Først skal det siges, at spam links ikke kun kommer som resultat af aktiv linkbuilding. Du kan have en naturlig linkprofil, hvor du aldrig aktivt har arbejdet med linkbuilding – og alligevel bliver du ramt i større eller mindre grad. Det kommer jeg mere ind på i de næste afsnit. Men kort fortalt, så genereres der dagligt tusindvis af spam sites enten af bots eller deciderede scammers/cyber kriminelle på verdensplan.
Spam angreb kan ske uanset størrelsen på dit website, og muligheden for at blive ramt af spam links opstår i princippet fra den dag, dit domæne er tilgængeligt online.
Grunden til at det er et område, man ikke bør ignorere, er, at et spam angreb der får lov at forankre sig, kan have fatal betydning for din organiske synlighed i Google. Har du Google som en af dine primære marketingkanaler, så vil det ligeledes have fatal betydning for din forretning.
Derudover så har Google netop udrullet en ny link spam opdatering, der vil minimere autoriteten af spam sites. Ifølge Google handler det om at straffe spam sites og ikke modtagerne af dem, hvilket tidligere har været tilfældet. Altså vil spam sites miste deres værdi og evnen til at manipulere med søgemaskinen. Du kan læse mere om den nye “link spam update” fra Google.
Og derfor skal du læse videre i dette blogindlæg.
Her tager vi nemlig fat i, hvad spam links er, hvordan man kan identificere dem og endelig – hvad man kan gøre for at bekæmpe spam i sin linkprofil.
Hvad er spam links?
Spam links kommer fra bot-genererede/autogenererede sites, der udgiver unaturlige stykker indhold med backlinks til en stor mængde forskellige sites. Resultatet af dette er dermed manipulation af søgemaskinen, da de sites der modtager disse links – får tilføjelser til deres linkprofil.
Det der sker ved tilføjelsen af disse links, er, at sitet eller en specifik URL modtager en indsprøjtning af backlinks eller at dit site figurerer i flere lange lister med links uden andet indhold tilknyttet.
Kvaliteten af indholdet på disse sites, er markant ringere og usammenhængende end artikler, du normalvis vil se i et online medie. Sites som disse er kun skabt med det formål at lave links, og derfor er det ofte sites uden trafik og andet slags indhold – og uden et klart emne for sitet.
Disse sites har oftest derfor heller ikke nogen særligt høj autoritet, da de hverken har rankings, trafik, teknisk optimering eller autoritære backlinks – altså alt det Google værdsætter.
Spam links kan også bruges som taktik, hvor man forsøger at skade et andet site med negativ SEO. Forskellen på denne type spam links ligger i indholdet, som er blandt det værste, du kan finde på nettet. Oftest har disse sider et indhold, der aldrig ville kunne associeres med dit indhold. Et meget brugt emne inden for dette er porno (dette er dog udfaset en del over de sidste år), og siderne indeholder bunkevis af pop-ups med bl.a. malware.
Så helt specifikt er et spam link/site:
- Autogenererede sites til manipulation af søgemaskiner
- Har intet gennemskueligt emne for sitet
- Korte stykker indhold i dårlig kvalitet / linkliste uden sammenhæng
- Tilhører oftest en hel samling af sites, der gives på samme tid
- Kan give værdi på kort sigt – men vil resultere i manuel straf/eller generel ranking drop med tiden
- Indeholder “skadeligt indhold” – pornografisk eller voldeligt
- Kan indeholde malware eller redirects til malware
Selvom at du måske har en idé om, hvad du skal kigge efter nu, så kan det være svært at skelne mellem spam sites og reelle medier/blogs, som både er skabt med et godt formål og som vil give dig værdi.
Derfor kigger vi nu på hvilke parametre, du kan undersøge for at spotte spam signaler.
Hvordan identificerer man spam?
Nogle af de signaler vi kigger nærmere på i dette afsnit, kan kræve, at du har adgang til et værktøj, der samler linkdata, såsom; ahrehs, semrush, Moz eller Google search console. Heraf er Google Search Console gratis, og et værktøj som jeg anbefaler at opsætte, uanset hvilken størrelse SEO indsats man vil påbegynde.
Har du adgang til et værktøj som de ovenstående, så er der følgende 5 faktorer, du kan kigge efter.
5 faktorer der kan indikere spam:
- Domænenavn
- Antal backlinks fra samme domæne
- Sidens indhold
- Brug af ankertekst
- Linkets værdi
Domænenavn
Denne faktor er i virkeligheden super simpel. Når du kigger din linkprofil igennem, så læg mærke til domænenavnene. Støder du på et domæne som ud fra dets navn, ikke virker bekendt, indeholder underlige sammensatte ord, er udenlandsk (givet du kun arbejder nationalt) og har en underlig TLD/ccTLD (domæneendelse) – er det muligvis spam.
Springer nogle af disse ting i øjnene ved domænenavnet, bør du undersøge sitet nærmere. Specielt domæneendelser kan være en stærk indikator på spam. Her bør du kigge efter, om det er et velkendt TLD eller ccTLD. Domæneendelser som bør vække din mistanke som dansk website ejer, kan eksempelvis se således ud:
Sites du bør undersøge
.pw
.me
.xyz
.tk
.cf
Støder du på domæneendelser, som ikke kan associeres med et land, eller nogle af de anerkendte internationale endelser, så er der god grund til at undersøge domænet nærmere.
Endeligt, når du vurderer domænenavnet, så tænk på om det er et sted, der kan associeres med den branche eller niche du befinder dig i.
