Forestil dig det her:
Du er så nyforelsket, at det kilder helt i maven.
Du har så meget på hjerte, at du sætter dig ned og skriver et kærestebrev.
Til din eneste ene.
Og når du er færdig med brevet, finder du den fineste konvolut frem.
Du giver brevet og konvolutten et personligt touch med lidt parfume.
Og så…
Adresserer du brevet:
“Til Hvem Dette Måtte Vedrøre”.
Arj… Vel?!
Men…
Det er faktisk det, du gør, når du laver indhold uden at have tanker for, hvem din modtager er.
Fordi du ikke arbejder med personas.
Skriv altid til ‘den eneste ene’, når du producerer indhold.
Når du arbejder med markedsføring (særligt content marketing), så skal du udarbejde personas.
Fordi du bliver knivskarp på, hvem du taler til.
Det er jo meget nemmere at målrette din markedsføring, hvis du taler til mennesker og ikke til et ansigtsløst segment.
Personas giver dig en bedre forståelse for dine kunders behov, drømme, udfordringer, tanker, følelser. Jo bedre du kender din målgruppe, jo bedre bliver du til markedsføring og salg.
Og jo bedre du er til det, jo mere succes får du med din forretning.
Det er [faktisk] meget simpelt.
Den mest simple og bedste måde, du indsamler data om dine kunder på er: at tale med dem.
Ring til kunderne. Eller: kom væk fra skrivebordet og besøg dem. Arrangér et kaffemøde.
Du skal kunne se mennesket for dig.
Pssst.
Lad mig afsløre det mest fantastiske værktøj til personas:
Det eneste du skal gøre her, er at udfylde data om din målgruppe. Og så genererer værktøjet en persona til dig!
Som fx Marketing Maria her:
(OBS: Nu har jeg jo ikke udfyldt informationer om Marketing Maria her. Havde jeg gjort det, så havde det også været udfyldt i dokumentet.)
Hver gang du udarbejder et stykke indhold, skal du tænke på din persona. Spørg dig selv:
Vil du have din persona helt under huden, så kan du også printe din ham/hende ud og hænge ham/hende op på væggen, så du aldrig er i tvivl om, hvem du taler til.
Head of SEO & Partner
13 mar 2017
Head of Search & Partner
Ved at klikke «Kontakt Mig» accepterer du vores Privatlivspolitik.