Er TikTok overhovedet relevant for din virksomhed?
Udover at det sociale medie er en underholdningsplatform med fokus på videoer, så er den gennemsnitlige bruger på TikTok i over 1,5 time om dagen – det svarer altså til en hel film på de gængse streamingtjenester! Lyd er i fokus, og du har fuld opmærksomhed, da dit indhold fylder hele mobilskærmen. TikTok har faktisk også lavet en oversigt over “Insights” baseret på data fra platformen, så du kan blive klogere på, om platformen er noget for dig og din virksomhed via eksisterende statistikker.
Her kan du selektere på baggrund af område, og efterfølgende kan du yderligere udspecificere i forhold til målgrupper, forudbestemte indsigter, industri, samt ferie og events. Uanset om din virksomhed er inden for mode, underholdning eller sport, så er der altså rig mulighed for at finde reelt databelæg for, hvorfor din virksomhed bør være til stede på TikTok.
Creative Center er din vej til brugbare informationer og indsigter i platformen!
Et af de bedste værktøjer til at blive klædt godt på, så du får en solid start på platformen, er TikToks eget Creative Center, der rummer mange inspirationskilder til kreative løsninger. Overordnet set har de delt det op i fem kategorier: 1) Inspiration, 2) Trends, 3) Creative Tools, 4) Audio Library & 5) Top Products – og vi gennemgår de forskellige kategorier herunder.
Inspiration
Første mulighed i denne kategori er TikToks udvalgte “Top Ads Dashboard”, der viser de bedst performende annoncer fra TikTok i en oversigt, der er nem at selektere i. Her kan du vælge land, industri, kampagneoptimering, antallet af likes, varighed og tidsperiode. Du har også mulighed for at søge efter et specifikt brand eller produkt i søgefeltet, hvis du leder efter noget særligt.
I kategorien kan du også vælge ‘Keyword Insights’ eller ‘Creative Insights’ for at blive klogere på populære søgeord på TikTok eller blive inspireret af kreative annonceeksempler. I sidstnævnte er der også tips til best practices, som kan hjælpe dig til at skabe bedst performende annoncer på platformen. Et eksempel på disse best practices kan du se herunder:
Under ‘Creative Tips Finder’ lærer du at lægge fundamentet for din tilstedeværelse på platformen. Det gør du ved hjælp af de 6 ingredienser, som TikTok mener, der skal til for at skabe succesfulde videoer. Ydermere er der en masse kreative tips til at øge dine kreative færdigheder, samt levere forbedrede kampagneresultater. Det er muligt at selektere efter industri her for at finde den inspiration, der passer bedst til din virksomhed.
Klikker du videre i kategorien til ‘Creative Strategies’, så finder du indsigter, der inspirerer dig til at tage dit indhold på TikTok til næste niveau. Her kan du lære af andres succeser og best practices i forhold til kreativer på TikTok.
Sidst, men ikke mindst, er der ‘Top Ads Spotlight’, hvor du kan få inspiration fra udvalgte annoncer, som er selektivt valgt af TikToks kreative eksperter hver eneste måned. Udvalget herunder bliver altså udskiftet løbende, så du altid kan finde ny inspiration til dine annoncer.
Trends
Under denne kategori er der inspiration til trends og tendenser på platformen. Har du svært ved at vurdere, hvad der trender på TikTok for tiden? Ingen grund til bekymring – for de har samlet en oversigt til dig, hvor du både kan se trends i forhold til hashtags, sange, creators og videoer.
Lad os dykke mere ned i, hvad du kan se under de forskellige oversigter i kategorien i forhold til trends og tendenser på TikTok.
Hashtags
Her kan du finde nye trends på TikTok gennem hashtags. Du har mulighed for at selektere efter industri, samt udvælge tidsperioden for din søgning. Husk at du sagtens kan bruge flere hashtags på dit indhold ad gangen.
Sange
Her kan du blive inspireret af trendende sange på TikTok. Som virksomhed kan det være en udfordring at finde sange, der kan bruges i videoer, som er fritaget for copyright – men under oversigten kan du krydse af i en boks, hvor der står ‘Approved for Business Use’ for at finde inspiration til netop dette. Her har du også mulighed for at vælge tidsperiode for de TikTok trends, du kigger på – så kan du holde dig helt ajour med de seneste tendenser.
Creators
Her kan du tjekke nogle af de sejeste creators ud på TikTok. Creators er platformens bud på influencers – kreative personer, der deler ud af deres liv, tanker, holdninger, følelser og meget andet. Det er muligt at selektere efter land for creators, samt et ønsket antal følgere.
Videoer
Her kan du finde inspiration fra TikToks trendende videoer. Du vælger land øverst, og så kan du udvælge tidsperioden for din søgning.
Der er altså masser af muligheder for at finde inspiration til dit indhold på TikTok, så du kan producere videoer, der har en reel chance for at performe godt på platformen baseret på trendende data, hvis du formår at indkapsle det, så det passer til din virksomhed og eventuelle produkter eller ydelser.
Creative Tools
I denne kategori er der flere forskellige muligheder, så ved at klikke ind på ‘Tool Overview’, så får du egentlig en fin oversigt frem. TikTok har både deres egen ‘Video Editor’, og de har selvfølgelig også et udvalg af ‘Video Templates’. Der er mulighed for at lege rundt med kreativerne med deres forskellige udvalg af ‘Interactive Add-ons’ til annoncer. Derudover kan du også få TikTok til at producere et simpelt video script til dig i deres ‘Script Generator’ ved at give den information om din industri, navnet på dit produkt, samt en beskrivelse af produktet.
Audio Library
I denne kategori finder du TikToks ‘Audio Library’. Lyd på ens indhold på TikTok er altafgørende, og det kan være en udfordring at finde copyright free musik til brug i sine videoer, men her har du simpelthen adgang til 500.000+ sange, som er ganske gratis at benytte. Du kan gå på opdagelse i musikken, der også er inddelt i både temaer, genrer og stemning, så du kan finde lige præcis det, du har brug for til din virksomhed.
TikTok har samlet disse hjælpemidler, så du har næsten ikke nogen undskyldning for ikke at komme i gang. Der er skabeloner til videoer, og du kan tilmed bruge deres lyde og sange helt bekymringsfrit.
Top Products
I denne kategori kan du se vindende produkter i et bestemt land eller produktkategori. Her kan du også selv være tidsperiode for din søgning. Det er altså de produkter, som TikTok anser for værende ‘Top products’ på platformen.
Overordnet set er der altså rig mulighed for at udforske og lære mere om TikTok, samt mulighederne i forhold til kreativer i deres helt eget Creative Center.
Bliv klædt godt på til at lave annoncer på TikTok!
Først og fremmest har vi tidligere udgivet to blogindlæg om henholdsvis TikTok annoncering, og hvordan du får succes med TikTok annoncering (din strategi er alfa og omega!), som kan give dig en god grundforståelse, inden du kaster dig ud i at annoncere på platformen.
Derudover har TikTok faktisk også lavet deres eget ‘Business Learning Center’, hvor der er gratis kurser tilgængelige, som tager dig igennem alt lige fra introduktion til TikTok for Business, hvordan du opretter en konto, gennemgang af TikTok Business Center, samt annoncestruktur, målgrupper, tracking og meget mere.
Når du har gennemgået nogle af de kurser, så har de faktisk også skabt ‘TikTok Academy’, hvor eksperter fra TikTok tager dig igennem et introduktionskursus ved at dykke ned i målgruppeindsigt, kreativitet, sikkerhed og annoncering på platformen. Når du færdiggjort et kursus, så får du også et elektronisk badge som tegn på din indsats.
Hvis du stadig ikke kan få nok af læring om TikTok, så har de faktisk også skabt ‘Creative Agency Academy’, som egentlig er tiltænkt forskellige former for bureauer, men som privatperson er der stadig læringer at tage med derfra. Det koster kun din e-mail at tilmelde dig, og udover at du så får de seneste opdateringer fra TikTok, så får du adgang til deres moduler om planlægning, konceptualisering og produktion.
To små hacks! (forhåndsvisning og UTM)
Når du er godt i gang med at forberede indhold til dine annoncer, så skal de selvfølgelig også passe i TikToks formater i forhold til placering af tekst, logo m.m., og her har de lavet deres eget ‘Ad Preview Tool’, hvor du kan uploade din video og se, hvordan den ser ud i appen på forskellige enheder. Det er en god mulighed for lige at tjekke, om dine kreativer faktisk overholder grænsen for visning, eller om de eventuelt bliver sløret af knapper eller tekst.
Når din video er tilpasset det rette format, og du uploader den som annonce, så vil jeg anbefale dig at bruge et UTM-link som destination. Når du bruger UTM-links, så tilføjer du ekstra parametre til dine URL’er, som giver dig mulighed for at identificere og spore præcist, hvor trafikken kommer fra. Så når en bruger klikker på en annonce på TikTok med et UTM-link, så gemmes de tilhørende UTM-parametre i eksempelvis Google Analytics 4. Der er flere gratis værktøjer til at lave et UTM-link, og vi anbefaler denne: ‘UTM-link builder’.
Vil du tage din TikTok konkurrentanalyse til et nyt niveau?
TikTok har lanceret sit eget ‘Annoncebibliotek’, hvor der er en stor mængde tilgængelig data om dine konkurrenters annoncer, hvis de vel og mærke annoncerer på platformen og har offentliggjort annoncer fra og med 1. oktober 2022. Det er altså en database over alle annoncer, der kører på TikTok – inklusive inaktive annoncer eller annoncer, der er pauset.
I annoncebiblioteket kan du selektere annonceresultater på baggrund af målretningsland, dato for offentliggørelse, nøgleord, annoncørens navn og annoncetypen. Derudover kan du også hente information om målgruppestørrelse, hvor mange unikke brugere, der har set indholdet, interaktioner med creators og videoer – og meget mere.
Du kan også finde en oversigt over andet kommercielt indhold derinde – blandt andet samarbejde med creators i form af partnerskab eller en kampagne omhandlende et produkt, en tjeneste eller et brand. Her kan du selektere efter det land, som creatoren er fra, samt opslagdato eller -periode, og selvfølgelig navn på en specifik creator, hvis du har dette.
Vil du have os til at stå for din TikTok annoncering?
Vi håber, at du nu har fået de rette værktøjer og hjælpemidler til at kickstarte din markedsføring på TikTok. Hvis du har yderligere spørgsmål, eller er på udkig efter et bureau, der kan hjælpe dig med annonceringen, så er du velkommen til at række ud til os. Du kan skrive en kommentar til indlægget her eller udfylde vores kontaktformular.
Skriv et svar