Hvad er det, der er så fedt ved TikTok?
TikToks platform kan på mange måder sammenlignes med fortidens flow-TV. Brugerne går til platformen for at blive underholdt i form af videoer – og i gennemsnit bruger de over 1,5 time på appen om dagen! Så med autentiske og kreative annoncer kan du hurtigt skabe opmærksomhed på dit brand, din ydelse eller dit produkt. Platformens fokus på video first rummer et kæmpe potentiale for, at du kan nå dine relevante målgrupper. 83% af brugerne på TikTok siger, at platformen spillede en rolle i deres købsbeslutning, og 57% af dem siger, at de blev inspirerede til at foretage et køb på baggrund af videoer på platformen.
Det er selvfølgelig også fedt, at TikTok lige nu er en af de platforme, hvor du kan få den laveste CPM-pris! Den vil selvfølgelig stige i takt med at flere virksomheder får øjnene op for TikTok annoncering – men med den nuværende pris, så kan du gennemsnitligt opnå en halv million visninger af dine annoncer for kun 10.000 kr. i annoncebudget. Derudover ser vi generelt billige klikpriser, samt billige priser pr. konvertering sammenlignet med andre sociale medier.
Annoncering på TikTok kan hjælpe din virksomhed med at:
– Øge brand awareness
– Sælge produkter og ydelser
– Opbygge et engageret community
– Få feedback fra kunder
– Yde kundeservice
TikTok som en del af din overordnede marketingstrategi
Det giver først og fremmest mening at se på TikTok annoncering i synergi med din overordnede marketingstrategi. Hvad er det, du gerne vil have ud af annonceringen fra lige netop denne platform? Ud fra de segmenteringsmuligheder du har på TikTok, så kan du sagtens bygge et fuldt funnel-setup, men du har også mulighed for at bruge platformen som en del af din funnel, så det bliver et specifikt touchpoint for din målgruppe.
Det handler om at være top of mind hos målgruppen, og hvis du er aktivt til stede på flere marketing kanaler, så har du det, man kalder for omnipresence. Såfremt du har en omnipresence, så er der større chance for at målgruppen genkender din virksomhed og dit brand og husker det, når de er klar til at konvertere hos dig – netop fordi de bliver ramt på så mange forskellige platforme.
De 5 grundtrin til en strategi på TikTok
Når du er nået frem til det ønskede formål med den betalte annoncering på TikTok, så leder det os videre til selve strategien bag. Hvordan udarbejder du en strategi for din annoncering på TikTok? Der er overordnet set fem grundtrin, du kan følge for at komme godt i gang, som jeg uddyber herunder.
1. Bliv fortrolig med platformen
Du kan ikke nødvendigvis tilgå markedsføring på TikTok på samme måde, som du eksempelvis tilgår annoncering på Meta. Selvom TikTok også er et socialt medie, så er platformen helt anderledes med unikke trends, tendenser og brugeradfærd. Derfor giver det god mening, at du bruger noget tid på simpelthen at browse i appen. Se videoerne og udforsk de forskellige muligheder, filtre, effekter og sange, der er tilgængelige – og så får du også en fornemmelse af, hvad der trender, når det går igen i gentagne videoer fra forskellige profiler i dit For you-feed. Det er også essentielt, at du får en forståelse for algoritmen, der bestemmer, hvilket indhold som bliver vist i dit For you-feed. Nogle af de væsentligste elementer, der har betydning for algoritmen, og som TikTok selv har bekræftet, er: 1) bruger-engagement, 2) information om indholdet, samt 3) enhed og profilindstillinger. Disse elementer er også grunden til, at det er muligt at gå viralt for profiler uden en større følgerskare, fordi visningstiden er den vigtigste variabel i forhold til viralitet. Så hvis du producerer godt og underholdende indhold, så favoriserer algoritmen det også.
Modsat mange andre sociale medier, så er det altså ikke interaktioner som likes og kommentarer, der har størst indvirkning på algoritmen, men derimod engagement på dine videoer (hvor mange ser dem, hvor meget ser de af videoen, ser de den flere gange etc.). Både fortroligheden med platformen, samt forståelse for, hvordan algoritmen virker, er nemlig vigtigt at have for øje, når du skal producere indhold til dine annoncer.
