Mange misforstår hvor problemet opstår og at det er platformen Google Analytics, der er ulovlig generelt. Men problemet ligger reelt i, hvilken data der bliver sendt, hvordan dataen bliver behandlet og hvem der har adgang til den data som ligger i Google Analytics.
Data som sendes fra din hjemmesiden til Google Analytics, ligger pludselig uden for EU’s grænser, da Google Analytics lagrer den data i USA. I USA gælder en anden politik ift. hvem der må få adgang til den data og hvilken persondata man må sende videre til et 3. parts værktøj som Google Analytics.
Så for at Google Analytics skal være lovlig at benytte i EU, så skal du sikre, at du ikke sender data som er imod EU’s politik. Får du styr på den del, så kan Google Analytics igen blive benyttet som et lovligt 3. parts værktøj i EU!
Selvom datatilsynet først, officielt har meldt ud d. 21. september, at Google Analytics er ulovlig at bruge uden ændringer i standard udgaven, så har det faktisk været ulovligt at benytte Google Analytics, siden 2020. Det er bare først nu, at Danmark og datatilsynet er kommet med en officiel melding om, hvad der skal gøres, for at det er lovligt at benytte Google Analytics igen.
Så hvad kan du gøre?
Der er flere løsninger på hvordan du kan gøre det lovligt at bruge Google Analytics igen og én løsning er også at vente med at gøre noget og se hvad der sker.
Vi har listet 3 forslag nedenfor:
- Løsning 1: Tilpas Google Analytics så det bliver lovligt
- Løsning 2: Undlad at bruge Google Analytics og brug et andet EU baseret analyseværktøj
- Løsning 3: Afvent og se hvad der sker
Hej – nu er der gået et halvt år siden Google blev meldt ulovligt i den måde data bruges på. Hvad er status nu? Og hvad anbefaler I fremover vi skal benytte af analytics setup? Kan Google være en løsning nu hvis vi skal bygge op fra bunden?
Mvh Chr
Hej Christian,
Vores vurdering af situtationen var, at USA og EU kom op med en Privacy Shield aftale. Dette er ikke sket endnu, men forhåbentlig er det, det der kommer til at ske, så man igen kan bruge Google Analytics. Vi har flere som ønsker at vente og se tiden an stadigvæk eller som benytter sig af en EU platform, men vi har også en del, som vælger at køre et Server-side tracking setup og på den måde, fjerne bl.a. IP adressen inden det sendes videre til Google Analytics.
Server-side tracking er fortsat vores go to løsning, eftersom det er den nyeste disciplin inden for tracking, og det sikre vores datagrundlag for både UA, GA4, Google Ads, Meta, TikTok samt andre platforme.:-)
Mvh. Benjamin