Hvorfor skal du opsamle nye subscribers til din e-mailliste?
Der er i virkeligheden to årsager:
Din e-mailliste bliver med tiden mindre og mindre som tiden går, da der af og til er en modtager eller to, som afmelder sig dine e-mails, hvilket er helt naturligt.
- Din e-mailliste bliver med tiden mindre og mindre som tiden går, da der af og til er en modtager eller to, som afmelder sig dine e-mails, hvilket er helt naturligt.
- Du risikerer, at fiske i den samme dam igen og igen, hvis du ikke løbende får nye subscribers tilføjet til din e-mailliste, hvilket ikke giver grobund for at vækste, hvad enten du ønsker henvendelser, leads eller direkte salg på din webshop.
Hvordan får du så nye subscribers ind i folden?
Der er mange måder hvorpå, at du kan anskaffe dig nye subscribers. Du kan opsamle dem via de sociale medier, på messer, gennem spil eller konkurrencer.
Skal du til at starte med leadgenerering, anbefaler vi, at du i første omgang kigger mod din egen hjemmeside.
Din hjemmeside er nemlig et ideelt sted at opsamle subscribers, hvilket vi uddyber i det kommende afsnit.
Opsamling gennem din hjemmeside
Når vi skriver, at din hjemmeside er et ideelt sted at opsamle nye subscribers, så mener vi det. Dine besøgende er der af en årsag, hvad enten de har har fundet vej til din side via en fængende annonce på Instagram, som brugeren fandt interessant. Det kan også være, at brugeren kender dit brand i forvejen og lige skulle se, om der var kommet noget nyt på din hjemmeside. I begge tilfælde har brugeren stiftet bekendtskab med dig, hvilket du skal forsøge at udnytte til at få brugeren til at skrive sig op til din e-mailliste.
Hvordan så? Der er mange forskellige måder.
En af måderne er ved at have en formular i bunden af din hjemmeside, hvor den besøgende kan skrive sig op. Vi ser typisk, at de brugere som skriver sig op via formularen i bunden af siden, aktivt leder efter et sted at skrive sig op, hvilket indikerer, at det er en ny tilmelding af høj kvalitet. Dem kan vi godt lide.
Du kan se et eksempel på en formular nedenfor, som ligger i footeren hos virksomheden Pet Guide.
Dog er det typisk et fåtal, der skriver sig op via en formular i bunden af siden, hvorfor du også bør giver den besøgende flere muligheder for at tilmelde sig din e-mailliste.
En af dine andre muligheder er gennem en pop up eller slide in – altså en formular som dukker op på din hjemmeside, som brugeren skal forholde sig til.
Nedenfor kan du se forskellen mellem en pop up og en slide in.
Hvornår din pop up dukker op, hvad den skal indeholde og hvordan den ser ud er elementer, som du selv styrer.
Elementer du bør overveje:
- Din Call to Action – altså hvad brugeren skriver sig op til at modtage. (Meget mere om det senere i dette indlæg)
- Skal din formular være en pop up eller slude in? En pop up tiltrækker mest opmærksomhed, men den gør også, at brugeren skal tage stilling til den her og nu. En slide in er mere diskret, da brugeren stadig kan navigere rundt på din hjemmeside.
- Farverne på din pop up. Farverne skal naturligvis afspejle dit brand, men bør også skabe blikfang.
- Logikken bag din pop up eller slide in – altså hvornår den skal f.eks. efter x antal sekunder eller ved besøg på bestemte sider.
Ovenstående er overvejelser, som du bør gøre dig, hvis du vil indsamle tilmeldinger fra din hjemmeside. En flot og indbydende pop up er dog ikke altid nok. Det kræver også en portion trafik på din hjemmeside før, at du kan forvente en kontinuerlig mængde af nye subscribers fra din hjemmeside.
Har du ikke det på nuværende tidspunkt, kan du læse mere om opsamling af subscribers udenfor din hjemmeside i et af de senere afsnit.
En anden og mere interaktiv kilde til nye tilmeldinger er gamification. Gennem gamification har du mulighed for at indlejre et spil på din hjemmeside, som brugeren kan signe op gennem – til gengæld giver brugeren dig sine oplysninger. Gamification ses oftest i formatet lykkehjulet, som du måske har set før – men gamification i 2024 er meget mere end det og kan også bestå af vendespil, skrabelodder, quizzer og personlighedstest mere til.
Nedenfor kan du se eksempler på et par forskellige gamification typer.
Kvaliteten af de subscribers, der kommer gennem gamification kan være mere svingende end ved almindelige pop ups, da spillet også kan fange brugere, som blot spiller for at spille. Derfor er det også din fornemmeste opgave efterfølgende, hvis du bruger gamification, at få din nye subscribers introduceret til dit univers, jeres værdier og give brugeren en følelse af, at de får værdi ud af at være på din e-mail liste. Sign up-rates på gamification kampagner kan ligge utroligt højt, +30%, hvilket gør det til en kilde, som virkelig kan øge volumen af din listes størrelse.
Du kan blive meget klogere på gamification lige her.
Leadgenerering udenfor din hjemmeside
At anskaffe tilmeldinger udenfor din hjemmeside er en disciplin, som indeholder en række andre elementer end, når du skal signe brugeren op på din hjemmeside.
En effektiv kilde til generering af nye tilmeldinger er via Lead Ads på de sociale medier, der tilbyder direkte leadgenerering via annonceadministratoren. Her har leadgenerering i Meta-universet (altså på Facebook og Instagram) været populært i flere år, da du som annoncør har gode muligheder for at ramme og segmentere din konkrete målgruppe på baggrund af både demografi, tidligere data, adfærd og hændelser på dit website, interesser og meget mere.
Andre sociale medier, som eksempelvis TikTok, har også banet vejen for Lead Ads, hvor vi i flere cases ser fornuftige priser per lead. Dette skyldes formentligt dels, at TikTok stadig er en relativ ny annonceringsplatform, hvorfor konkurrencen om annoncekronerne også er lavere end på andre kanaler og dels, at videoindholdet er nyskabende og fængende, så leadannoncerne virker mindre ‘forstyrrende’ og mere integreret i det organiske content.
At bruge de forskellige sociale medier som kilde til nye subscribers, kan også bidrage til en solid volume af nye subscribers. I modsætning til leadgenerering på din hjemmeside skal du i stedet her tænke på content til annoncen, budgettet du vil bruge for at annoncere på platformen samt hvem du målretter din annonce mod. Netop målretningen er særlig vigtig, da kvaliteten af de subscribers der kommer fra de sociale medier, kan være væsentligt ringere end dem, som du får ind fra din hjemmeside.
Hvilken værdi skal du give brugeren for at signe up?
Vi har afdækket, hvordan du blandt andet kan få brugerne til at tilmelde sig. Men hvorfor skal brugeren overhovedet tilmelde sig til netop din e-mail liste? Her kommer din CTA ind i billedet.
Din CTA dækker over den værdi, du giver brugeren for, at de skal tilmelde – og din CTA er afgørende for, hvor mange der tilmelder sig.
Giver du din bruger reel værdi, er de også mere tilbøjelige til at signe up.
4 typer af værdi du kan give dine brugere
Rabat
En oplagt måde at få din målgruppe til at tilmelde sig til din liste, er ved at give dem en rabat på dit produkt/ydelse. Samtidig er det en købsorienteret måde at få dine brugere til at tilmelde sig på, da du giver dem en værdi, som de kun kan få ved at udføre en konvertering hos din virksomhed.
Men rabat som CTA til tilmelding skal bruges med omhu. Først og fremmest kan det ‘gøre ondt’ på bundlinjen. Du vil oftest hellere sælge dit produkt til fuld pris – fremfor at skære x% af prisen. Herudover kan rabat være branddevalurende. Du kender helt sikkert brands, hvor man altid får rabat – ja, man køber sågar aldrig til fuld pris, da man ved, at man på den ene eller anden måde kan få rabat på sit køb. Den opfattelse skal din bruger ikke få af dit brand, så brug det med omhu.
Gated content
Gated content er en anden måde at få din målgruppe til at tilmelde sig din e-mail liste. Idéen her er, at give brugeren et stykke indhold, som de ikke kan få andre steder. Det kan eksempelvis være “6 tips til din digitale strategi” eller “Få tilsendt 7 sider til jeres malebog”. Fordelen med denne type værdi er, modsat rabatten, at du tilmelder brugeren – uden at give dem et afslag på dit produkt/ydelse. Samtidig kan du stille dit brand stærkt overfor din bruger, hvis dit Gated content eksempelvis er vidensbaseret. Ulempen ved denne type værdi er, at dine nye subscribers typisk ikke er lige så købsorienterede, som hvis du forærer dem rabat. Her er det så din fornemmeste opgave at gøre dem købeklare.
Universet bag din virksomhed
En anden CTA, som du kan benytte, er en dybere fortælling om dit brand, og hvad brugeren får ud af at være en del af din e-mail liste. Her kan du bruge bullets som inspirerende og personligt indhold som årsager til at tilmelde sig. Vi ser dog ofte, at der skal være en underliggende CTA til dette, da brugerne ønsker en vis værdi.
Konkurrencer
Konkurrencer er altid gode til at øge tilgangen af subscribers til din e-mail liste – uanset om du kører konkurrencen på eller udenfor din hjemmeside. En ting, du dog skal overveje, er, om konkurrencen er appellerende for den rette målgruppe. Eksempelvis vil en konkurrence om et gavekort til en tur på Gokart bane formentlig ikke give dig de rette subscribers, hvis din hjemmeside sælger børnetøj. Til gengæld vil et gavekort til din webshop med stor sandsynlighed skaffe dig mere brugbare subscribers.
Et andet element, du skal overveje, er, hvordan du leder din bruger videre i din funnel efterfølgende. Konkurrencer kan give en høj volume af tilmeldinger, men kan også give nogle afventende brugere, som ikke er købsorienterede til start, da de måske håber på at vinde konkurrencen, som de signede up til. Her er det din fornemmeste opgave at føre brugeren videre i din funnel, så du får gjort dem mere købsparate. Vil du læse mere om, hvordan du kan påvirke dine nye subscribers gennem e-mail automation, kan du læse med lige her.
Idé til CTA!
Kører du med en rabat som CTA eller andre produktspecifikke fordele, så ser vi i mange tilfælde, at pop ups eller slides in, der konkret taler ind i det enkelte produkt, fungerer bedre end, hvis du kører med samme budskab på hele din hjemmeside. Eksempel: Husk, at du kan spare 100 kroner på netop denne style!
Hvilke data skal du opsamle om din bruger?
Det korte svar: Så meget som muligt.
Det mere komplicerede svar: Du bør opsamle så meget data om din bruger som muligt, som giver dig værdifuld data, du kan bruge, når du sender dine brugere mails – det kan være alder, skostørrelse eller interesser, men samtidig bør du ikke lade det gå ud over din konverteringsrate for sign up formular.
Evaluering af dine kilder
Det sidste punkt, når du arbejder med leadgenerering, er at huske og evaluere dine kilder. Har du eksempelvis 4 forskellige kilder, kan du let få et mudret billede af hvilke kilder, der egentlig giver dig bedste leads/subscribers.
Sørg derfor for at organisere dine nye subscribers, når de kommer ind. Dette kan gøres med tags, groups eller segmenter (dette kommer an på e-mailplatform) og vil sikre dig, at du får et klart overblik over hvilke kilder, der skaber de varmeste leads/subscribers for din virksomhed.
Måden, som vi arbejder på i ASENTO på, er gennem et simpelt sheet for vores kunder, hvor vi løbende tjekker, hvor mange subscribers, der er kommet fra de enkelte kanaler, men også hvor mange af dem, der har udført en værdifuld handling – eksempelvis et køb.
Idé til flere subscribers!
Et godt tip, hvis du bruger multistep forms, er at placere e-mail adressen som det første data-punkt, som du opsamler. På den måde får du stadig brugeren signet up, selvom de ikke gennemfører hele sign up formen.
Vi håber, at du har fået et indblik i, hvorfor du skal overveje leadgenerering, men også hvordan du kan strukturere din indsamling. Når du sætter din leadgenerering i gang, er det utrolig vigtigt, at du har din marketing automation på plads, så dine nye subscribers bliver mødt af de rette budskaber.
Vil du gerne høre om, hvordan vi arbejder med email marketing?
Så læs mere i vores Email marketing guide
Skriv et svar