produkter eller ydelser. Discovery annoncer er skabt af Google med det formål, at det er nemmere for annoncøren at fange brugerens opmærksomhed på en helt ny måde, end den man kender fra traditionelle annoncer med et visuelt og interaktivt indhold, som gør dem anderledes end de andre former for annoncer.

Sammenligner vi med Facebook, så er fordelen for annoncøren her, at brugerne lige netop har lyst til at få nye indblik, fordi de viser interesse for ny viden, når de er på Google. Der er derfor en potentielt større chance for, at brugerne klikker videre via en Discovery annonce end via Facebooks feed, da brugerne her vil have informationer fra deres venner og ikke reklamer.

En af de mange fordele ved at benytte sig af Discovery annoncer er, at det som skrevet tidligere ikke kun bliver vist på Google, men også i YouTubes feed og i Gmail reklamer. Annoncerne kommer dermed ud til rigtig mange brugere på forskellige platforme, og det er derfor et rigtig godt værktøj til at brande sin virksomhed med. Det er bare med at komme i gang med at sætte jeres Discovery annoncer op i dag, for der er mange gode grunde til at gøre det.

Vil du vide mere om Discovery annoncer?

Du er altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak.

Google Ads Specialist

30 jun

Kommentarer
  1. Stutteri G. Ved Helene Geervliet 30 jul

    Jeg er interesseret i at skabe en markedsføringsplan, der dels har til formål at udbrede kendskabet til stutteriet blandt dressur ryttere og handlere, dels har til formål at annoncere specifikke føl til salg. Selvom målgruppen er lille, så er markedet hele verden.

    • Anel Sasic 30 jul

      Hej Helene,

      Det lyder som en spændende Case. Send os en mail på kontakt@asento.dk så kontakter vi dig. 🙂

      Mvh.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *