Ændring i shoppingadfærden de sidste to år
Med et større og større overtag af mobil trafik på tværs af alle vores kunder, har jeg set nærmere på sessionsindstillingerne i Google Analytics.
Som standard er en sessions varighed sat til 30 minutter – denne indstilling vil jeg dog gerne udfordre.
Shopping adfærden har ændret sig markant over de sidste to til tre år. Vi handler mere og mere på mobilen, og en konvertering har ofte flere steps og flere enheder involveret inden konverteringen bliver gennemført.

Google har haft svært ved at spore enhedsskift, men er i gang med at løse udfordringen (Facebook Attribution har også igangsat tiltag, som vi lige nu tester hos ASENTO).
Næste step bliver at se nærmere på den adfærd, man har når man shopper.
Med udgangspunkt i min egen adfærd med et barn på 16 måneder og en på vej, har jeg lagt mærke til, at jeg ofte åbner et shoppingvindue for at browse og lægge varer i kurven.
Men når min dreng har brug for mig eller der er andre ting der skal klares, slukker jeg skærmen på telefonen uden at lukke fanen med varer i kurven.
Senere samme dag, samme uge eller endda op til 2 uger senere kommer jeg tilbage til den åbnede fane for at færdiggøre min ordre.
Der er altså flere ting, der har ændret sig i handlen fra desktop til mobil:
1. Vi har mange flere faner åbne.
2. Fanerne sættes på pause eller minimeres hurtigt, hvis man bliver distraheret.
3. Vi lukker ikke mobilen ned på samme måde som en desktop, og dermed lukker vi heller ikke fanerne ned permanent.
4. Det er blevet nemmere at få opfyldt sit behov hurtigt. Vi sidder i bussen, i toget, til middag med svigerforældrene, mens vi tjekker priser og shopper små og store ting.
5. Vores research er blevet en blanding af mobil og offline. Vi står i butikken og tjekker priser, inden vi vurderer, om vi vil have varen med hjem med det samme, eller om vi vil finde den til en billigere pris på nettet mod at vente et par dage på levering.

Indstil sessionsvarigheden
Ovenstående betyder, at med en standardindstilling på sessionsvarighed, vil mine køb, der er foretaget efter mere end 30 minutters inaktivitet, blive nulstillet til direkte trafik og returnerende besøgende – også selvom det i virkeligheden er første gang jeg er på siden og blot har haft en pause fra mobilen i 30 minutter eller mere.
Hvis man ændrer indstillingen til de maksimale 4 timer, vil alle dem, der kom tilbage inden for de 4 timer, få den rette attribuering.
Det betyder:
1. Mere korrekt sporing i Analytics på Last Click attribution
2. Bedre måling af konverterende søgeord i din Google Ads konto
3. Bedre sporing af den generelle værdi af din indsats på digitale platforme
4. Bedre remarketingmuligheder
Denne ændring vil dog ikke fange alle pausede konverteringer – blot dem, der er gennemført inden for et spænd på fire timer fra sessionen startede.
Derfor vil man stadig have brug for konverteringsstier, attribueringsmodeller og sin sunde fornuft, når man skal vurdere effekten af den markedsføring, du investerer i.
Skriv et svar