GUIDE TIL CALL TRACKING: SÅDAN SPORER DU OPKALD I ADWORDS

Call tracking

GUIDE TIL CALL TRACKING: SÅDAN SPORER DU OPKALD I ADWORDS

CALL TRACKING – VI GUIDER DIG LIGE HER

Er du i tvivl om du får nok ud af din investering i Adwords, så giver vi dig her løsningen og en guide til hvordan du benytter dig af den.

Værktøjet hedder konverteringssporing, og det er genialt til at tjekke hvilke annoncer der ikke virker optimalt for dig.

Læs mere om dette værktøj…

 

Har du nogensinde tænkt: “Gad vide om jeg får valuta for den regning, jeg betaler til Google”, når du annoncerer med AdWords.

 

Ja?

Det kan jeg godt forstå!

Når man sælger ydelser, kan det være svært at vide, om man får noget for pengene.

Om skidtet virker.

 

Det findes der heldigvis en løsning til.

Jeg vil introducere dig for et smart værktøj, der hjælper dig spore opkald fra annoncer.

For sælger du ydelser, så bruger du [sandsynligvis] telefonopkald som konverteringssporing. Altså, når din kunde gør det, du håber på. (Ringer – i det her tilfælde.)

 

Værktøjet hedder faktisk bare “konverteringssporing” i Google AdWords.

Men inden jeg fortæller dig, hvordan du sporer opkald fra annoncer. Så skal du lige vide, hvorfor det er så genialt.

 

Here it goes:

Med konverteringssporing finder du ud af, hvilke annoncer der ikke virker. Dem kan du så sortere fra. Og når du har sorteret de ineffektive annoncer, så kan du fokusere på de annoncer, der giver dig valuta for pengene. Altså dem du tjener penge på. På den måde øger du din indtjening med AdWords.

 

Du finder ud af, hvilke annoncer er en god forretning for dig.

 

Du finder også ud af, hvor meget værdi der er i dit opkald.

LAD MIG ILLUSTRERE DET MED ET EKSEMPEL:

Lad os sige, at du sælger kurser indenfor online marketing. Så skal du først vurdere, hvad dit dækningsbidrag for en gennemsnitlig kunde er.

Det kan fx være, at du sælger et kursus inden for sociale medier. En kursusplads koster 5000 kr. Og dit dækningsbidrag (overskud) per plads er 4000 kr. Så ved du, at en kunde er 4000 kr. værd i gennemsnit. Derfor må en kunde, som du skaffer via AdWords max koste 4000.

Du ved også, at der skal 4 opkald til for at få en kunde. (Der er måske nogle, der ringer for at stille spørgsmål.)

Altså må hvert opkald koste max 1000 kr., for at du er i overskud.

 

Opsummering:

Kunde: 4000 kr. værd
Opkald for at få en kunde: 4
Værdi af et opkald: 1000 kr.

 

Hvordan finder du så ud af, hvilke annoncer ikke er effektive?

Annoncerer du for de forskellige kurser, du sælger – så kan du finde ud af, hvilket kursus du tjener flest penge på (med AdWords).

Finder du fx ud af, at et opkald til dit kursus om sociale medier koster 1100 – og 700 til dit SEO kursus (hvis dækningsbidraget er det samme).

Så får du overskud på SEO kurset og ikke kurset om sociale medier. Nu ved du altså, hvilket kursus du ikke skal annoncere for med Google AdWords.

ANDET EKSEMPEL:

Du ejer en kinesisk restaurant. Og du ved, at du tjener i gennemsnit 500 kr. per bord, der bliver booket.

Hver anden der ringer til dig, booker et bord (bliver kunde). Derfor har et opkald en værdi af 250 kr.

Du bruger to forskellige annoncer. En på søgeordene “restaurant København” og en på “kinesisk restaurant København”.

Et opkald fra annoncen med søgeordet “restaurant København” koster 400 kr. Og et opkald fra den anden  annonce koster 100 kr. Så ved du nu, at du ikke skal bruge søgeordet “restaurant København”, for det mister du penge på.

 

Så det er også en god måde at finde ud af, hvilke annoncer, du tjener på.

De annoncer, der ikke konverterer – dem stopper du.

Er du klar til at opsætte konverteringssporing i dine opkald?

 

Godt.

SÅDAN GØR DU:

1) Log ind på din AdWords konto.

2) Klik på fanen ‘værktøjer’. Vælg ‘konverteringer’ i rullemenuen.

 

3) Klik på ‘+Konvertering’.

4) Vælg ‘telefonopkald’.

5) Vælg ‘opkald fra opkaldsannoncer eller annoncer, der bruger opkaldsudvidelser’.

 

6) Nu klikker du på ‘navn’. Her skriver du det navn på den opkaldskonvertering, du vil spore. Fx Booking af SEO kursus. Klik på ‘udfør’.

 

7) Klik på ‘værdi’ og indtast din estimerede værdi. Når du er færdig, klikker du på ‘udfør’.

 

8) Klik på ‘opkaldsvarighed’. Her angiver du, hvad dit opkald minimum må vare i sekunder – før det tæller som en konverteringssporing.

 

9) Klik på ‘optælling’. Du skal nu vælge, om du vil tælle alle konverteringer eller om du vil tælle en konvertering per klik. Klik på ‘udfør’, når du er færdig.

 

10) Klik på ‘konverteringsperiode’. Nu vælger du perioden du vil spore fra et annonce-klik til konverteringer. Altså hvor længe der skal gå fra klikket til konverteringen. Klik på ‘udfør’.

 

11) Klik på ‘kategori’ og vælg den kategori, der passer til din konvertering. Klik på ‘udfør’.

 

12) (Avanceret) Klik på Medtag i “Konverteringer”.  Sådan måler du opkald ud fra individuelle kampagner.

 

Sådan! Du er nu færdig.

 

/ Casper

 

P.S. Har du brug for hjælp til AdWords annoncering, så er du altid velkommen til at kontakte os.

Der er ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Top