Det kan du selv gøre for opnå en featured snippet
De featured snippets, vi har talt om i dette indlæg, er alle bestemt af Google. Det vil sige, at du ikke kan være 100% sikker på, at dit indhold vises som featured snippet, hvis du optimerer mod det – men du kan sørge for, at Google får de bedste betingelser for at vælge dit resultat som featured snippet.
Derfor giver jeg dig 5 konkrete tips til, hvordan du giver dig selv og Google de bedste muligheder for at fremhæve dit indhold.
#5 tips til featured snippets
1. Analyser long tail muligheder
Analyser de long tail søgeord, der er relevante for dit website og dine brugere.
Som du nok har fundet ud af undervejs, så er long tail søgeord et af hovedpunkterne til at kunne opnå en featured snippet visning.
Derfor bør du kortlægge hvilke long tail søgeord, der relaterer til dine ydelser/produkter samt hvilke, der ville kunne give dine brugere de svar, som de har brug for til at komme videre med deres problem – og så de holder dit site top of mind.
TIP: Brug search console til at finde relaterede long tail søgninger, som allerede associeres med dit site. Er det mangelfuldt med data her, så brug Answer the public til at få inspiration.
2. Strukturér dit indhold
Husk på, at Google får nemmest ved at belønne dig med en featured snippet, hvis du har gjort det nemt for Google at forstå dit indholdsstruktur. Som tidligere nævnt ønsker Google det mest brugervenlige resultat – og korrekte svar på en forespørgsel.
Forsøg derfor at opstille dit indhold spørgsmål-svar opsætning. Opret sektioner i dit indhold, der starter med det specifikke spørgsmål, og sørg dernæst for at give det korte svar på spørgsmålet lige efter. Efter det korte svar er givet, kan du efterfølgende uddybe svaret i en længere sektion.
3. Strukturér med tags
I sammenhæng med tip 2 bør du optegne, hvad der er spørgsmål, og hvad der er svar overfor Google. Her er headings (H-tags) det bedste værktøj for dig. For eksempel kan du optegne alle de spørgende søgetermer med et H2 tag og de efterfølgende svar som almindeligt tekstformat.
Headings har haft en betydning for Googles algoritme i mange år, så du benytter en faktor, som man ved, at Google kigger på ved en crawl og indeksering.
4. Brug supplerende materiale
Dette punkt gør sig gældende for SEO generelt, men sørg for at gøre brug af flere supplerende elementer på din landingsside – og ikke kun tekst. Det handler generelt altid om at hjælpe Google med at forstå indhold – og jo flere signaler, du kan sende fra forskellige elementer på en landingsside, jo bedre.
Sørg derfor for at bruge billedmateriale, videomateriale eller andet grafisk materiale, der understøtter tekstindholdet. Husk derefter også at optimere de elementer, du kan, på det givne materiale – eksempelvis ALT tags og titler på dine billeder.
Dermed maksimerer du dine muligheder for at få grafiske elementer inkluderet i din featured snippet – hvilke giver dig markant mere synlighed end en “normal” snippet med et tekstuddrag.
5. Sørg for et godt SEO setup generelt
Kriterierne for, at du i det hele taget kan tages i betragtning til en featured snippet, er, at du er synlig i Googles søgeresultater – primært blandt top resultaterne. Derfor skal det generelle SEO setup også være i orden, før du kan begynde at tænke på en featured snippet visning.
Helt generelt kan man sige, at hvis Google allerede har fundet dig relevant til topplaceringer på andre generiske søgeord, så er du tættere på at kunne få tildelt en featured snippet – end hvis det modsatte var tilfældet. Og relevans samt organisk synlighed kommer kun ved at have styr på SEO setuppet for hele dit site.
Har du styr på din sides struktur, content og tekniske elementer, og er du synlig i top 3 på nogle relevante søgeord, så har du lagt fundamentet for at kunne opnå en featured snippet.
Tak, fordi du valgte at læse med. Jeg håber, at dette indlæg har klædt dig godt på til at forstå featured snippets – og at du nu kan begynde at jagte de eftertragtede snippets.