Googles primære fokus er altid at forbedre brugeroplevelsen/søgeoplevelsen, og de seneste år har det resulteret i tilføjelser af flere typer visninger i SERP. Hvor man i mange år har været vant til ads, organiske resultater og i visse tilfælde Google My business relaterede visninger, har man over de seneste år også skulle tage stilling til featured snippets.
Featured snippets har været en gamechanger siden Google introducerede det til søgeresultaterne – og det har det af flere årsager.
Disse årsager vil vi komme nærmere ind på i dette indlæg samt:
- Hvad featured snippets er
- Hvilke effekter featured snippets har
- Hvilke snippets, der trender mest
- Hvad man selv kan gøre for at opnå featured snippets
I det sidste punkt giver vi dig også tips til hvilke værktøjer, der kan bruges i jagten på featured snippets.
Hvad er featured snippets
OBS! I dette indlæg går vi kun i dybden med featured snippets som er styret af Google, og dermed ikke snippets gennem struktureret data.
En featured snippet er et uddrag af indhold fra et website, Google fremviser som et fremhævet topresultat, listevisning eller svarboks i søgeresultaterne.
Hvornår Google fremviser disse snippets og bruger et uddrag af, afhænger dels af den specifikke søgeterm og dels af kvaliteten af det indhold, som Google har i sit indeks, til at kunne levere det mest brugervenlige resultat.
De søgetermer, der kan trigge en featured snippet, er oftest longtail varianter med et informational intent. Søgetermer med informational intent kan være søgninger på definitioner, opskrifter, tabeller (data tabel o.lign.), step-by-step guides eller andre former for lister.
Featured snippets opstår primært ved informational intent søgninger, da det er ved disse, at der kan findes konkrete svar, og hvor der formodes at være flere supplerende søgeresultater, som indeholder dele af de samme svar.
Dermed ikke sagt, at featured snippets ikke opstår ved søgninger med kommercielt intent. Som beskrevet ovenfor kræver Google dog relevant og brugbart indhold, der gør brugeroplevelsen nemmere, så brugeren kan afslutte sin søgning uden klik til websitet. Og ved f.eks. webshops er dette ikke muligt.
Herunder ses eksempler på, hvordan søgninger med informational intent kan se ud:
- “hvad er …”
- “hvad betyder ..”
- “hvordan laver man …”
- “hvad betyder …”
- “hvor mange…”
.. Og lignende – du har helt sikkert fanget pointen.
Google definerer selv på følgende måde, hvorfor og hvornår deres featured snippets sættes i brug;
“We display featured snippets when our systems determine this format will help people more easily discover what they’re seeking, both from the description about the page and when they click on the link to read the page itself. They’re especially helpful for those on mobile or searching by voice.”
– support.google
Nu hvor vi har fået defineret featured snippets, kigger vi lidt mere ind i, hvilken betydning samt hvilke effekter de fremhævede resultater kan have.
Hvilke effekter har featured snippets på SERP?
Udover at Google mærker effekten af en forbedret brugeroplevelse, så afgiver featured snippets en række andre effekter for de virksomheder, som opnår en fremhævet visning. De effekter kommer i forlængelse af Googles øgede brugervenlighed – altså når svaret leveres direkte i SERP.
Det er vigtigt at have in mente, at featured snippets, uanset hvilken form der er tale om, kun optræder, når du allerede ranker i Google.
Brand awareness
Eksponering af dit brand eller brand awareness er en af de affødte effekter, som featured snippets kan have. Denne eksponering kommer som resultat af den fremhævning, dit søgeresultat får, og som giver dig markant større synlighed. Lykkedes det dig at få den fremhævede rank zero, og besvare brugerens søgning i SERP, så vil du være top of mind til den næste lignende søgning, hvor der skal bruges konkrete svar inden for samme emne.
Denne top of mind kan være medvirkende til at skaffe dig kliks ved tilbagevendende brugere. Eksempelvis vil et site, der informerer om opskrifter, have øget sit potentiale for øget direkte trafik efter at have besvaret en brugers spørgsmål gennem en snippet tidligere.
Et studie foretaget af Similarweb viser, at næsten 20% af søgninger i USA resulterede i en featured snippet i vinteren 2021, hvilket er en stigning på 15% i forhold til starten af 2020. Oftest ruller Googles nye tiltag ud med forsinket effekt uden for USA, men tendenserne er allerede ved vise sig i DK.
Pixel plads i SERP
Denne affødte effekt afslører lidt sig selv i titlen. I og med du får et fremhævet resultat, fylder du dermed også mere end det normale søgeresultat. Opnår du topplaceringen med en featured snippet, i dette tilfælde et definitionsspørgsmål, så kan det fremhævede afsnit fylde 40-60 i gennemsnit og tager altså en markant mængde pixel plads.