2. Definér din målgruppe
Hvem er det, du gerne vil ramme på TikTok? Det er en misforstået antagelse, at der kun er unge mennesker på platformen – og fordelingen af køn er også næsten ligeligt fordelt. Ud fra de personer, vi kan målrette med annonceringen, så er aldersfordelingen meget blandet. Nedenstående fordeling er data fra juni 2022 i forhold til aldersfordelingen i Danmark – så det kan selvfølgelig have ændret sig en smule nu, og det varierer selvfølgelig også fra land til land.
Det kan også give mening at arbejde med personaer her. Hvem er det, jeg gerne vil tiltrække på TikTok? Hvem skal konvertere på dit website, og hvad interesserer de sig for? For at du kan lave specifikt indhold til din målgruppe, så udform et par personaer, som du kan lave unikt indhold til, og så kan du veksle mellem budskaberne, så de er tilpasset. Derefter kan du teste de forskellige budskaber og videoer i en samlet kampagne for at se, hvad der performer bedst til din målgruppe.
3. Udforsk dine konkurrenter (andre brands)
Lav en konkurrentanalyse på platformen. Se hvad dine konkurrenter gør – og hvis de endnu ikke er på TikTok, så find brands eller virksomheder, der minder om. Hvem er de, og hvad producerer de af indhold? Hvem er deres tænkte målgruppe, og hvad får de af interaktioner på deres indhold? Dette kan give stor inspiration til, hvad der kunne give mening i en strategi for din virksomhed. Derudover får du også en god fornemmelse for, hvem du er oppe imod, samt hvad målgruppen responderer godt på og mindre godt på.
TikTok har også selv samlet en oversigt over “Top Ads on TikTok”, som bliver opdateret løbende, hvor du kan se nogle af de bedst performende annoncer inden for et bestemt land, en bestemt industri, en specifik kampagneoptimering m.m. Her kan du selv udforske forskellige cases og blive inspireret til dit eget indhold til annoncer.
4. Målsætninger og hensigtserklæring
Selvom det er inspirerende og sjovt at have en tilstedeværelse på TikTok (både organisk og betalt), så giver det selvfølgelig mening at have nogle målsætninger. Det kan enten være målsætninger specifikt knyttet til TikTok, men det kan også være større målsætninger, som er en del af din overordnede marketingstrategi. Uanset om du vil nå en uudforsket målgruppe, vil skabe mere opmærksomhed på et bestemt produkt eller udvikle en stærkere kunderelation via interaktioner, så er mulighederne der med annoncering på TikTok.
Derudover er det vigtigt at have en udadrettet hensigtserklæring i dine annoncer – hvad er det, du ønsker af din målgruppe? Skal de følge den organiske profil på platformen, skal de oplyses om en bestemt nyhed eller et specifikt event – eller skal de konvertere på dit website? Selvom indholdet bør være underholdende og inspirerende, så sørg for at have klare linjer i din call to action.
5. Indholdsproduktion
Når det kommer til produktion af indhold til din annoncering, så giver det god mening at lege med kreativerne på mediet med fokus på trends. Når du bruger trends, så opdager målgruppen sjældent, at de ser en annonce, og det øger altså den samlede visningstid af dit indhold. Derudover er det ofte de sjoveste, spændende og mest inspirerende videoer, som også er tilpasset til den rette interesse/niche, der bliver vinderne i algoritmen. Konceptudviklingen er ofte det, der tager længst tid, når man skal i gang med annoncering på TikTok. Når du brainstormer på idéer til annonceindholdet, så skal du gerne kunne finde nogle trends fra platformen for derefter at transformere koncepterne, så de passer til dit eget brand.
Hvis du har svært ved at komme i gang med produktionen af indhold selv, så kan du også række ud til influencers på TikTok for at indgå et samarbejde, hvor de så producerer indhold til dine annoncer mod betaling.
De 4 grundprincipper for dit indhold
Nu har du styr på grundtrinene for at skabe en god strategi for annoncering på TikTok. Så er næste spørgsmål jo, hvad der så er best practice på platformen – og selvom jeg gerne ville give dig en unik formel, så er det desværre ikke muligt. Dog kan jeg sige, at hvis du forsøger så vidt som muligt at holde dig inden for TikToks egne fire grundprincipper, når du udarbejder din strategi for indholdet i annoncerne, så er der også større chance for, at du opnår den performance, du ønsker. De fire principper består af fællesskab, lyd, samskabelse og underholdning. Jeg gennemgår principperne herunder.
- FællesskabEn af de væsentligste faktorer ved sociale medier er fællesskaber – og på TikTok er det ingen undtagelse. Du kan finde fællesskaber inden for alle tænkelige interesser og nicher, og du har måske allerede hørt om nogle af dem (BookTok, MomsofTikTok, FitTok etc.). Hvis dit indhold taler ind i en bestemt interesse, som kan aktivere et af fællesskaberne på TikTok, så når det potentielt set også længere ud. Kast dig endelig ud i de nyeste trends, hvis de passer til din virksomhed eller dit brand.
- LydDet kan ikke understreges nok gange, hvor altafgørende lyd er på et medie som TikTok. Når vi tilgår appen, så er lyden der med det samme, og det at scrolle på mediet giver ikke megen værdi, hvis ikke vi netop har lyden til. Derfor er lyden på dine annoncer noget af det vigtigste – så en tilfældig valgt lyd, eller en annonce helt uden lyd, vil ikke være optimalt for din performance. Lyd er så essentielt for din performance – så udnyt det!
- SamskabelseMange af de trends, der florerer rundt på platformen, bunder ofte i en inspiration af samskabelse. Hvis du laver indhold, der inspirerer og engagerer din målgruppe, så deler de gerne dit indhold videre til potentielle interesserede eller videreudvikler på det. Særligt her kan samarbejde med influencers give rigtig god mening, da der så netop er samskabelse mellem din virksomhed og en form for ambassadør for dit brand, produkt eller ydelse.
- UnderholdningPlatformen er skabt til underholdning og fællesskaber, og derfor giver det mening at skabe indhold, der har en god historie, men som samtidig også har en høj underholdningsværdi. “Don’t make ads – make TikToks”, som er TikToks eget slogan, forklarer det meget godt: skab indhold, der ikke virker kommercielt, men som folk anser som værende en del af det organiske indhold. Hvis du når i mål med dette, og samtidig rammer dine relevante målgrupper, så er chancen for god performance større.
Hvis du producerer indhold til dine annoncer, der tager udgangspunkt i disse grundprincipper, så er der større chance for, at du opnår den ønskede målsætning i forhold til performance. Det er grundprincipper, som er en essentiel del af, hvad TikTok kan tilbyde som socialt medie – både organisk og betalt – så de er virkelig værd at implementere så vidt muligt i dit indhold.
Trends og musik på TikTok
Når du finder en trend, der kan give mening for din virksomhed eller dit brand, så handler det om at hoppe med på bølgen, så hurtigt som muligt derefter. TikTok har også deres eget Creative Center, hvor du kan blive klogere på, hvad der trender i et udvalgt land – både i forhold til hashtags, sange, creators og TikTok videoer generelt. Der opstår hele tiden nye trends og tendenser, og udover at bruge koncepterne til din egen fordel, så skal du være særligt opmærksom på den musik eller de lyde, du bruger til din annoncering. De gældende regler for copyright gør sig altså stadig gældende på platformen, selvom dine konkurrenter potentielt set kan ignorere dette.
Så sørg for, at du har rettigheder til den musik eller de lyde, der bliver brugt i dine annoncer. Dette kan selvfølgelig blive en udfordring, når du gerne vil kopiere en specifik trend, der har en unik lyd, men her står TikToks eget Commercial Music Library til rådighed for dig. Du har adgang til biblioteket gennem “Creatives” under værktøjer i TikTok Ads Manager. Der er over 500.000 sange, som er gratis at anvende til din annoncering – så mon ikke, du kan finde noget, der minder lidt om? Alternativet kan også være at lave en original lyd, som så bliver brugt til din specifikke annonce.