Antal backlinks fra samme domæne
Som nævnt så fungerer spam som manipulation, og det kan i nogle tilfælde også ses i antallet af backlinks fra det samme domæne. Her skal det dog pointeres, at hvis du deltager i fora eller har tætte samarbejdspartnere el. lign., så vil du fra disse også have flere end ét backlink fra ét domæne. Men ligesom med domænenavnet så undersøg domænet nærmere, hvis du støder på flere backlinks samme sted fra.
Indholdet på siden
Har du fundet et domæne, du finder mistænksomt, så gå ind på sitet og undersøg det indhold, der linkes gennem. I Ahrefs kan du udvide funktionen “links to target”, og få vist den eksakte URL på domænet, der linker og via hvilken ankertekst der linkes.
Eks.
Når du så kigger indholdet igennem, så vurder kvaliteten på indholdet, der linkes igennem. Er det en dårligt formuleret tekst med manglende rød tråd og relevans til dit site – så er det højst sandsynligt spam.
Brugen af ankertekst
Når du igen har fundet et mistænksomt link, så undersøg hvilken ankertekst der linkes gennem. Måden hvorpå du i ankerteksten kan se, om det er spam, er igen i relevansen. Linkes der gennem ankertekster, som ikke har relevans for dit produkt, din branche eller dit navn, så er det nok spam.
Eks.
Ovenstående er igen et eksempel fra ahrefs, hvor du kan udvide detaljerne om hvert enkelte backlink.
Linkets værdi
Som nævnt tidligere, så er spam bekæmpelse i højt fokus hos Google lige nu, men det har det også været flere gange tidligere. Det var blandt andet spam, som Penguin opdateringen er bygget på, og Penguin blev introduceret i 2012 – og seneste opdatering skete i 2014.
Derfor har de værste spam sites også uhyre svært ved at opbygge nogen form for autoritet eller “linkværdi”. Derfor vil du også kunne spotte spam links ved at kigge på de domæner med laveste rating (eks. DR i ahrefs). Sortér derfor din linkprofil efter laveste mulige rank, og gå disse domæner igennem for spam signaler – som jeg har nævnt tidligere.
Hav dog in mente at helt nye sites vil have lav eller ingen autoritet/værdi, så vær opmærksom på du ikke definerer en ny samarbejdspartner, blog eller medie som spam udelukkende på dette parameter.
Hvordan bekæmper man spam?
Nu hvor du har fået tips til hvilke parametre, du kan definere et spam link ud fra, vil jeg nu vise, hvordan du bekæmper spam links.
Når vi snakker om at bekæmpe spam links, så handler det om at fjerne relationen til de spammy sites, og i bedste tilfælde få fjernet linket mellem de to sites.
Da man ikke kan bede spam sites om at fjerne sit link – da det enten er bot-genererede sites eller der ingen kontakt kan tages – så er det næstbedste at informere Google om “angrebet”:
Google er som sagt meget interesseret i at fjerne spam fra indekseringen, og derfor har de også stillet et værktøj til rådighed til at identificere spam – og i sidste ende eliminere spam.
Værktøjet er integreret i Google Search Console og hedder “disavow links”. Google selv, skriver følgende om værktøjet:
“… Hvis du ikke kan få fjernet disse links, kan du afvise de pågældende websites med dette værktøj”
Altså, så anbefales det – som tidligere nævnt – at man anmoder om at få fjernet sit link ved at kontakte det andet website. Men kan man ikke det, så indsender man en liste til Google, hvor man “afviser” listen af links, man ønsker afvist. Derefter vil Google checke domænerne igennem for overtrædelse af deres retningslinjer for kvalitet – og “fjerne” dem som bryder retningslinjerne.
Som Google skriver, skal du uploade listen til værktøjet. Og selve listen skal uploades i en tekstfil (.txt). Listen bør kun indeholde de domæner, du ønsker afvist og ikke andet. Et eksempel på en sådan liste ser således ud:
domain:spamsite1.xyz
domain:endnuetspamsite.ru
domain:spammy-spam.cf
domain:irrelevantlink.tw
Dermed viser du Google præcis, hvilke domæner du ønsker undersøgt for brud på retningslinjerne, og sørger også for at fremtidige links fra samme domæne afvises.
Derefter anbefaler vi, at du med 1-2 måneders mellemrum, checker op på din linkprofil. Check om der er kommet flere spam links til, og hvis der er, er det vigtigt, at du opdaterer den indsendte liste med de nye, så domænerne fra den tidligere indsendte, forbliver afviste.
Hold din linkprofil sund – at ignorere den kan få store konsekvenser for din organiske synlighed, og det vil være en lang og hård kamp at nå tilbage til toppen!
Herunder kan du se korte svar på de oftest stillede spørgsmål.
Hvad er spam links?
Spam links kommer fra bot-genererede/autogenererede sites, der udgiver unaturlige stykker indhold med backlinks til en stor mængde forskellige sites. Resultatet af dette er dermed manipulation af søgemaskinen, da de sites der modtager disse links – får tilføjelser til deres linkprofil.
Hvordan identificerer man spam?
Nogle af de signaler vi kigger nærmere på i dette afsnit, kan kræve, at du har adgang til et værktøj, der samler linkdata, såsom; ahrehs, semrush, Moz eller Google search console. Heraf er Google Search Console gratis, og et værktøj som jeg anbefaler at opsætte uanset hvilken størrelse SEO indsats man vil påbegynde.
Hvordan bekæmper man spam?
Når vi snakker om at bekæmpe spam links, så handler det om at fjerne relationen til de spammy sites, og i bedste tilfælde få fjernet linket mellem de to sites.
Skriv et svar