Byg en landingsside der konverterer!

SEO

Om du er webshopejer, serviceyder eller noget helt tredje, har du måske stødt på ordet landingsside.

Du har måske fået at vide, at du skal lave en landingsside til dine kategorier, serviceydelser eller noget helt tredje, som du tilbyder i din forretning, men du ved ikke, hvad der skal være på landingssiden.

I dette blogindlæg får du inspiration til, hvordan du laver den mest uimodståelige landingsside, som skaber konverteringer i din forretning!

indholdsfortegnelse

Hvad er en landingsside?

Landingssider er alle de sider, som din hjemmeside rummer. Det kan bl.a. være blogindlæg, produktkategorier, informationssider osv. Landingssider har til formål at vise indhold, som besøgende synes er mest interessante. Hensigten er at få den besøgende til at foretage en bestemt handling, der skaber værdi for din forretning. Det kan eksempelvis være at få dem til at købe dine produkter, booke en tid til din serviceydelse eller henvendelse omkring noget bestemt i din forretning.

Landingsside der konverterer

Hvad er formålet med landingssider?

Formålet med landingssider er at dele din viden eller produkter op i emner, så brugeren ser præcis det, som de forventer og ikke bliver forstyrret af irrelevante elementer. F.eks. vil man som besøgende være ligeglad med at se på kjoler, når man er på jagt efter sko. Derfor vil det være nærliggende at have to kategorier, den ene med sko og den anden med kjoler.

Det er ikke kun med hensyn til besøgende, at landingssider er uundværlige. Hvis du f.eks. ønsker at opnå top placeringer i Googles søgeresultat ved hjælp af SEO, så vil det være en umulig opgave, hvis ikke hjemmesiden er delt op i specifikke emner. Og hvis du ønsker at annoncere med Google Ads eller Facebook Ads, så vil du med landingssider, der opdeler dine emner, skabe mere værdi for brugerne og  mere værdi i din forretning.

En stærk landingsside skaber konverteringer!

Hvis du vil have landingssider, som konverterer til salg eller henvendelser, så er det vigtigt, at du ved, hvem din målgruppe er, hvor du kan finde dem, og hvad deres intentioner er, når de finder din virksomhed. Når du først kender svaret på dette, så ved du, hvordan dine landingssider skal bygges op.

Forskellige typer konverteringer

De fleste betragter en konvertering som et køb, en booket aftale eller andet der direkte skaber værdi i forretningen. Men ser vi på konverteringer i forhold til et mål på en landingsside, er der tale om langt flere forskellige typer af konverteringer. Det behøver ikke altid at være en besøgende, der bliver til en kunde. Konverteringer skal deles op i to: 1. hårde konverteringer og 2. bløde konverteringer.

Eksempler på hårde konverteringer:
  • Køb af produkter
  • Henvendelser via kontaktformular
  • Booking af aftaler
  • E-mails og opkald
Eksempler på bløde konverteringer:
  • Tilmelding af nyhedsbrev
  • Ser en video på landingssiden
  • Download af en E-bog, PDF eller andet dokument
  • Kommentarer og delinger af blogindlæg
  • Flere følgere på de sociale medier

Alt efter hvad du ønsker dine besøgende foretager sig, når de besøger din hjemmeside, så er det vigtigt at bygge landingssiderne ud fra dette.

Above the fold

Above the fold betyder, at de fleste besøgende kun ser de første 2 skærmhøjder af din hjemmesiden. Når man taler om udtrykket Above the fold, så handler det om, at få dine budskaber frem øverst på landingssiden. Hvis du er webshopejer, så er dine produkter det vigtigste at få vist først. Derfor skal de vises i første skærmbillede. Og hvis du har en blog, så er det vigtigt at fange brugernes opmærksomhed fra start med en introduktion med en video. Derudover er det vigtigt at din hjemmeside loader hurtigt. Læs mere om hastighedsoptimering.

Nedenfor ses et eksempel på et godt above the fold, hvor budskabet og formålet med landingssiden er tydelig. Landingssiden vil gerne have, at du skriver dig op til deres service, eller hvis du er i tvivl og i overvejelsesfasen, så er der også en knap til at få vist en demo, hvorefter du vil være tættere på en beslutning.

Landingsside med et formål

Landingssider i forskellige brancher

Hvordan landingssiden kan se ud fra hjemmeside til hjemmesiden, har også noget at sige, om hvilken type af forretning du har, om det er en webshop, der sælger varer, en service eller en personlig blog.

Herunder kommer jeg med nogle konkrete eksempler på, hvor individuelt det er for hver branche, og hvilket formål de har med deres individuelle landingsside.

 Webshop:

Som webshopejer vil du gerne have at dine besøgende køber dine varer, og derfor er det vigtigt, at dine produkter er synlige i det første stykke af skærmbilledet, uden at de behøver at scrolle for at se dem. Et godt eksempel på det er Jem & Fix, der nedenfor viser et godt eksempel på en god landingsside til netop en webshop.

jem-og-fix-landingsside

Jem & Fix gør godt her, fordi de viser deres produkter tydeligt i første skærmbillede med en oversigt over hvilken kategori, man er landet på. Scroller man en smule ned, vil man kunne se en længere tekst, som de formår at vise efter produkterne med en “læs mere” knap, så hele teksten vises.

Bundtekst på siden

Teksten er alligevel så langt nede på siden, at de færreste kommer derned og læser teksten. Det er derfor en god idé at prioritere sine produkter først og herefter sit indhold, da Google læser alt dit indhold, men kigger ikke på rækkefølgen.

Service side:

Når det kommer til service sider, står det meget klart. Dit budskab til din ydelse skal ud så kort og direkte som overhovedet muligt. Det skal forstås på den måde, at dine besøgende ikke har tålmodighed til at grave dybt i, hvad du tilbyder som service. Det er ligeledes vigtigt, at du forklarer, hvorfor det er vigtigt, at de netop skal vælge dig frem for dine konkurrenter ved at nævne dine fordele.

En service side der gør det godt, er Capino, som er en side, hvor du har mulighed for at finde en eller flere investorer til dit næste store projekt.

Capino landingsside

Capinos budskab er klart, så snart man kommer ind på siden. Der er ingen tvivl om, at du på siden har mulighed for at finde en investor, men samtidigt bliver der fremhævet, hvorfor man skal vælge Capino, da de også viser, hvor meget de har til rådighed til investering af dit næste projekt. Udover at gøre budskabet klart, gør de det også nemt for brugeren at indtaste, hvad de søger, hvilken branche, kapital størrelse, type og område, så du har mulighed for at gøre din søgning så specifik som muligt.

Blog side:

Når det kommer til blogsider, går det i bund og grund ud på at få så meget relevant viden og information ud til læseren som overhovedet muligt, uden at de nødvendigvis behøver at købe eller benytte sig af din service. Her kunne en konvertering være, at de skriver sig op til dit nyhedsbrev, fordi de netop finder dine blogindlæg brugbare.

Et eksempel på en blogside der gør det utrolig godt, er Brian Dean. Han formår at gøre sine blogindlæg læsevenlige og interessante trods for det lange indhold. 

backlinko blogindlæg

 I billedet ovenfor ser man det første skærmbillede af et af hans blogindlæg, hvor budskabet er klart. Det er en guide til content marketing i 2021 med en kort beskrivelse af, hvad der venter dig af læsestof.

På næste skærmbillede kommer der følgende:

backlinko indholdsfortegnelse

Her har læseren mulighed for at springe rundt i de forskellige kapitler i blogindlægget, så læseren har nemt og overskueligt overblik over, de emner der venter en. Læseren har derfor også mulighed for at navigere rundt på de forskellige kapitler og netop læse det, de finder mest brugbart.

Hvordan forbedrer du dine eksisterende landingssider?

Når man kigger på, hvordan man kan forbedre sine eksisterende landingssider, er der flere aspekter, man kan tage fat på. Generelt, som der er nævnt tidligere, går det ud på at få dit budskab ud tydeligt på din landingsside og fremhæve det, du ønsker skal være målet for din landingsside, omend det er salg af produkter, booking af en aftale eller signups på nyhedsbrev. Hvis du både vil forbedre din landingsside ift. SEO og generelt din landingsside, så kan du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvor meget indhold er der på siden?
    Her er det en god idé at gå ind og se, hvor meget indhold du har på din egen side og sammenligne det med dine konkurrenter. Har du en bestemt landingsside, du vil forbedre, kan du som udgangspunkt tage top 3 konkurrenter på de søgeord, du ønsker at komme op på og se på, hvor meget indhold de har, så du har et bedre billede af, hvor meget indhold du skal have for at komme i toppen.
  • Er der en H1 titel og indgår søgeordet i titlen?H1 titler er generelt en SEO ting, men det er lige så meget en faktor, der er vigtig, for at Google forstår din side. Har dine landingssider ingen eller flere H1 titler? Oftest bliver H1 titler kaldt for Overskrift 1 i diverse tekstprogrammer, men det er vigtigt, du har én H1 titel pr. landingsside. 
  • Er der H2 titler på siden, som indeholder søgeordet?
    Ser man på H2 titler, spiller det også en væsentlig rolle i, hvordan Google skal forstå din side. H2 titler kan sammenlignes med kapitler i en bog, dem kan man godt have flere af, alt afhængig af hvor lang bogen er. H2 titler er med til at inddele indholdet mere læsevenligt. Typisk antal H2 titler vil være mellem 2-3 stykker pr. landingsside.
  • Indgår søgeordet i URL’en og er der en fin struktur?
    Udover titler og indhold er det vigtigt at have styr på URL’en. URL’en eller webadressen er det, der bliver vist i toppen af ens browser. Her er det vigtigt, at webadressen ikke indeholder en masse unødvendige tegn såsom spørgsmålstegn, punktum, komma osv, men at man holder sig til en mere ren webadressen.
    Et eksempel på en ren webadresse kan se således ud:

    Her er budskabet tydeligt og klart. Man vil gerne vise, at siden handler om en guide til Google Tag Manager.
    Et eksempel på hvordan en ikke så venlig URL kunne se ud:

Udover indhold i form af tekst og billeder, så er der en række andre ting, som du kan gå ind og optimere på for at forbedre din side ift. SEO og dermed også en bedre landingsside.

  • Metainformationer
    Her har du mulighed for at skille dig ud fra mængden af sider i søgeresultatet. Title tag og metabeskrivelse/metainformationer er det udsnit, du ser i søgeresultatet for den pågældende side, du kommer ind på. Et eksempel på et title tag og en metabeskrivelse: Her har du mulighed for at komme ud med dit budskab omkring dit produkt, ydelse eller relevant viden i dit blogindlæg. Få tips og trick til hvordan du laver de skarpeste metainformationer til dine landingssider ved at læse alt om title tag og meta beskrivelse.
  • ALT tags på billeder
    ALT tags på billeder, som også kaldes for alternativ tekst på billeder er informationer, som Google læser for at vide, hvad dine billeder viser i ord. Google er en robot og kan derfor ikke se billeder, men kun læse hvad der er beskrevet i ALT tekst på hver enkelt billede. Her kan du skrive med få ord, hvad dit billede forestiller. Du kan læse mere om ALT tags.
  • Interne links mellem dine landingssider
    Interne links skal ses, som at man refererer til en af sine andre sider fra den pågældende side, deraf kommer navnet interne links. Interne links er med til vise Google, hvad ens mange landingssider handler om. Læs mere om intern linkbuilding.

Opsummering

Nu er vi ved vejs ende, og du er blevet klædt på til at bygge en landingsside, der slår dine konkurrenter og skaber konverteringer. I korte træk gælder det om at holde sig opdateret på nye trends, der florerer på nettet, så du altid er up to date med, hvad der sker af ting, som kan forbedre dine hjemmeside.

Tak fordi du læste med!

Quoc Phu Le

SEO Specialist & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger