Kort sagt så vil Google nedprioritere de sider, som brugerne ikke bryder sig om. Brugerne bryder sig ikke om pop-ups, der er svære at lukke ned. De kan heller ikke lide knapper, der er sværere at trykke på, fordi siden ikke er indlæst helt pga. for langsomme scripts. Når siden endelig er indlæst, så rykker elementerne sig, hvilket gør at brugeren kan komme til at trykke på noget forkert. Det er utroligt frustrerende for alle, og det påvirker brugeroplevelse på siden, hvilket oftest fører til at brugeren hopper ud af siden og går til en anden.
Google vil i løbet af 2021 rulle denne algoritme opdatering ud, hvilket betyder, at du har masser af tid til at optimere din side, så dine placeringer ikke bliver påvirket negativt, når det træder i kraft.
Brugeroplevelse (UX) betyder for alvor noget nu
Vi kan nemt forestille os en ganske normal Google søgning, hvor vi klikker på et af resultaterne, hvor hjemmesiden kommer frem med det samme. Dette er dog ikke altid tilfældet i dag. Langt de fleste hjemmesider, gennem de seneste par år, fylder mere og mere med Javascript og andre tunge koder, som gør, at selv de hurtigste internetforbindelser har svært ved at indlæse dem hurtigt. Det er frustrerende at sidde og vente i længere tid for at få vist hjemmesiden. Især de sider hvor det er elementer, som brugeren hader, som der blev nævnt tidligere. Det er derfor utrolig vigtigt, at hjemmesidens hastighed er en høj prioritet, når det gælder en god brugeroplevelse. Googles nye Page Experience Update kommer til at have en ranking faktor, hvilket vil sige at jo bedre din hjemmeside har af score i disse faktorer, desto bedre rankings får du.
Web Vitals
Den dag i dag er det stadig en del af Googles algoritme, at hjemmesidens hastighed spiller en rolle ift. ens placeringer. Forskellen fra den nuværende algoritme i forhold til hastighed er, at den nye algoritme går ind og måler på forskellige faktorer, som defineres ud fra data af brugerens adfærd på hjemmesiden.
Google lancerede i starten af maj 2020 en række faktorer, som skal gøre det muligt at se målbare data på disse faktorer, således at du kan optimere din hjemmeside for at forbedre disse. Blandt disse faktorer er der en række parametre, som Google kalder for Core Web Vitals. I Search Console kan du allerede nu se disse data ved hjælp af fanen vigtige netstatistikker, hvor du får et overblik over både mobil og desktop. Her kan du se hvilken form for forbedringer, der kan optimeres på.
Hvad er Core Web Vitals?
Som det er lige nu, så er der en række faktorer, der identificeres som vigtige netstatistikker(Core Web Vitals), som du kan optimere efter. For at kunne forstå, hvad de vigtige netstatistikker betyder, så anbefaler vi, at du laver en test af din hjemmeside ved at bruge en af følgende testværktøjer:
Igennem Googles Pagespeed Insight vil der dukke nogle felter op med følgende faktorer:
- Largest Contentful Paint (LCP)
- First Input Delay (FID)
- Cumulative Layout Shift (CLS)
LCP – Largest Contentful Paint
LCP, som på dansk betyder største udfyldning af indhold, er kort sagt indlæsningstiden,
det tager hjemmesiden at vise de største elementer.
Hvad er god LCP?
En god LCP giver en god brugeroplevelse, og for at opnå en god LCP score skal du forsøge at få vist de største elementer eller det første vindue på hjemmesiden inden for de første 2,5 sekunder. De største elementer på siden kan eksempelvis være din forside slider med video eller billede, hvilket betragtes som et stort element.
FID – First Input Delay
FID, som på dansk betyder ventetid efter første input, betegnes som brugerens første interaktion med en landingsside (trykker på en knap eller et link), til at browseren svarer tilbage med den givne handling.
Hvad er god FID?
For at give brugeren den bedste brugeroplevelse på din side, skal du forsøge at opnå en FID på under 100 millisekunder. En dårlig FID ville let kunne tolkes som en tvivl blandt brugeren, efter de har interageret med siden. Et eksempel ville være, hvis brugeren trykker på en knap, og der først sker noget med knappen og siden efter 300 millisekunder, så vil vedkommende let blive i tvivl om, hvorvidt siden har registreret klikket, hvilket gør den samlede oplevelse af siden dårligere.
CLS – Cumulative Layout Shift
CLS, som på dansk betyder akkumuleret layout skift, betegnes som, at siden ændrer sig uventet efter noget tid. Denne kan være lidt svært at forstå, men lad os prøve at tage et eksempel. Har du nogensinde prøvet at læse en artikel på nettet, hvor siden pludselig ændrer sig? Teksten rykker rundt, og du mister overblikket over, hvor langt du er nået med læsningen. Værre end det, så har du måske prøvet at skulle til at trykke på en knap, hvor siden pludselig rykker sig, og du så kommer til at trykke på en anden knap i stedet for. Google har givet et godt eksempel på dette på billedet nedenfor.
Hvad er god CLS?
For at give brugeren den bedste oplevelse på siden, skal du forsøge at opnå en CLS score på mindre end 0.1. Dette handler om, hvorvidt sidens billeder, tekst eller knapper flytter sig markant under indlæsningen, hvilket giver en dårlig oplevelse af hele brugeroplevelsen. Scoren på 0.1 er antallet af individuelle elementer, som flytter sig under indlæsningen.
En udvidet hastighedsoptimering
Hvis du i forvejen allerede har en hurtig hjemmeside, som scorer højt på diverse testværktøjer, så er du på rette vej. Denne nye Google Page Experience opdatering er blot en udvidelse af den nuværende, hvor den måler på flere data. Her er det anbefalet, at du fortsat bliver ved med at optimere efter disse faktorer, således at din hjemmeside forbliver hurtig.
Hvordan optimerer jeg på alle disse faktorer?
Du kan allerede nu i Googles egen PageSpeed Insights se disse data, som du kan forbedre på din hjemmeside. Da alle disse faktorer indebærer en bred teoretisk og praktisk viden inden for web, så anbefaler vi, at du tager fat i en professionel, som har erfaring med webudvikling- og design.
Vær forberedt på opdateringen
Selvom Google først ruller denne opdatering til deres algoritme ud engang i 2021, er det stadig en rigtig god idé at få kigget på disse faktorer allerede nu. Google har lovet at melde ud 6 måneder før, at de ruller opdateringen ud, så udviklerne har god tid til at forbedre disse faktorer på hjemmesiden. Her har du mulighed for at være på forkant og allerede optimere på det nu, så du er foran alle dine konkurrenter, når det gælder om at give brugeren den bedste oplevelse på din hjemmeside.
Skriv et svar