Brug TikTok pixel til din tracking
I forhold til dataindsamling så er det essentielt, at du får opsat en TikTok Pixel på dit website. Der er to globale integrationer, som du kan gøre brug af – Google Tag Manager eller Shopify. Derudover har TikTok også nogle andre partnerintegrationer, som dog kun er tilgængelige i bestemte lande – vi har dog selv bedst erfaring med at bruge Google Tag Manager.
Når du så har opsat din pixel, så kan du hente den extension til Google Chrome, der hedder “TikTok Pixel Helper 2.0” og bruge den til at tjekke, om din sporing er opsat korrekt. Herefter er du klar til at indsamle data – og så kan du påbegynde opsætningen af din første kampagne.
Hvilken kampagneoptimering skal du vælge?
Når det kommer til den mere tekniske del med opsætningen, så handler det først og fremmest også om at teste forskellige kampagneoptimeringer. Først og fremmest skal TikTok lære noget om dine målgrupper ud fra kampagnerne, så jo mere data TikTok får indsamlet, jo længere ned i funnel kan du gå i din optimering. TikTok pixlen skal nemlig bruge en del data for at finde de mennesker i din målgruppe, som er mest tilbøjelige til at foretage den ønskede handling – så jo mere data, jo bedre for din performance.
Herefter skal du bruge din strategi – hvad er det, du gerne vil have ud af din annoncering på TikTok? Der er nemlig mange forskellige kampagneoptimeringer tilgængelige, og der bliver løbende tilføjet flere. Lige nu kan du både optimere kampagner efter rækkevidde, trafik, videovisninger, leadindsamling, flere følgere/profilbesøg og konverteringer.
Til din første konverteringskampagne anbefaler TikTok selv, at du tager det højeste trin i din funnel og optimerer efter dette. Så hvis du har en webshop, er dette eksempelvis ‘View Content’. Når din kampagne så har fået 50 af den valgte konvertering på en uge (i dette tilfælde ‘View Content’), så kan du gå et trin længere ned i din funnel. Så kan du som webshop vælge ‘Add to Cart’, og så kører du den kampagneoptimering, indtil du har modtaget 50 af den på en uge. Sådan fortsætter du, indtil du når din ønskede kampagneoptimering.
Test af dine annoncer på TikTok
For at få bedst muligt afkast fra dine brugte annoncekroner, så anbefaler vi, at du løbende både tester målgrupper og annoncer i dine kampagner. På den måde giver du algoritmen en optimal mulighed for at finde frem til, hvilke specifikke annoncer, der performer bedst til den givne målgruppe. Derudover kan du netop også aflæse af performance, hvilken af dine valgte målgrupper, der rent faktisk udfører den ønskede handling ud fra din kampagneoptimering, samt hvilken målgruppe, der gør det til den billigste pris.
Der er mange forskellige parametre, du kan holde øje med, når du tester dine annoncer på TikTok. Listen er lang, og det afhænger også meget af, hvad du har optimeret dine kampagner efter. Hvis vi dog skal nævne nogle af de ting, vi altid kigger efter uanset kunde, så er det følgende:
- CPC (pris pr. klik)
- CPM (pris pr. 1000 visninger)
- CTR (klikrate)
- Conversions (antallet af konverteringer*)
- CPA (pris pr. konvertering*)
* Konverteringerne afhænger af, hvad du har optimeret din kampagne efter. Så hvis du har optimeret efter trafik, så gælder et klik som konvertering, men har du optimeret efter køb, så gælder et køb som konvertering.
Er du blevet nysgerrig på TikTok annoncering?
Vi håber, at du nu er klar til at lægge en strategi for din annoncering på platformen. Hvis du vil læse mere om annoncering på TikTok, så har vi også udgivet dette indlæg, der fortæller mere om, hvad mulighederne er inden for kampagneopbygning m.m. Du er også velkommen til at kontakte os for at høre mere om mulighederne på den betalte del af platformen.
Skriv et svar