Er du klar til SEO revolutionen, Google SGE?

SEO

Det seneste årtis største SEO ændring nærmer sig med hastige skridt. Er du klar til Google SGE (Search Generative Experience), som med stor sandsynlighed kommer til at revolutionere måden, vi bruger Search på?

Nej? Så er du landet det helt rigtige sted. 
I indlægget bliver du klogere på Google SGE, hvad det kommer til at betyde for dit fremtidige SEO-arbejde, og hvordan du bør forberede dig og imødekomme den store AI tilføjelse. 

 

indholdsfortegnelse

    Hvad er Google SGE?

    Google SGE (Search Generative Experience) er den kommende, innovative tilføjelse af AI implementeret direkte i Googles søgeresultater. Tilføjelsen har til formål at forbedre brugeroplevelsen yderligere for de søgende ved at levere søgeresultater, der fungerer mere som direkte svar end en klynge af links med forskellige svarmuligheder.

    Det forventes, at SGE i praksis kommer til at se ud som følger:

    Kilde: https://blog.google/products/search/generative-ai-search/

    SGE resultater kommer praktisk talt til at fungere som en samtale med AI, hvor Google vil samle svarene fra flere tilgængelige websites til ét svar, og kreditere de websites som kilder fremfor direkte links, som vi kender det. 

    Samtale elementet består i, at du efter din første forespørgsel, kan komme med et opfølgende spørgsmål eller “ask a follow up” uden at forlade siden, du befinder dig på. Altså får du med SGE leveret al den viden, du søger, uden at du behøver forlade Googles søgeresultater. 

    SGE formår at samle snapshots af viden, som genererer svar på selv de mest specifikke og uddybende forespørgsler. Før ville du dele din søgning op i flere bidder, for at spore dig ind på det rette svar. Med SGE vil du kunne finde de rette svar i samtalen med AI alene. 

    Det, som Google SGE gør, der vil gøre søgninger i fremtiden mere intuitive, interaktive og omfattende, er:

    1. Forståelse for kontekst bag søgninger

    SGE bruger AI til at forstå de bagvedliggende intentioner og kontekst i søgninger. Altså vil resultaterne bære stærkt præg af, om du søger en punktopstillet guide, et kort svar eller sammenligning af ydelser/services. 

    2. Den interaktive samtale

    Muligheden for at kunne stille opfølgende spørgsmål i SGE resultaterne, giver en mere interaktiv søgeoplevelse. Udover opfølgende spørgsmål til den oprindelige søgning, vil du få uddybende informationer, indsigter og forklaringer. 

    3. Individuelle præferencer

    Med AI tager SGE højde for brugerens individuelle præferencer og behov for at levere det bedste og mest værdifulde resultat. SGE kan nemlig bruge både brugerhistorik, lokation og enheder.

    Gennem “samtale” og follow-up spørgsmål med SGE hjælper du altså Google med at forstå, hvad søgemaskinen præcist skal finde af resultater til dig.

    Hvad betyder det for SEO i fremtiden?

    Tilføjelsen af SGE har betydning for en lang række områder i arbejdet med søgemaskineoptimering på Google. Det kommer i større eller mindre grad til at påvirke den organiske data og de benchmarks, vi kender i dag, og det kommer til at påvirke, hvordan du bør arbejde med indhold på hver enkelt landingsside. 

    Konsekvenser for organisk data

    Google SGE kan potentielt have omfattende effekt på de klassiske, organiske placeringer. SGE formodes at komme til at fylde det meste af pixel pladsen above the fold, og skal man tage Googles egne udgivne materialer i betragtning, efterlader det kun 1/max 2 organiske resultater above the fold (uden at tage betalt annoncering i betragtning). 

    Altså har du hidtil oplevet høj CTR på søgetermer, der måske ikke har inkluderet Featured Snippets eller endda annoncer, så vil SGE højst sandsynligt komme til at skubbe den formodede CTR, der ligger ved en organisk topplacering længere ned – som ligger i omegnen af 30% (estimeret gennemsnit via. Semrush). 

    Der burde dog ikke være risiko for at de organiske placeringer skubbes yderligere ned, da SGE formodes at erstatte mange Featured Snippets fremfor at blive tilføjet som en ekstra

    Dit fremtidige arbejde med indhold 

    Over det seneste år til halvanden er der sket en evolution i SEO, når det kommer til indhold, og indholdets plads i algoritmen. Hvor vi fra ca. 2018 – 2020 har set det største fokus på teknisk SEO, såsom responsivitet og hastighed, har vi siden ca. 2020 set et stigende fokus på indhold, og kvaliteten heraf.

    Særligt kvaliteten har været et stort fokusområde fra Google’s side, og det blev for alvor tydeligt med deres Helpful content update, som lagde vægt på at indholdet på landingssiden skal hjælpe brugeren, og skabe værdi i deres søgning. Hvilket altså kunne have til formål, at devaluere indhold der er skrevet udelukkende til en algoritme.

    I hovedtræk ser vi altså, at indhold der primært er skrevet til en algoritme, vil tabe til indhold der er skrevet til brugeren – og som formår at skabe værdi for brugeren.

    Seneste bevis herpå, er March 2024 core updaten fra Google, som du kan læse mere om her

    Det bør derfor være en prioritet, at arbejde mere holistisk med indhold, og gå i dybden med de relaterede emner, der supplerer det primære emne. De relaterede emner, er nemlig også disse, som vi kan forvente blive fremhævet i netop SGE resultater.

    Et eksempel på en SGE-tilgang til søgemaskineoptimering:

    Dit primære emne er: Airfryer

    Emner, du herfra kan berøre for at udarbejde værdifuldt indhold, der tilgodeses af SGE:

    • Hvad kan man lave med en Airfryer?
    • Hvad kan man ikke lave i en Airfryer?
    • Hvad er fordelen ved en Airfryer?
    • Kan det betale sig at bruge en Airfryer?
    • Er en Airfryer bedre end en ovn?
    • Er mad lavet i en Airfryer sundt?
    • Er en Airfryer omkostningsfuld i strøm?

    I ovenstående eksempel er der fokus på at give den nødvendige værdi til brugeren, så de kan få besvaret deres “Pains” (= deres udfordring/problem/bias). Altså er det ikke af betydning, hvad en Aifryer er, eller hvor stort et udvalg, der findes. Indholdsvægtningen ligger på, hvad du får ud af at købe en Aifryer og om det er et godt redskab generelt.  

    Ovenstående er ikke en ny taktik, men mange websites i dag, skaber indhold uden et blik for og fokus på User Intent, værdiskabelse og Topical Content. 

    Sådan skal dine arbejdsgange ændre sig, når SGE bliver tilgængelig

    Hos ASENTO ser vi Google SGE som en mulighed. Samtidig er det også en markant ændring af den søgeadfærd, vi længe har kendt til. At “eje samtalen” i Google bliver vigtigere, og content analyse bør fylde mere i SEO strategien fremadrettet, end de fleste virksomheder hidtil har været vant til. 

    SGE bliver uden tvivl en af de største ændringer, vi længe har set blive tilføjet til søgemaskinen. Og det kommer formodentligt til at rykke en del trafik, CTR og klik fra de “normale” organiske placeringer. 

    Mulighederne for dig som virksomhed ligger i at forsøge at rangere i SGE resultaterne. Eller rettere sagt; at blive inkluderet i SGE resultaterne. Det vil nemlig være her, du får mulighed for at beholde eller øge din nuværende CTR på dine trafikskabende søgeord. Hvis du ikke bliver inkluderet i SGE og blot beholder dine vanlige topplaceringer, vil du med al sandsynlighed mærke et markant fald i CTR og trafik til dit website. 

    Da SGE resultaterne forventes at fylde hele billedet Above the Fold, vil det få en mærkbar effekt på de generelle CTR benchmarks. Studier fra Search Engine Land og Advanced Web Ranking viser, at hvor man kan forvente cirka 17.15% CTR for en organisk topplacering i dag – uden SGE – formodes SGE at skubbe CTR til 12.68% optimistisk set, og pessimistisk set 6.34%. 

    Læs hele studiet her.

    Det største SGE-potentiale ligger altså hos de sites, som ikke har formået at trække topplaceringer og trafik organisk trods for et fornuftigt SEO setup og værdiskabende indhold. Tidlige SGE studier viste nemlig også en del variation i, hvilke sites, der inkluderes i SGE, og at sites uden for top 5 var mest tilbøjelige til at blive inkluderet. 

    At kunne analysere SGE resultaterne når de kommer, og reagere og optimere på disse analyser efterfølgende, bliver en vigtig opgave for alle virksomheder, der arbejder seriøst med deres organiske synlighed – og trafik. 

    Konklusionen fra os er i hvert fald, at search går en spændende tid i møde.

    De SEO fokuspunkter som vi anbefaler at have klar til implementering, når SGE gør sin indtræden, er: 

    Gå i dybden med søgeord, Search Intent, understøttende søgeord. 

    Sørg for at dine landingssider yder den bedste brugeroplevelse for hvert enkelte søgning

    Analyser de Snippets, der er fremtrædende i din branche i dag, og optimer efter disse ved brug af struktureret data

    Arbejd med E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness)

    Fokuser på dit søgeresultat og dit indhold kontinuerligt

    Morten P. Andersen

    Head of SEO & Partner

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    NYHEDSBREV

    FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

    KONTAKT OS

    SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

    Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

    Marcus Møberg - ASENTO
    Cookie settings