NYT FRA KLAVIYO!

Email

E-mail platformen Klaviyo er igen klar med tilføjelser til deres ydelser! Sidst vi skrev om lignende produkt tilføjelser, indebar dette blandt andet en ny trigger, Price Drop Triggeren, som vi også har givet vores learnings på i indlægget her.

Denne gang indebærer Klaviyos nyhed 6 tilføjelser, som blandt andet indeholder form teasers, et nyt og forbedret dashboard samt en tilføjelse, der gør det mere enkelt at arbejde med andre softwares, som på nuværende tidspunkt ikke integrerer med Klaviyo.
Lad os springe ud i de 6 nyheder!

indholdsfortegnelse

Form teasers

Et vigtigt element i en e-mail marketingstrategi er evnen til hele tiden at drive nye permissions til din liste. Med en kontinuerlig tilgang sikrer du, at du ikke fisker i den samme dam af permissions igen og igen, og samtidig giver du din e-mail indsats bedre forudsætninger for at skalere.

Derfor er det også naturligt, at ESP’er(E-mail service provider) har en eller form for integreret sign up form, som selvfølgelig integrerer med ESP’et.
Dette element har Klaviyo også, men til forskel for mange andre ESP’er, så udvikler Klaviyo løbende på dette, og det er her deres nyeste tiltag kommer ind i billedet. Klaviyo har udvidet muligheden for at sætte en teaser på din sign up form, som vises til brugeren før og/eller efter, at brugeren ser sign up formen.

Teasers fungerer rigtig godt på webshops, som en, ja teaser, der giver en kort bid af din pop up’s reelle budskab. Det kunne eksempelvis være: “Pssst… husk at du kan få 10% på netop denne vare” eller “Get pre access!”.

Editoren for teaseren fungerer desuden ligesom opbygningen af Klaviyos forms, hvor teasers blot er endnu et step i formen.

Form teasers - Klaviyo

Performance dashboard

Både for os som bureau, men også for vores kunder, er dette en meget nyttig funktion, som yderligere øger gennemsigtigheden for ens e-mail indsats gennem Klaviyo.

Tidligere har Klaviyo haft to måder at rapportere på. Gennem custom reports er det muligt at se, hvordan ens key metrics er blevet attribueret til enten sine flows/automations eller ens kampagnemails – men også i et hav af andre forskellige kombinationer, der alle giver indblik i, hvor man kan justere på sin e-mail indsats. “Ulempen” ved denne type rapportering har været, at der ingen mulighed for sammenligning med andre perioder er. Ej heller er der visuelle elementer som grafer, der understøtter udviklingen.

Den anden mulighed har været gennem dashboards i Klaviyo, som kan customizes efter ønskede metrics, men i en mindre overskuelig udgave, der var svær at dreje i forhold til, hvordan de enkelte metrics blev attribueret.

Klaviyo dashboard

Nu kommer Klaviyos performance dashboard, som er en hybrid mellem de to. Performance dashboardet er et overskueligt dashboard, som viser udviklingen af din performance – både i tal, men også visuelt. Det nye performance dashboard giver mulighed for at sammenligne din performance fra andre måneder, år og perioder generelt.

Webhook automations

Klaviyo har også åbnet op for, at du ved hjælp af webhooks kan sende data til tredjepartssystemer, som bookingsystemer, kalendere, regnskabssystemer, loyalitetprogrammer og lignende. Et såkaldt webhook gør det muligt at sende data til flere platforme. Alt dette sker ved at sende en forespørgsel med data til en webadresse, som bliver konfigureret af systemet. På den måde kan du holde dine tredjeparts værktøjer up to date med brugbar data fra Klaviyo.

Et eksempel kan være, at en permission køber en farveprøve på en tagsten på din webshop. Du vil gerne inspirere din permission til at købe tagsten til hele taget, og derfor sætter du en webhook op, som sender dataen om, at brugeren har købt til dit printsystem, hvorefter kunden får sendt et katalog med inspiration til sit tag.

Webhook automations

Developer portal

Hvis du er til den mere nørdede del af e-mail gerningen, er denne tilføjelse lige noget for dig!
Klaviyo har oprettet en dedikeret developer portal, som især udviklere og mere tekniske marketeers vil holde af. Portalen indeholder guides og udvikler indhold, som gør det muligt at bygge ovenpå Klaviyos produkt samt integrere med andre softwares og platforme.

De næste to tilføjelser til Klaviyos produkt omhandler deres SMS service, som desværre ikke er tilgængeligt i Danmark endnu.

Profile merging

Funktionen profile merging gør, at hvis en person først har givet e-mail consent for senere at give SMS consent, så opretter Klaviyo ikke længere to permissions – men kun én, som dækker begge consents.

Derudover migrerer Klaviyo også profilerne, hvis Klaviyo opfanger, at to profiler er knyttet sammen. Dette kan eksempelvis være, hvis en person, der kun har SMS consent, tilføjer en e-mail i en form, som Klaviyo har liggende på en anden profil.

Mobile terms of service

Når du opretter forms, der opsamler SMS consent, så skal du i mange lande have en TOS(Terms og service), der beskriver, hvordan du behandler denne data.

I stedet for, at du selv skal oprette en landingsside eller tilføje det til en eksisterende side, så kan Klaviyo nu klare dette for dig.
Du skal blot udfylde 6 felter – praktiske informationer om din virksomhed såvel som, hvilke type SMS’er, du planlægger at sende brugerne.

Herefter kan du vælge at lade Klaviyo hoste siden for dig (ligesom deres by default subscribe side), eller du kan vælge at kopiere din TOS og indsætte i din privatlivspolitik.

Hvis du skulle have spørgsmål til produktlanceringen, eller blot ønsker at høre mere om Klaviyo eller e-mail marketing, så smid en kommentar nedenfor eller send os besked.

Patrick Ravn

Patrick Junker Ravn

Head of E-mail Marketing & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger