SÅDAN SENDER DU DINE SUBSCRIBERS’ ENGAGEMENT I VEJRET

Email

Kalenderen er fundet frem og året siger 2024. Du har formentlig – ligesom mange andre virksomheder – store planer for dine e-mail marketing aktiviteter i det kommende år.

De planer indeholder ofte fokus på, hvordan du indsamler nye subscribers til din e-mailliste, hvordan du skaber en stærkere relation til brugerne eller hvordan du indsamler mere data omkring dem. Indeholder dine planer nogle af ovenstående, så har jeg et værktøj, der er effektivt at bruge. Du kan bruge det hele året rundt, uanset sæson – det kommer blot an på, hvordan du tilpasser og etablerer det i din e-mail marketing strategi.

Har du ikke gættet, hvilket værktøj dette blogindlæg handler om? Lad mig starte med at give dig et hint 💡

gamification

indholdsfortegnelse

Du er med garanti stødt på lykkehjulet i en pop-up på en hjemmeside, eller måske har du deltaget i en online julekalender hele december måned hos dit yndlingsbrand? Værktøjet handler i bund og grund om at tilføje spilelementer til en ikke-spilrelateret kontekst.

Det er nemlig Gamification, jeg i dag har hevet op af værktøjskassen og vil fortælle og vise dig meget mere om. Der findes nemlig mange forskellige udbydere, og dertil endnu flere spilformater, du kan implementere i både sæsonbetonede- og kontinuerlige kampagner.

For ønsker du at gøre brug af værktøjet, gamification, hele året rundt, for at udnytte værktøjets effektivitet mest muligt? Jeg har samlet alt, hvad du skal vide omkring sæsonbetonede- og kontinuerlige gamification kampagner, for at du kan opsætte den bedste strategi for 2024.

Hvad er en kontinuerlig og sæsonbetonet kampagne? Og hvor adskiller de sig fra hinanden?

For at få styr på de to kampagnetyper forklarer jeg kort betydningen af kontinuerlige kampagner og sæsonbetonede kampagner her. Selvom det ligger tydeligt i navnene, er der stor forskel på, hvordan du skal arbejde med de to kampagnetyper.

Sæsonbetonede kampagner har – som navnet antyder – et sæsonrelateret budskab. Vi bruger altså denne type kampagne, når vi taler ind i en højtid, mærkedag, begivenhed eller årstid.

Sæsonbetonede kampagner bliver ofte brugt i sammenhæng med gamification. De fleste af os kender til de populære jule- og adventskalendere, der bruges hvert år af en lang række af brands, eller måske du har prøvet McDonald’s kampagne, Sommer Chancen, i deres app.

Brug sæsoners unikke karakteristika for at skabe relevans for modtageren

Når det kommer til sæsonbetonede kampagner, handler det hele om timing. Det betyder, at det er vigtigt, du får kortlagt sæsoner, begivenheder, højtider og andre mærkedage, som du ønsker at have fokus på. Enhver sæson, begivenhed og højtid har sine egne unikke karakteristika, der kan være udgangspunktet for at styrke relationen mellem dit brand og brugeren.

Hvis vi tager udgangspunkt i julekalendere, der er aktive fra d. 1. til d. 24. december og sammenligner med en kampagne som Sommer Chancen, der er aktiv i sommermånederne, handler begge kampagner i bund og grund om at åbne en ny låge/dag og derigennem spille sig til dagens præmie.

Selvom vi arbejder med samme spilformat, rammer de to kampagner ned i to vidt forskellige følelser og karakteristika.

Med julekalenderen ønsker vi at fejre julen sammen og tælle ned til juleaften, som mange af os forbinder med hygge og nostalgi. Ved sommerkampagnen rammer vi mere karakteristika som glæde, varme og sjove oplevelser i det gode vejr.

Oversigt over kalender spilformat

Når du opsætter din sæsonbetonede kampagne, er det derfor vigtigt at forstå, hvilken karakteristik den enkelte mærkedag, højtid eller sæson har, for at kunne skabe de helt rette følelser hos brugeren.

Hvorfor er sæsonbetonede kampagner så hyppigt brugt?

Det er ikke helt uden grund, at de sæsonbetonede kampagner er populære i kombination med gamification. Der er flere fordele ved at gøre brug af sæson-karakteristika i dine kampagner:

  • Aktualitet og følelser
    En af fordelene ved at koble sæsoner sammen med gamification er, at det kan hjælpe brands til at fremstå aktuelle og relevante. Når vi kommunikerer til modtageren med et sæson-eller kontekstrelateret budskab, har brugeren følelser koblet sammen med den relevante sæson eller begivenhed. Den følelse vil derefter afspejle sig videre i brugerens syn på brandet.

  • Kundeloyalitet
    Gennem personlige og sæson-tilpassede gamification kampagner, overføres den positive association og oplevelse direkte til dit brand. Gamification er oplagt til både at engagere, men også at udpensle dine værdier, der i større grad giver dit brand en chance for at skabe en dybere relation til brugeren, opnå større sandsynlighed for genkøb og dermed større kundeloyalitet.

  • Efterspørgsel
    I løbet af året rammer vi højtider og mærkedage, der er med til at øge brugernes efterspørgsel og forbrug. Der er blandt andet Q4, som både rummer Halloween, Black Friday/Weekend/Week/Month (ja, det bliver måske snart til Black Year for nogen 😉), Cyber Monday og julesalget i december. Fire vigtige mærkedage og sæsoner, hvor forbruget hos brugerne er højt og hvor det er altafgørende, at brands er synlige netop for at brugerne lægger en ordre i din forretning og ikke hos konkurrenten. Her er gamification det værktøj, du skal hive frem fra værktøjskassen. Det viser en undersøgelse fra blandt andet YouGov, som fortæller, at brugerne er 56% mere tilbøjelige til at interagere med en gamification kampagne end en statisk kampagne.

Eksempler på sæsonbetonede kampagner

Fra sæsonbetonede kampagnetyper går vi nu videre til den næste kampagnetype, hvis fordele og effektivitet ofte bliver overset eller nedprioriteret i mange e-mail marketing setups. For selvom gamification er utrolig effektiv til sæsonbetonede kampagner, da det tiltrækker nye brugere og subscribers, kan det også være yderst effektivt til at aktivere eksisterende subscribers og sende din engagementsrate i vejret.

Netop for at aktivere eksisterende subscribers løbende, kan du arbejde med kontinuerlige kampagner i dit automation setup. Inden jeg viser dig hvordan, synes jeg, vi skal kigge på, hvad kontinuerlige kampagner er og hvilke fordele kampagnetypen har.

Kontinuerlige kampagner bliver også kaldt for always-on kampagner. Det vil sige, at du kan tænde for kampagnen i dag og lade den køre kontinuerligt indtil performance fortæller dig, at den kræver optimering. Det, der er karakteristisk for denne type kampagne er, at denne ikke er afhængig af konteksten og derfor ikke mister sin mening eller aktualitet over tid. Derfor er det allervigtigste, at du husker på, at gamification kampagnen skal være relevant og aktuel på en anden måde. Du kan med fordel tale ind i det specifikke stadie, som brugeren er på i kunderejsen.

Spice dine automations op med gamification 🕹️

Sæsonbetonede kampagner og kontinuerlige kampagner deler mange fordele. Fælles for begge er, at gamification styrker både kundeloyaliteten og øger engagementet hos brugerne op til 40 gange mere end statiske kampagner. Når vi kigger på kontinuerlige kampagner har denne kampagnetype dog fordele, der er yderst effektive, når det kommer til brugen af dem i automations, i fysiske butikker eller på websites:

  • Aktivering
    Når der udarbejdes sjove, interaktive gamification kampagner til blandt andet automations, f.eks. et winback flow, kan du som brand i langt højere grad tiltrække opmærksomhed og motivere brugerne til at foretage en Call To Action. Vi kender alle, at vi har krogen i vores subscribers, men at nogle subscribers er sværere at få genaktiveret end andre. Hvis vi eksempelvis tager et winback flow, hvor vi netop ønsker at få eksisterende subscribers til at genkøbe, tilbydes der i rigtig mange tilfælde en rabatkode for at pushe et salg.

    Dog ser vi, at 51% ser større værdi i at vinde en rabatkode frem for at blive givet en rabatkode – og netop af den grund, bør du udarbejde spændende og engagerende gamification kampagner til dit setup i stedet for blot at give gevinster uden at kræve handling eller engagement hos brugerne.

  • Indsamling af data
    Gamification er ikke kun oplagt til genaktivering af subscribers. Det er også et effektivt hjælpeværktøj til dataindsamling. Det kan give enhver marketeer hovedpine, når der skal indsamles data omkring brugerne – især omkring de eksisterende. For hvordan skal vi få en liste på 15.000 subscribers til at fortælle deres fødselsdato eller foretrukne produktkategori?

    Når vi kombinerer gamification, og samtidig sørger for at indsamle korrekt data, undgår vi i højere grad, at det kan føles påtrængende for brugeren. Gamification elementet øger engagement hos brugeren, og gør brugerne langt mere tilbøjelige til at give oplysningerne om dem selv for at deltage i kampagnen. Derudover har du mulighed for at indsamle flere datapunkter i personlighedstests, produkt swiper og quizzer, når du gør brug af gamification frem for at indsamle igennem flere formularer.

  • Højt engagement uanset sæson
    Hovedårsagen til at kontinuerlige kampagner er så vigtige i din e-mail marketing strategi er, at de er med til at styrke brugernes engagement og loyalitet, selvom du ikke har store højtider, sæsoner eller mærkedage til at fange brugernes opmærksomhed. Gamification bliver, som beskrevet tidligere, ofte brugt som en del af sæsonbetonede kampagner, hvor de mange positive fordele ved værktøjet bliver lagt i glemmekassen resten af året.

Eksempler på kontinuerlige kampagner

Kontinuerlige kampagner + sæsonbetonede kampagner = 🤝🏻

Vi har nu gennemgået sæsonbetonede og kontinuerlige gamification kampagner og deres fordele hver især, men for at du kan sætte ild under din engagementsrate i 2024, anbefaler vi, at du gør brug af en kombination af begge kampagnetyper. Når du sammensætter en strategi, der indeholder en kombination af begge kampagnetyper, sikrer du, at de sæsonbetonede kampagner kan være med til at skabe højdepunkter og blikfang, der tiltrækker nye brugere, mens kontinuerlige kampagner sikrer, at eksisterende brugere forbliver engagerede og loyale. Det vil sige, at dine sæsonbetonede kampagner giver unikke muligheder for interaktion med dine brugere, hvor dine kontinuerlige kampagner før, under og efter sæsonbetonede kampagner opretholder engagementet hos dine subscribers.

Kombinationen af de to kampagnetyper giver ikke kun brugerne værdi – det giver også dit brand værdi. Kampagnerne muliggør en dybdegående analyse af brugernes adfærd, hvor blandt andet dine kontinuerlige kampagner kan være med til at udvikle dine sæsonbetonede kampagner.

På samme måde kan resultaterne fra sæsonbetonede kampagner give værdifuld viden om, hvilke aspekter, der fungerer bedst i begge kampagnetyper.

I sidste ende udgør kombinationen af de to kampagnetyper et effektivt redskab til at skabe langsigtede relationer og dermed øge udbyttet og værdien af dine subscribers. Brugerne kan opleve den spændende intensitet af sæsonbetonede kampagner og samtidig nyde gavn af det vedvarende engagement, som always-on gamification tilbyder. Denne kombination resulterer i en helårsoplevelse, der holder brugerne tilknyttet og loyale over tid.

Uanset hvordan du vælger at skræddersy din strategi og hvor stor fordelingen af kontinuerlige- og sæsonbetonede kampagner er i løbet af 2024, så er det vigtigste at forstå dine brugere ved hjælp af analyser på de løbende resultater og derudfra tilpasse med udgangspunkt i de learnings, brandet tilegner sig, for at sikre, at dine kampagner forbliver effektive ud fra din målsætning.

7 steps til at lægge strategien for effektive gamification kampagner i 2024 📈

Nu kender du til de to kampagnetyper, der kan være med til at skabe maksimal værdi i 2024. Men selvom man skulle tro at selve kampagnen og spillet er det vigtigste, ligger der andre overvejelser i selve strategien, når du skal planlægge dine gamification kampagner i løbet af året. For selvom du udarbejder underholdende kampagner, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du får det ønskede output af kampagnen.

Derfor har jeg lavet en guide med 7 steps, der hjælper dig og din virksomhed til at få eksekveret en gennemarbejdet gamification strategi for 2024 og fremadrettet:

1. Klarlæg dine målsætninger 🗺

En af de fejl de fleste begår, når der opsættes en gamification kampagne – både sæsonbetonede og kontinuerlige – er at starte det forkerte sted. Eksempelvis ved at starte med at vælge et spilformat inden en klar målsætning er på plads.

For inden du tænker på lykkehjul, skrabelod, quiz eller et fjerde spilformat, bør du overveje, hvad du ønsker at få ud af kampagnen og eventuelt, hvilke udfordringer, du ønsker at løse.

Din målsætning kunne fx. være:

  • Du ønsker at indsamle flere subscribers til din e-mailliste
  • Øge din brands awareness
  • Få dine brugere til at bruge mere tid med dit brand
  • Indsamle mere data om brugerne
  • Uddanne brugerne mere i dit brand

2. Segmenter dine målsætninger i kampagnetyper 🧬

Når du har klarlagt, hvilke målsætninger, du har med din e-mail marketing strategi i 2024, kan du herefter vælge, hvilke kampagnetyper, der bedst kan indfri dine mål.

Ønsker du at indsamle mere data om dine eksisterende brugere, vil en kontinuerlig gamification kampagne som led i dine automations eller på dit website være oplagt. Ønsker du derimod at indsamle flere subscribers til din e-mailliste, kan du med fordel gøre brug af de mange sæsoner og mærkedage over året.

3. Vælg, hvilket spilformat, der bedst kan indfri din målsætning 🎮

Når vi som menneske bliver stillet overfor spilelementer, bliver både vores serotonin og dopamin niveau forøget. Vi kan kort sagt simpelthen ikke lade vær med at spille, fordi vi bliver gladere af spændingen og ønsker at vinde.

Selvom gamification i sig selv øger vores engagementsvillighed og positive følelser, ligger der stadig en vigtig overvejelse for dig i, hvilket spilformat, du gør brug af.

Ønsker du, at dine brugere skal konkurrere, blive belønnet, have det sjovt eller blive udfordret, kan du opnå den ønskede effekt og målsætning gennem valg af spilformat.

Når vi arbejder i gamification platforme, bliver formaterne ofte delt op efter:

Luck-based

Dette format giver dine brugere en mulighed for at vinde gennem held. Formatet indeholder blandt andet lykkehjul og skrabelod, som også kendes fra den fysiske verden.

Skill-based

Lad dine brugere teste deres evner af med skill-based formater som vende- eller skydespil. Ønsker du at skabe sjove oplevelser, er skill-based formater helt sikkert det rette valg.

Knowledge-based

Vil du have dine brugere til at tænke og give dig svar, er knowledge-based formater oplagte. Formatet ses blandt andet som quizzer og personlighedstest. De er oplagte at bruge, når du ønsker at indsamle yderligere data om dine subscribers.

4. Planlæg, hvor dine gamification kampagner skal være tilgængelige 📍

For at sikre at dine gamification kampagner bliver en integreret del af din overordnede marketing strategi, er næste step at kigge på alle de kanaler, du har til rådighed. For det kan have stor betydning for indfrielsen af din målsætning, hvilke kanaler dine kampagner er tilgængelige på.

5. Valg af gevinster 🎁

Du undrer dig måske over, hvorfor du først nu bør tænke over, hvilken gevinst, du vil tilbyde dine brugere i din kampagne. Selvom det føles naturligt at bestemme gevinster i selve udarbejdelsesprocessen af kampagnen, bør du vente til, du har valgt målsætning, kampagnetype, spilformat og touchpoints.

For om du giver kuponer, rabatkoder eller fysiske produkter, så kræver det i højere eller mindre grad, at du har fastslået, hvem der kan deltage i kampagnen og derfor vinde gevinsten. Samtidig ligger der en vigtig overvejelse af logistik- og distribution-niveauet, der spiller en afgørende rolle og kan først besluttes, når du kender til de touchpoints, hvor kampagnen skal være tilgængelig.

6. Indsamling af data 👤

Data er alt. Jo mere data, du har om dine brugere, jo bedre. Gamification er heldigvis en yderst effektiv måde at indsamle data på uden at det føles intimiderende for brugeren.

Dog er det vigtigt, at du udnytter din kampagne til at indsamle det data, du har brug for omkring dine brugere. Samtidig skal du huske den vigtige tommelfingerregel, der gælder for al dataindsamling – nemlig at du kun indsamler det data om brugeren, som du har brug for.

7. Track, analysér, test og justér 📊

Det sidste step er ifølge mig det allervigtigste, når du planlægger din strategi for dine gamification kampagner.

Tracking og analysering af dine kampagner bør være en fast del af din strategi ligemeget størrelsen på dine kampagner, da det kan vise dig løbende, om du har opnået din målsætning.

Gennem løbende analysering af din data, kan du finde frem til, hvad der virker og hvad der ikke virker, så du for hver kampagne kan blive skarpere på, hvad dine brugere reagerer bedst på alt efter formål og målsætning af kampagnen.

Jeg håber, du har fået en masse inspiration til din e-mail marketing strategi i 2024 og at den bliver fyldt med både sæsonbetonede- og kontinuerlige gamification kampagner.

Sidder du tilbage med nogle spørgsmål til mit blogindlæg, er du velkommen til at skrive en kommentar nedenfor.

Vil du gerne vide mere om gamification, har jeg skrevet et blogindlæg omkring værktøjet. Det finder du lige her!

Louise Ohlsen

Louise Korsgaard Ohlsen

E-mail Marketing Specialist

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger