Hold din e-mailliste sund og ren 🧼

Email

 En e-mailliste består af en række brugere, som har givet samtykke til at modtage e-mails fra din virksomhed. Men hvad sker der, hvis flere og flere brugere ikke åbner dine e-mails? Jo, i værste fald begynder dine e-mails at ende i spam. Og hvor er det sidste sted man leder? I sin spam indbakke eller på side 2 på Google. 😉

I dette indlæg giver jeg dig et indblik i, hvorfor du skal holde din e-mailliste sund og aktiv, samt 3 konkrete tiltag, som vil være med til at sikre en sund hygiejne på din e-mailliste.

indholdsfortegnelse

Hvorfor er det vigtigt at holde sin e-mailliste sund og ren? ✅

Som nævnt tidligere består en e-mailliste af brugere, som har accepteret at modtage marketing fra din virksomhed. Nogle af brugerne er lige kommet til og andre har måske været der i årevis. Det sker helt naturligt, at nogle af dine tilmeldte stopper med at finde dit indhold interessant og dermed også stopper med at åbne dine e-mails.

Lad os få det på det rene: Det er naturligt og helt normalt.

Problemet opstår, hvis du har for mange af disse “inaktive brugere”, som ikke bliver sorteret fra din e-mailliste – men som stadig modtager dine e-mails.

Diverse e-mail klienter, som Apple og Google, kigger nemlig på, hvordan dine brugere interagerer med dine e-mails. Ser de, at en større og større del af dine brugere ikke åbner dine e-mails, vil de på sigt begynde at sortere dine e-mails i mappen, som modtagerne sjældent kigger i: Spam indbakken, hvor du formentlig vil blive naboer med “Congratulations, you have won $1.000.000!

Heldigvis er der en række ting, som du kan gøre for at dette ikke sker. Lad os dykke ned i dine muligheder.

3 tiltag til at holde din liste ren og sund

1. Gør dig brug af plain text e-mails

Plain text e-mails er et stærkt redskab til at holde dine tilmeldte aktive og dermed din liste sund.

Plain text e-mails har den fordel, at de oftest lander i indbakken hos modtageren. Det gør de pga. formatet, hvor man fjerner alt støj, store CTA-knapper, vilde farver osv., da de i stedet ligner en helt almindelig e-mail.

Plain text e-mail guide

Har du endnu ikke gjort dig i plain text e-mails, vil jeg anbefale dig at læse indlægget her.

Fordi de lander i indbakken, kan du bruge plain text e-mail som redskab, når du skal aktivere nogle af de tilmeldte, som har været uengagerede eller inaktive over en periode – eksempelvis 90 dage. Ved løbende at sende plain text e-mails til denne målgruppe/segment, vil du løbende aktivere flere og flere af disse uengagerede brugere, som i stedet bliver til aktive brugere, der åbner og engagerer sig med dine e-mails. 👏

Du kan se et eksempel nedenfor på en plain text e-mail, som man kunne sende ud til sine uengagerede brugere.

Eksempel på plain text e-mail

2. Opsæt et Unengaged User flow

Når du har sendt en række plain text e-mails ud til dine uenagerede bruger, vil der med garanti være nogle brugere tilbage alligevel, som stadig ikke åbner dine e-mails.

Igen, det er helt naturligt – no worries.

Men dem skal vi jo ikke bare lade ligge. I stedet vil vi gerne give dem en sidste mulighed for at interagere med dig igen.
Dette gør du med et flow, vi kalder Uengaged User flow.

Flowet går i sin enkelthed ud på, at din bruger ryger igennem et flow af 1-2 e-mails. Interagerer brugeren ikke med de e-mails, vinker vi farvel til dem og afmelder dem fra din liste.

Der er nemlig ingen grund til at have brugere på sin liste, der aldrig åbner dine e-mails. Af to årsager:

  • Du betaler sandsynligvis for at have dem liggende i din e-mail marketing platform.
  • Det skader dit afsenderomdømme at have brugere på din liste, som aldrig åbner dine e-mails.

Så ud med dem og lad os hoppe videre til det sidste tiltag.

3. Tag stilling til din Opt-in proces

Når en person ønsker at tilmelde sig din e-mailliste, har du muligheden for at validere dine nye tilmeldte. Det kan du gøre i opt-in processen, hvor du har to muligheder.

Den første er kaldet single opt-in. Her bliver dine nye brugere tilmeldt din e-mailliste, så snart de klikker “TILMELD”, hvor end de så tilmelder sig. De kan reelt have tastet en forkert e-mail ind og stadig blive tilmeldt.

Den anden mulighed kaldes double opt-in. Her bliver dine nye brugere først tilmeldt, når de har bekræftet deres tilmelding via en e-mail. Det betyder, at brugeren skal have adgang til den indtastede e-mailadresse før, at de kan blive tilmeldt.

Der er fordele og ulemper ved begge opt-in metoder.
Single opt in kræver hyppigere oprydning i din liste – mens double opt in lægger et ekstra step ind, som reelt kan gøre, at brugeren aldrig får bekræftet sin tilmelding.

Single vs. dobbelt opt in

Jeg håber, at du er blevet klogere på, hvorfor og hvordan du holder din e-mailliste sund og aktiv. Hvis du har spørgsmål til indholdet, er du mere end velkommen til at smide en kommentar nedenfor.

Louise Ohlsen

Louise Korsgaard Ohlsen

E-mail Marketing Specialist

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger