ALT DU SKAL VIDE OM GAMIFICATION [2025 GUIDE]🏆

Email

Vil du have et værktøj, som både kan indsamle permissions og samtidig øge interessen og engagementet til dit brand? Så skal du læse videre. Vi vil i dette blogindlæg fortælle dig om gamification, og hvordan du kan gøre brug af det meget effektive værktøj, når du arbejder med din e-mail marketing.

.. og inden du tænker det: Nej – gamification er ikke blot lykkehjulet, hvor du aldrig vinder. Gamification kommer i et utal af spilformater nogle mere diskrete end andre, og du kan både bruge det til indsamling af nye permissions, men i den grad også til, at aktivere dine eksisterende permissions.

Lad os dykke ned i det!

indholdsfortegnelse

Hvad er gamification? 🎯

Vi starter lige der, hvor vi slap. For der er en grund til, at du har set lykkehjulet før. Lykkehjulet er nemlig et af de mest kendte spil inden for gamification – og med god grund. De fleste kan relatere til det spinnende hjul, og du kan måske allerede mærke sommerfuglene, der strømmer gennem dig, når du er tæt på at vinde. Følelsen om at interagere med et spil er netop det, som gør lykkehjulet og alle de andre spilformater yderst populære, hvilket mange virksomheder har fået øjnene op for. Det er i bund og grund det gamification er; at tilføre spildesignelementer til platforme, som ellers ikke har en spilkontekst.

Vil du se, hvordan det mest populære gamification format virker? Indtast en e-mail nedenfor og ta’ et spin på hjulet. Bare rolig – vi tilmelder dig intet.

Hvorfor er gamification effektivt? 🎰

Gamification udnytter principper som adfærdsøkonomi og adfærdspsykologi og spiller på, hvordan vores hjerner drages af motivation, i de beslutninger vi tager. Når man gør brug af gamification, skaber man positive følelser hos modtageren såsom begejstring og lykke. Derudover bliver der naturligt aktiveret et konkurrencegen, som ligger i os alle i større eller mindre grad. Men en ting er sikkert – og det er, at det skaber en forventning, da gamification kampagner ofte giver en form for belønning, når brugeren udfører den aktivitet, der ønskes.

gamification

Erfaring har vist, at gamification har en stor effekt. Når man frembringer følelser hos en modtager, og derefter kommunikerer et budskab til dem, vil budskabet i højere grad blive husket efterfølgende. Modtagerne kommer i et mentalt stadie, hvor de er mere engageret og fokuseret – og dermed mere modtagelige over for, hvad du kommunikerer til dem. Sandsynligheden for at dine brugere køber et produkt hos dig, næste gang der opstår et behov hos dem, er større grundet den positive forbindelse, de har fået til dit brand.

Som marketeer arbejder man dagligt på at kommunikere sine nøglebudskaber. Gamification kan være dit nye værktøj, som hjælper dig med at kommunikere til dine brugere, mens de er allermest fokuseret og engageret.

Mere end bare et lykkehjul 🎡

Gamification er ikke blot et lykkehjul og chancen for at vinde en gevinst. Gennem gamification kan du også implementere quizzer eller tests, der kan gøre dine e-mails endnu mere personlige på baggrund af brugerens svar.

I tilfældet nedenfor opsamler vi i samarbejde med virksomheden brugerens alder og hudtype, hvilket giver brugeren en række anbefalede produkter.

Samtidig kan virksomheden bruge svarene i deres e-mail indsats:

  • Segmentering ➡️ Skræddersyede e-mails med fokus på brugerens hudtype.
  • Automation ➡️ Fokuserede flows med fokus på brugerens adfærd og test-resultat.
  • Dynamisk indhold ➡️ Indlejring af indhold, der kun vises i e-mails ved brugere, der har taget testen.

Derfor er det også en god idé at overveje quizzer eller tests, når du bygger din næste gamification kampagne.

Du har mulighed for at indarbejde denne type af kampagne i store dele af din e-mail opsætning, hvilket kan give dig nogle yderst relevante datapunkter om dine brugere.

Når gamification bliver brugt i e-mail marketing 🧩

Gamification ses mange steder, men når vi taler om e-mail marketing, så har værktøjet vist sig at være effektivt flere steder. Det bliver sværere og sværere at kommunikere til sin målgruppe – både når du arbejder med B2B og B2C. Gamification bliver ofte brugt til leadgenerering, men værktøjet kan også bruges til at skabe en dialog med både nye og eksisterende kunder.

Leadgenerering

Et af de vigtigste tiltag at arbejde med inden for e-mail marketing er leadgenerering. Når man indsamler permissions, er det oftest gennem pop-up formularer for at indsamle data fra dine permissions. Disse pop-up formularer er så populære, at dine brugere højst sandsynligt har trykket på “luk ned”-knappen over 100 gange i løbet af det seneste døgn. Brugere bliver i højere grad eksponeret for sign-up formularer, lead ads og lignende, og deres indbakke boomer sikkert i forvejen med en masse kampagnemails fra forskellige virksomheder. Derfor er det ikke altid lige til at øge konverteringsraten på dine pop-up formularer. Med gamification skaber du spænding og kobler det sammen med en belønning, når de giver permission til, at du må sende dem indhold.

Der findes flere forskellige måder, hvorpå du kan tilføje gamification elementer til dine pop-up formularer på dit website. En af de mest populære er lykkehjulet. Grunden til, at det er så populært, er fordi det er et engagerende spil, og det skaber en masse forventninger. Psykologisk set bliver brugerne positive over, at der er så stor en chance for at vinde en belønning. En belønning i form af rabatter, kuponer og gratis gaver gør brugerne mere villige til at give deres oplysninger til dig og dermed blive en af dine permissions.

Et lykkehjul med præmier kan nemt tiltrække mange nye permissions til din e-mailliste, og derfor giver det oftest også en høj konverteringsprocent. Ved traditionelle pop-up formularer er konverteringsraten ca. på 2-3%, hvorimod hvis den er gamified, så kan den give en konverteringsrate på over 10%.

Dog er vores erfaring også, at denne type permissions hurtigt kan afmelde sig fra din e-mailliste, når de har indkasseret deres præmie. Derfor skal du altid overveje at lægge en strategi for, hvordan du holder på dine nye permissions og bliver ved med at opretholde deres engagement i din virksomhed. En måde hvorpå du kan gøre dette er ved at holde gevinsterne til at være produkter, der findes på din shop eller i dit udvalg. Det nytter altså ikke noget at udlove den nyeste iPhone, hvis du sælger hudplejeprodukter. Men hvis man vender den om, hvem vil så afmelde sig fra en e-mailliste, hvis man er glad for produkterne derfra, som man har vundet?

Brand engagement

Når du arbejder med dit brand engagement, så kan du med fordel gøre brug af gamification. Du kan gøre brug af værktøjet til at tiltrække nye kunder, samt gøre det mere attraktivt for brugerne at engagere sig i dit brand ved at præsentere dine produkter eller tjenester på en sjov og interaktiv måde.
Når brugerne deltager aktivt, øger det dine chancer for, at du skiller dig ud og bliver husket. Skil dig ud fra dine konkurrenter ved at gøre brug af mere interaktiv markedsføring i stedet for den mere traditionelle markedsføring. På den måde vil du gennem gamification få brugerne til at knytte positive følelser til dit brand, alt imens de ubevidst er modtagelige overfor din strategisk placerede branding. Dette er i sidste ende med til at skabe en bedre performance i din e-mail marketing, samt andre af dine digitale indsatser.

Dataindsamling

Arbejder du med e-mail marketing, så ved du, hvor altafgørende data er, når det kommer til at sende det rette budskab ud til de rette personer.
Dine permissions har i højere grad forventninger til, at det indhold du udsender, altid er relevant for dem. Hvis ikke du lever op til deres forventninger, vil du typisk opleve, at flere og flere unsubscriber dit nyhedsbrev. Som virksomhed skal du i langt højere grad kunne forudse dine permissions behov og kende deres identitet. Måske du allerede indsamler fornavn, fødselsdag eller postnummer, når du indsamler nye permissions. Derudover giver de fleste e-mail platforme dig en lang række af data omkring deres adfærd – enten på dit website eller i din udsendelse af e-mails. Men jo dybere indsigt i dine permissions, jo mere personaliseret og værdiskabende indhold kan du udsende.

Dine brugere giver afkald på mange personlige oplysninger på forskellige websites. Dog er det sjældent, at der er en underholdningsværdi i at dele ud af dem. Flere undersøgelser viser faktisk, at mange synes, at det til tider kan føles påtrængende. Med gamification kan du gøre det underholdende for dine brugere at dele ud af deres oplysninger og dermed også gøre det til en positiv oplevelse.

Kan alle typer af virksomheder gøre brug af gamification? 🏆

Gamification er for alle. Værktøjet ses både ved B2B og B2C virksomheder og på tværs af alle brancher. Du kan endda bruge gamification internt i din virksomhed – enten i dine onboarding forløb eller til at kommunikere nye tiltag. Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad du ønsker at gøre med gamification. Det er altså en vogn, du er nødt til at hoppe med på. Hvorfor? Lad os komme med noget fakta omkring gamification:

1. 60% af forbrugerne er mere tilbøjelig til at foretage et køb, hvis de bliver underholdt med et spil.
2. Hvis du tilføjer gamification til dit website, kan du øge dine brugers browsing time op til 30%.
3. Virksomheder, der bruger gamification, kan opleve op til 7 gange højere konverteringsrate.
4. Derudover forventes det, at det bliver et værktøj, som er integreret i alle virksomheder.

Dette sker alt sammen inden for de næste 3-5 år – så kom i gang allerede i dag, så bliver du verdensmester til gamification inden alle andre.

Hvad er gamification?

Gamification er et værktøj, hvor man engagerer sine brugere gennem spil. Dette gør man ved at tilføje spildesignelementer til platforme, som ellers ikke er i en spilkontekst. Værktøjet har vist sig at være utrolig effektiv inden for både leadgenerering, dataindsamling, eller hvis du ønsker at engagere dine brugere mere.

Hvad er det mest populære spil inden for gamification?

En af de mest populære spil er lykkehjulet. Inden for e-mail marketing bliver lykkehjulet ofte brugt som en tilføjelse til pop-up formularer. Grunden til at det er så populært, er fordi, det er et engagerende spil, og det skaber en masse forventninger. Et lykkehjul tiltrækker nemt mange nye permissions og giver oftest en høj konverteringsrate.

Hvordan begynder du at arbejde med gamification?

Du behøver ikke at være spildesigner eller verdensmester til at kode for at kunne arbejde med gamification. Der findes flere softwares, hvor du kan komme i gang på ingen tid.

Skal vi hjælpe dig i gang med gamification?
Tøv ikke med at række ud – så tager vi en snak om, hvordan gamification kan gavne din virksomhed.

Louise Ohlsen

Louise Korsgaard Ohlsen

E-mail Marketing Specialist

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger