fbpx
Publiceret d. 12 sep 2020 Læsetid: 6 minutter
#Facebook, #Sociale medier, #Tracking

Bidrager din organiske SoMe strategi til omsætning på bundlinjen?

En ny funktion er på vej i Facebook Analytics, som hedder ‘Resultater’. Det er indtil nu kun udvalgte brugere, der har tidlig adgang til funktionen – og denne er stadig under udvikling. Vi gennemgår i dette blogindlæg, hvordan du med denne analysefunktion kan træffe velfunderede beslutninger i forhold til din organiske SoMe strategi, samt hvordan du kan bruge denne viden i din betalte annoncering.

Indholdsfortegnelse

Hvad kræver det?

For at få adgang til Facebook Analytics, skal du være tilknyttet en Business Manager. Derudover understøttes den nye funktion ‘Resultater’ kun for grupper, som samler dine hændelseskilder. Der skal mindst være en Facebookside eller Instagram tilknyttet denne gruppe, så det kræver selvfølgelig at du har enten det ene eller det andet. Du får dog et bedre indblik, hvis du også kobler din Facebook pixel (eller app) på gruppen. Ved at koble disse hændelseskilder sammen kan du se, hvordan opslag og historier konverterer til køb, sidevisninger, leads med mere.

Derudover skal dit organiske opslag have mindst 10 eksponeringer for at blive inkluderet i selve analysen. Konverteringerne bliver talt med i resultater, hvis de finder sted inden for 24 timer efter den første eksponering af dit organiske opslag.

Hvad kan man se i analysen?

I analysefunktionen ‘Resultater’ kan du forbinde dine handlinger med forretningsresultater. Resultater kombinerer interaktionsmålinger (eksempelvis reaktioner på opslag og følgerne på din side) med konverteringsresultater samme sted. Konverteringsresultaterne kan være alt lige fra, hvorvidt eksponering af et organisk opslag fører til et synes godt om på din Facebookside, men du kan også selv tilføje dine egne konverteringsmålinger – eksempelvis køb på webshop. Så kan du vælge at se i analysen, hvor mange følgere fra din side, der har set et bestemt organisk opslag, og så har foretaget et køb på webshoppen efterfølgende.

Du kan altså sammenligne interaktionsmålinger og konverteringsresultater for at forstå effektiviteten af dine organiske opslag, samt hvordan du kan optimere på din organiske strategi. Måske har du en formodning om, at det er videoformat, der klarer sig bedst på din side? Så kan du hurtigt få et overblik via resultater og se, om det er videoer eller billeder, der i sidste ende skaffer dig de konverteringsresultater, du ønsker.

Derudover kan du bruge de filtre, der normalt er i analysefunktionen. Så du kan tilføje flere parametre, alt efter hvad der giver mening for din virksomhed. Måske vil du gerne se, hvilken aldersgruppe der konverterer fra dine organiske opslag? Der er mange muligheder, da du selv kan selektere i de udvalgte filtre, hvor du også kan filtrere efter, hvilke handlinger folk foretager på din hjemmeside, hvilken enhedstype de bruger, hvor i landet de befinder sig og andre demografiske oplysninger.

Der er selvfølgelig også muligt at justere tidsperioder og tilpasse forretningsresultaterne, så analysen giver mest mening for din virksomhed, samt hvad du gerne vil have ud af den specifikke data.

NB:

Funktionen er så ny, at den stadig er under udvikling, så det er ikke alle analyser, du har adgang til på nuværende tidspunkt – selv ikke under den tidlige adgang. Eksempelvis er det endnu ikke muligt at fuldføre tilføjelsen af egne konverteringsmålinger, men det er umiddelbart på vej.

Optimér dine organiske opslag

Resultater giver dig altså mulighed for at gå mere analytisk og strategisk til værks, når du skal vurdere, hvordan dine opslag klarer sig rent organisk. Det er ikke kun relevant at kigge på antal likes og eksponeringer – nu får du rent faktisk mulighed for at se, hvilke opslag der skaber de konverteringer, du ønsker flere af. Den viden kan du bruge til at optimere dine organiske opslag helt generelt, så de er tilpasset de learnings, du får ud af analysen. Derudover kan du også bruge den viden i din betalte annoncering, hvilket vi uddyber i et senere afsnit.

I forhold til de organiske opslag, så kan du blandt andet få indsigt i, om opslagene med høj interaktion (eksempelvis likes eller synes godt om på Facebooksiden) også reelt set skaber flere konverteringer (eksempelvis køb eller tilmeldinger). Derudover kan du eksempelvis også finde ud af om de opslag, der giver flest konverteringer, varierer efter bestemte aldersgrupper ved hjælp af de føromtalte filtre. På den måde opnår du også mere viden om, hvilke opslagsformater der klarer sig godt i de forskellige målgrupper – for det er ikke nødvendigvis det samme opslag, der klarer sig bedst for alle i målgruppen.
På den måde kan du optimere din organiske strategi efter den type opslag, der giver resultater på bundlinjen for din virksomhed.

Brug de bedst performende opslag i din betalte annoncering

Når du har fundet ud af, hvilke typer af opslag som giver dig de vigtigste resultater for din forretning, så kan du med fordel bruge dem i din annoncering. Ved hjælp af ‘Resultater’ kan du nemlig fremadrettet vurdere, hvilke opslag der kan bidrage positivt til din Paid strategi og hvilke du med fordel kan implementere i dit nuværende set up.

Som sagt er funktionen endnu ikke færdigudviklet, og den er endnu kun tilgængelig for et begrænset antal brugere. Men besøg Facebook Analytics i nærmeste fremtid og hold øje med det nye, spændende tool.

Rikke Simonsen, ASENTO

Social Media Specialist

12 sep 2020

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *