Når du sørger for at andre linker til din hjemmeside. Det kan Google jo godt lide. For du kan sammenligne linkbuilding med anbefalinger. Når en hjemmeside linker til dit website. Jamen, så får du jo en anbefaling fra den hjemmeside. Og Google tænker: “Det må være en hjemmeside, som brugerne godt kan lide”. Og bum. Du får en højere placering i søgemaskinen!
Kan du gætte, hvad der sker, når vi bruger linkbuilding i vores SEO-arbejde for vores kunder? Jamen så er det bare gået amok med besøgende på deres hjemmesider. Vi bruger selvfølgelig også de andre SEO-strategier. Men linkbuilding er den stærkeste!
Men… Det er ikke alle links, Google er vild med (og det skal jeg nok komme tilbage til). For der er nemlig tre vigtige parametre, når du arbejder med linkbuilding:
1) Relevante links, dvs. links, som har noget med dine produkter/ydelser at gøre.
2) Danske links. Du får meget mere ud af et dansk link frem for et link fra f.eks. USA!
Men husk: Relevans over sprog. Sælger du Nike sko, så må du gerne få et link fra Nike.com.
3) Autoritære links, dvs. links fra hjemmesider, som har et godt ry. Altså i Googles øjne.
Men hvordan finder Google ud af, hvilke links er relevante? Google er efterhånden blevet lige så intelligent, som vi mennesker er. Det betyder, at Google kan tænke som et menneske! (Du kan læse mere om, hvordan Google gennemskuer indholdet på din hjemmeside i blogindlægget om LSI søgeord).
Så derfor er det essentielt, at du sørger for at bruge relevante og autoritære (og danske) links, når du laver linkbuilding. Den værste fejl mange begår er, at de linker fra random blogs, som intet har med deres virksomhed at gøre. Her opkøber de f.eks. en modeblog, men skriver om diverse emner, alt fra mode til tandbehandlinger til VVS, bare for at få forskellige links på sitet. Og det er ikke en holdbar strategi. Så hold dig fra den!
Nu ved du, at du skal investere i linkbuilding. Men hvordan kommer du lige i gang? Jeg præsenterer 5 hjemmesider, som du kan få links fra. Det kalder vi for ekstern linkbuilding, fordi du jo skaber links fra andre hjemmesider til din egen.
Du kan sagtens hente links fra hjemmesider, som ikke har direkte noget med din virksomhed at gøre. Men det skal give mening for din virksomhed at være der inde. Hvis du f.eks. som virksomhed gerne vil gøre mere for miljøet, så kan du med fordel oprette en profil på Ingenco2 og få et link.
Men hvis du bare vil have et link på f.eks. en madblog, og du betaler madbloggeren for at linke til din hjemmeside (hvor du sælger VVS-artikler), så skal Google nok gennemskue dig. Så lad vær med at benytte dig af beskidte tricks, når du arbejder med SEO.
Husk også på, at hjemmesiden du henter links fra, skal have høj domæne rating. Du får høj domæne rating, når andre websites med høj domæne rating linker til din side.
Så tippet her er i virkeligheden: Fokuser på kvalitet og ikke kvantitet!
Vil du vide mere om linkbuilding? Så læs Ahref´s blogindlæg om linkbuilding.
Hvis du sidder inde med spørgsmål, så kommentér på indlægget eller ring til mig på 60117046. Jeg står altid klar til at hjælpe dig.
Head of SEO & Partner
17 jan 2017
Hej
jeg synes, linkbuilding er en jungle. Hvis man nu har et forholdsvist lavt SEO-budget – hvor skal man så sætte ind. Kan du anbefale en side som udbyder gode links til en god pris – eller har I en god løsning hos jer?
Dbh Christian Meyer
Hej Christian,
Det kan være en jungle og der er mange sider som der bliver linket fra som ikke giver den forventede effekt. Derfor vil jeg også anbefale at man rådføre sig med en specialist eller læser mere om hvilke links der virker og hvilke man bør holde sig fra. Læs mere om strategien linkbuilding.
Vi arbejder også med linkbuilding og bruger forskellige metoder, simpelthen for at skabe den mest naturlige linkprofil. Du er velkommen til at kontakte os for at høre mere. 🙂