Hvad end du arbejder i en virksomhed med Google Ads, arbejder på bureau eller er selvstændig og skal præsentere nøgletal for enten din leder, bestyrelse eller en kunde, så kan du bruge værktøjet “Rapporter” til at skabe et overskueligt overblik over lige netop de nøgletal, som er vigtige for dem du skal præsentere tallene for.
Hvad kan værktøjet?
Det kan give et godt overblik over rigtig mange ting. Her er blot nogle af de ting, som du kan bruge værktøjet til:
- Skabe et overblik over nøgletal
- Lave grafer over performance
- Kigge ind i hvordan en enkeltstående kampagne har klaret sig
- Se hvordan en specifik landingsside har klaret sig
- Få et overblik over hvordan et af dine målgruppesegmenter har performet
Det er næsten kun fantasien, der sætter grænser for, hvad du kan bruge det til.
En anden smart funktion ved dette værktøj er muligheden for at genbruge rapporter fra periode til periode, når de først er oprettet. Alt, hvad du behøver at gøre, er at justere datoen, på samme måde som du gør det på din kampagneside. Dette betyder, at hvis du regelmæssigt skal præsentere nøgletal hver måned for din arbejdsplads, kunder eller lignende, kan du genbruge den samme rapport og blot ændre datoen.
Dette gør det også nemt at tilpasse rapporten, hvis der opstår spørgsmål vedrørende en anden tidsperiode under præsentationen eller ønsker om at sammenligne med samme periode fra tidligere år eller lignende. Du kan hurtigt og enkelt tilpasse rapporten for at imødekomme sådanne behov.
Hvordan kommer jeg i gang?
Du kommer i gang meget hurtigt ved at logge ind på din Google Ads konto og klikke på “Rapporter” i den allerøverste bjælke, lige ved siden af “Værktøjer og Indstillinger”.
Så kan du vælge, om du vil gå direkte til de foruddefinerede rapporter, lave din egen rapport eller downloade en rapport over videovisninger.
Jeg bruger altid blot “Rapporter”, da det her er muligt både at lave sin egen rapport og vælge en foruddefineret rapport.
Når du klikker, kommer du ind på en side, der ser sådan ud:
Her kan du prøve at kigge på de forskellige foruddefinerede rapporter og se, om der er en, der passer til det, du gerne vil kigge dybere ind i, eller det du er blevet bedt om at præsentere for din virksomhed/bestyrelse/kunde.
Ellers kan du klikke på “Tilpasset” i venstre hjørne og selv definere om du vil lave en:
- Tabel
- Trætabel
- Linjediagram
- Kolonnediagram
- Søjlediagram
- Cirkeldiagram
- Punktdiagram
Hvis du skal lave en rapport over flere forskellige nøgletal, vil jeg anbefale at du vælger en tabel, men skal du vise udviklingen i for eksempel din gennemsnitlige klikpris, din ROAS eller pris pr. konvertering, så er det lettere for nogle persontyper at forholde sig til et linjediagram, som giver en visuel præsentation af netop det/de tal.
Når du har klikket på “+ Tilpasset rapport”, så kommer du ind på en side, der ser sådan ud:
Ovre i højre side kan du se alle de muligheder, du har for at tilpasse din rapport. Du kan prøve at åbne nogle af fanerne for at se, hvilke metrics og dimensioner du kan vælge, eller hvis du allerede ved, hvilke nøgletal du ønsker, at rapporten skal indeholde, så søger du bare efter dem i søgefeltet.
Når du har valgt, hvad din rapport skal indeholde, og du måske kan se, at der er noget data medtaget, som du ikke ønsker, at den skal indeholde, så kan du bruge filtre for at tilpasse den yderligere. Du finder filtrene til højre for dit datointerval.
Så er du klar til at oprette din første rapport. I afsnittet herunder vil jeg vise et par eksempler på, hvordan en rapport kan se ud.
Eksempler på rapporter
Du får her et par eksempler på, hvordan en rapport kan se ud. Der er et eksempel med en helt almindelig rapport indeholdende nøgletal i en simpel tabel, og et eksempel på, hvordan den også kan se ud, hvis du vælger en mere visuel rapport, som et linjediagram eller et kolonnediagram.
Præsentation af vigtigste nøgletal i en tabel
I denne tabel har jeg blot valgt at vise Q1 2023, så vi kan se udviklingen for de første tre måneder af året.
I nedenstående tabel har jeg sammenlignet Q2 2023 med Q2 2022, og når du laver sammenligningen skal du huske, at folde de enkelte faner ud for at se al data. Her har jeg foldet ROAS ud, og vi vil så kunne se, at ROAS er steget med 55,98% i år sammenlignet med sidste år.
Det er også muligt at downloade denne rapport til f.eks. Google Sheets eller Excel, så du eventuelt kan medsende den i en opfølgende mail, hvis dem du skal præsentere data for, ønsker at kigge dybere ind i tallene selv.
Visuel præsentation med linjediagram
I et linjediagram kan du højst have to forskellige værdier med, så du vil f.eks. kunne sammenligne antallet af konverteringer med din udvikling i budget, hvis du har arbejdet med et variabelt budget.
Det kan også være, at du blot er interesseret i at se udviklingen på din gennemsnitlige klikpris, som i eksemplet herunder.
Du har også mulighed for at lave en rapport, der går i dybden med en på kampagne, geografiske lokationer eller noget helt andet.
Geografisk lokation vist i et kolonnediagram
Her et lille eksempel på, hvordan et kolonnediagram overskueligt viser, hvilken landsdel dine konverteringer kommer fra, og hvordan budgettet bliver brugt. Det kræver dog, at du har en konto hvor du kører målretning mod specifikke lande eller landsdele, som her, hvor vi kører målretning på landsdele i Danmark.
Holder du din mus over en bestemt landsdel, så vises den nøjagtige data for det område.
Mulighederne med værktøjet “Rapporter” er mange, så det er bare at komme i gang og teste af, om du også synes, at det er lige så brugbart og overskueligt, som jeg gør.
Udover at værktøjet er godt at vise nøgletal og lignende på en overskuelig måde for en enkelt Google Ads konto, så kan du også lave en overordnet rapport på en managerkonto. Det kan være, at du f.eks. administrerer et brand, der har en managerkonto med 10 underkonti, fordi der er oprettet en konto pr. land, som din virksomhed er i, så er det også en meget overskuelig måde at se, hvordan alle markederne klarer sig.
Jeg håber, at mit indlæg har givet dig mod på at give dig i kast med selv at lave rapporter i Google Ads. Skriv endelig en kommentar i feltet, hvis du har spørgsmål.
Skriv et svar