HURTIG ADGANG TIL INDHOLD PÅ MOBILEN – GOOGLE OPDATERING

SEO

Update fra Google! Pop-ups er no-go på mobilen.

Vil du sikre dig, at du ikke bliver ramt af opdateringen, så er du landet det rette sted. Vi vil i dette indlæg gå i dybden med opdateringen og hvad den betyder for dig.

 

Læs og lær mere…

indhold på mobilen

indholdsfortegnelse

Google har annonceret, at de d. 10. januar 2017 vil komme med en opdatering rettet mod påtrængende pop-ups på mobile-hjemmesider.

Dette er en efterfølger til en opdatering i november 2015.
Den straffede og markerede hjemmesider som “ikke-mobil-venlige“.

Dengang var det kun App-reklamer, der blokerede indhold, som blev straffet.
For ikke at lave en duplikering i deres signaler, har Google fjernet den forrige opdatering fra 2015 og indarbejdet den i den nye opdatering.

OPDATERINGEN I 2017

Google forklarer de forskellige typer pop-ups, der er påtrængende og blokere indholdet:

  • Dem der viser en popup, der dækker indholdet, enten umiddelbart efter at brugeren navigerer til en side fra søgeresultaterne, eller mens de leder gennem siden.
  • Visning af en selvstændig pop-up, som brugeren skal fjerne, før man får adgang til indholdet.
  • En pop-up der med et layout, minder om en selvstændig pop-up, mens det oprindelige indhold ligger under den pop-up.

Google har også lagt et diagram op over 3 typer, pop-ups der ikke bliver straffet, hvis de bliver brugt ansvarligt.

  • Pop-ups der er en lovlig forpligtelse, som f.eks. cookie-anvendelse eller til kontrol af alder.
  • Pop-ups hvor indholdet ikke er offentligt, f.eks. vil dette omfatte privat indhold, såsom e-mail eller ikke-indekseret indhold, der er bag en “paywall”.
  • Bannere, der bruger en rimelig mængde skærmplads og er let afviselige. For eksempel app-installations bannerne som Safari og Chrome bruger, er eksempler på bannere, der bruger en rimelig mængde plads på skærmen.

Paywall:
“En paywall er et system, der forhindrer internet brugere i at få adgang til indholdet på hjemmesiden uden et betalt abonnement”

REN FORRETNING ELLER BRUGERVENLIGHED?

Google har valgt at nedprioritere disse hjemmesider.
Google siger, at de har lavet denne opdatering, fordi det kan være svært at se indholdet på en mobilen.

Der er spekulationer, om hvorvidt Google har gjort det for at fjerne brugen af apps.
Steve Jobs siger, at når man har en app til at søge i, så bruger man ikke Google længere. Det skader selvfølgelig Googles forretning, og derfor vil de fjerne eller “tæmme” disse reklamere for apps.

Jeg tror, at den største grund til at Google laver denne opdatering, er på grund af brugervenlighed. Jeg tror, det er for at optimere disse hjemmesider, fordi det kan være træls for en bruger ikke at finde det indhold, man leder efter.
På denne måde TVINGER Google folk til at fjerne/tæmme deres pop-up.

Hvis man så skal igennem pop-ups og zoome ind, så bliver det for besværligt at finde på ens mobil.
Man kan sige, at brugervenlighed er Googles forretning, da det er grunden til, at vi alle bruger Google, og at vi alle bruger Google, er det de tjener penge på. Så mon ikke det er en blanding af brugervenlighed og forretning.

Benjamin Speedtsberg

Head of Search & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger