Formålet med en USP er at præsentere din potentielle/nuværende kunde for de særlige goder eller fordele, der er ved at købe hos lige netop dig frem for dine konkurrenters. På den måde kan du sikre, at kunden handler hos dig.
I dag ser vi i langt højere grad, at det unikke element er skåret fra – i stedet for at overvinde kunder med unikke fordele, er det i størstedelen af tilfældene blevet noget, vi har stående for at gøre kunderne trygge ved at handle hos os.
For at give nogle konkrete eksempler, så består nutidens hjemmesiders USP’er hyppigt af begreber som:
“Sikker betaling”, “Hurtig levering”, “Fri fragt/retur” og “God kundeservice (evt. med tilknyttede trustpilot stjerner”.
Som eksemplerne tydeligt skildrer, er der ikke længere meget unikt over USP’erne, og netop ovenstående eksempler kan nok findes på 7/10 danske webshops – eller afarter deraf.
Skal du så ændre dine USP’er til noget mere unikt?
Ja.. og nej.
Som tidligere nævnt er brugen af ovenstående eksempler så benyttede på især danske webshops, at det er blevet en tryghedsfaktor for mange kunder. Det er også forklaringen på, hvorfor vi stadig ser effekt af at tilføje lignende sætninger i sin marketing, hjemmeside, meta information osv., da forbrugeren ofte vil vælge forhandleren, der har det stående frem for den, der ikke har.
Men du skal også gå i tænkeboks, og finde frem til de rigtige USP’er i din forretning.
Noget, der rent faktisk er unikt for dig, og giver dine kunder værdi.
Du skal dog ikke blot kopiere, hvad jeg har skrevet som eksempel længere oppe. I stedet får du her nogle gode råd til, hvordan du bør udarbejde både dine USP’er men også dine standard SP’er.
Gode råd:
Konkretisér:
Hvis du vælger at have “standard” SP’er synlige, så sørg for at konkretisere dem.
Der kan være forskel på, hvordan du og din kunde opfatter hurtig levering – så gør det tydeligt, så du undgår utålmodige kunder, der måske har en anden opfattelse af ordet ‘hurtig’.
Aktivér:
Aktivér dine (U)SP’er. I stedet for bare at have dem stående, så aktiver dem på din shop.
Det kan blandt andet være ved at skrive hvornår man skal bestille inden, for at det bliver sendt samme dag. En løbende beregning for hvornår man får gratis fragt, eller at gøre opmærksom på sin gode kundeservice via en chat.
Skab værdi:
Selling Propositions er til for at skabe salg, uanset om de er unikke eller ej, og næsten intet sælger så godt, som god værdi. Prøv derfor at formulér dine Propositions således at de rent faktisk skaber værdi for dine kunder og ikke bare bliver en tom floskel.
Kig på, hvilke pains, du løser for dine kunder med dine (U)SP’er og tydeliggør dem. Har du eksempelvis fri returret, kunne du med fordel skrive, at kunden kan prøve det derhjemme og bytte, hvis det ikke passer.
Brugbarhed:
Når du skal kommunikere dine ægte USP’er, skal du være sikker på at det unikke ved dig er brugbart for kunden og skaber værdi for dem. Er du f.eks. den eneste hvis produkt er certificeret med en særlig ISO454654846846 standard, så kunne du med fordel tydeliggøre, hvorfor det er i kundens interesse frem for blot at skrive navnet på certificeringen.
Skriv et svar