Indholdsfortegnelse
Publiceret d. 17 jan Læsetid: 3 minutter
#SEO

(Ekstern linkbuilding) Denne SEO-metode er Alfa og Omega!

Der er mange metoder inden for SEO, som du kan benytte dig af, når du vil rangere højt i Google. Men der er én essentiel metode, som du bare ikke må glemme at bruge. Nemlig: Linkbuilding.

Du ved… Når du sørger for at andre linker til din hjemmeside. Det kan Google jo godt lide. For du kan sammenligne linkbuilding med anbefalinger. Når en hjemmeside linker til dit website… Jamen, så får du jo en anbefaling fra den hjemmeside. Og Google tænker: “Det må være en hjemmeside, som brugerne godt kan lide”. Og bum. Du får en højere placering i søgemaskinen!

Kan du gætte, hvad der sker, når vi bruger linkbuilding i vores SEO-arbejde for vores kunder? Jamen så er det bare gået amok med besøgende på deres hjemmesider. (Vi bruger selvfølgelig også de andre SEO-strategier. Men linkbuilding er den stærkeste!)

 

Men… Det er ikke alle links, Google er vild med (og det skal jeg nok komme tilbage til). For der er nemlig tre vigtige parametre, når du arbejder med linkbuilding:

1) Relevante links, dvs. links, som har noget med dine produkter/ydelser at gøre.

2) Danske links. Du får meget mere ud af et dansk link frem for et link fra f.eks. USA!
Men husk: Relevans over sprog. Sælger du Nike sko, så må du gerne få et link fra Nike.com.

3) Autoritære links, dvs. links fra hjemmesider, som har et godt ry. Altså i Google´s øjne.

Men hvordan finder Google ud af, hvilke links er relevante? Google er efterhånden blevet lige så intelligent, som vi mennesker er. Det betyder, at Google kan tænke som et menneske! (Du kan læse mere om, hvordan Google gennemskuer indholdet på din hjemmeside i blogindlægget om LSI søgeord).

 

Så derfor er det essentielt, at du sørger for at bruge relevante og autoritære (og danske) links, når du laver linkbuilding. Den værste fejl mange begår er, at de linker fra random blogs – som intet har med deres virksomhed at gøre. Her opkøber de f.eks. en modeblog, men skriver om diverse emner – alt fra mode til tandbehandlinger til VVS – bare for at få forskellige links på sitet.  Og det er ikke en holdbar strategi. Så hold dig fra den!

5 SIDER DU KAN BRUGE TIL LINKBUILDING

Nu ved du, at du skal investere i linkbuilding. Men hvordan kommer du lige i gang? Jeg præsenterer 5 hjemmesider, som du kan få links fra.  Det kalder vi for ekstern linkbuilding, fordi du jo skaber links fra andre hjemmesider til din egen.

Værsgo: 5 autoritære hjemmesider – og med høj domæne rating

 

    1. Minecookies.org
      Det er lovpligtigt at oplyse om cookies. Cookieloven beskytter brugernes privatliv, når de surfer på internettet. Her kan du benytte dig af mærkeordningen. Dine brugere skal jo genkende din hjemmesides information. Og du skal indhente samtykke til brug af cookies.Så når du opretter en profil, følger du loven – og du henter et godt link. Det er win-win, så gør endelig brug af denne hjemmeside til linkbuilding!

 

    1. Vitapus.dk
      Vitapus er en virksomhed, der skaber bæredygtighed. Her kan du som virksomhed tage ansvar for din indvirkning på klimaet. For du udleder CO2, når du f.eks. har en Facebookside, fordi du bruger strøm for at drive den. Så kan du på Vitapus tage del i deres bæredygtige projekter og være med til at reducere drivhusgasser – samtidig med at du får gode links fra websitet. Men husk: Du skal kun gøre det, hvis du inderligt har lyst til at støtte op omkring projektet – og hvis det giver mening for din virksomhed.

 

    1. Ingenco2.dk
      Ingenco2 skaber bæredygtighed ligesom Vitapus – men her drejer det sig om hjemmesider. For dit website udloder CO2, idet at du bruger strøm. Bliver du en del af Ingenco2, støtter du CO2-reducerende projekter – og får et link, som hjælper dig ranke højere i Google. Du modtager også et ikon og certifikat til dit website.

 

    1. Kultunaut.dk
      KultuNaut samarbejder med en række kulturformidlere landet over. Her kan du opdatere i kulturkalenderen, når du har et arrangement, du vil promovere. Du finder også andre arrangøreres arrangementer i kalenderen, så du altid kan finde information omkring kulturelle oplevelser. Når du opretter din begivenhed på KultuNauts hjemmeside, får du jo et link til begivenheden – og din hjemmeside. Men husk:  Arrangerer din virksomhed ikke events og arrangementer, så skal du ikke oprette diverse begivenheder. Det skal give mening for din virksomhed at opdatere i kulturkalenderen.

 

  1. Odense.dk
    Du får et link til Odense.dk, hvis du tilbyder studierabat til studerende i Odense. Så kan du tilbyde en rabat, hvis du f.eks. har en webshop – så gør det. Det kan betale sig.

 

FOKUSER PÅ KVALITET FREM FOR KVANTITET

Du kan sagtens hente links fra hjemmesider, som ikke har direkte noget med din virksomhed at gøre. Men det skal give mening for din virksomhed at være der inde. Hvis du f.eks. som virksomhed gerne vil gøre mere for miljøet, så kan du med fordel oprette en profil på Ingenco2 – og få et link.

Men hvis du bare vil have et link på f.eks. en madblog, og du betaler madbloggeren for at linke til din hjemmeside (hvor du sælger VVS-artikler) – ja, så skal Google nok gennemskue dig. Så lad vær med at benytte dig af beskidte tricks, når du arbejder med SEO.

 

Husk også på at hjemmesiden du henter links fra, skal have høj domæne rating. Du får høj domæne rating, når andre websites med høj domæne rating linker til din side.

 

Så tippet her er i virkeligheden: Fokuser på kvalitet og ikke kvantitet!

Vil du vide mere om linkbuilding? Så læs Ahref´s blogindlæg om linkbuilding.

HAR DU SPØRGSMÅL?

Hvis du sidder inde med spørgsmål, så kommenter indlægget eller ring til mig på 60117046. Jeg står altid klar til at hjælpe dig.

Head of SEO & Partner

17 jan

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Head of SEO & Partner

Vil du kontaktes?

Tusind tak for din mail, vi vender tilbage til dig snarest!

Ved at klikke «Kontakt Mig» accepterer du vores Privatlivspolitik.