Stigende CTR
I tilfælde, hvor svaret i featured snippet ikke er fyldestgørende nok, eller kræver mere kontekst, er der en guldmine af kliks at hente. Tidligere studier fra bl.a. Search Engine Land viser, at en rank zero featured snippet i gennemsnit trak 8,6% af kliks og efterlader omkring 19,6% af kliks til de næste organiske resultater.
Som et eksempel på øget CTR ved featured snippets, har vi dette fra Petguide.dk:
Over en periode på 3 måneder, hvor eksemplets site har indtaget en featured snippet i toppen, sammenlignet med de 3 foregående måneder med en gennemsnitlig top 5 placering, viser Search Console data en stigning i CTR fra 2,7% til hele 21,7%.
Eksemplet er baseret på et lav-volumen søgeord, men viser den markante forskel, en featured snippets kan have på CTR og derudover mængden af organisk trafik ved long tail søgetermer med informational intent.
At skræddersy dit indhold til at give svar – men med mulig uddybelse – kan altså skabe en fornuftig mængde besøgende til dit site. Her skal man dog være opmærksom på, om der i forvejen ligger en featured snippet på den givne søgeterm.
Voice search
Diverse smartphone assistans som Siri, Alexa eller Google siges at bruge featured snippets til at finde svar på voice searches. Dette hænger sammen med søgeords typerne, der bruges i voice search, som ligesom med søgetermer til featured snippets, er Long tail keyword.
Tip: Vil du undersøge hvilke søgeresultater, der i øjeblikket indeholder en featured snippet? Så kan du bruge Semrush organic research funktion. I organic research finder du et afsnit, der hedder “SERP features”, hvor der oplyses hvilke SERP features, der figurerer på de søgetermer, dit domæne rangerer på.
Hvilke typer snippets trender mest
Definitioner – konkrete svar
Som vi tidligere har været inde på, så er de søgninger, der relaterer til definitioner eller konkrete svar, den mest iøjnefaldende snippet. Over det sidste år er denne type dog falmet lidt i hyppighed, mens nogle andre har taget mere over.
Det er stadig en god ide at strukturere sit indhold baseret på denne type snippet. Her handler det om at bygge sit indhold op om konkrete problemer, som dine besøgende leder efter svar til. I det sidste afsnit kommer vi nærmere ind på, hvordan du øger dine chancer for at opnå denne type – samt hvordan du kan finde søgetermer at fokusere indholdet på.
Listevisning / Tabel visninger
Her samler vi to typer snippets i én, da fremhævningen er utrolig enslignende. Denne type featured snippet kan vises som step-by-step lister eller tilfældige/ordnede lister. I eksemplet nedenfor ses en listevisning med tilfældig rækkefølge.
People also ask / Folk spørger også om
Denne type er lidt alenestående og fremvises hyppigere end føromtalte snippets. Derfor kan man argumentere imod at kalde det en decideret featured snippet, da denne optræder på over 60% af alle søgninger ifølge en undersøgelse fra kevin-indig.com.
I en people also ask snippet er det igen long tail søgninger, der besvares direkte i søgeresultatet. Ved denne type snippet er det ikke begrænset til ét website, men derimod er det en samling af alle sites, der besvarer et relevant spørgsmål, som relaterer til søgningen.
Billede + Tekst snippet
Denne type featured snippet har jeg ikke kunne navngive, da det er en snippet, som er kommet til indenfor det sidste halve år. Generelt kan det siges, at billeder på dit website stadig er et vigtigt element, og det er stadig vigtigt at fortælle Google om billedets indhold via et ALT-tag.
Har du billeder i dit indhold eller produktbilleder, der er markeret rigtigt, så har du nemlig mulighed for at opnå sådan en snippet:
Denne type henvender sig mere til kommercielle søgninger end de informationelle, som jeg ellers har beskrevet i dette indlæg. Denne snippet ser mindre ud end dens informationelle tvilling, men du opnår stadig en markant større synlighed – og fylder væsentligt flere pixels end de omkringliggende resultater.
Det kan du selv gøre for opnå en featured snippet
De featured snippets, vi har talt om i dette indlæg, er alle bestemt af Google. Det vil sige, at du ikke kan være 100% sikker på, at dit indhold vises som featured snippet, hvis du optimerer mod det – men du kan sørge for, at Google får de bedste betingelser for at vælge dit resultat som featured snippet.
Derfor giver jeg dig 5 konkrete tips til, hvordan du giver dig selv og Google de bedste muligheder for at fremhæve dit indhold.
#5 tips til featured snippets
1. Analyser long tail muligheder
Analyser de long tail søgeord, der er relevante for dit website og dine brugere.
Som du nok har fundet ud af undervejs, så er long tail søgeord et af hovedpunkterne til at kunne opnå en featured snippet visning.
Derfor bør du kortlægge hvilke long tail søgeord, der relaterer til dine ydelser/produkter samt hvilke, der ville kunne give dine brugere de svar, som de har brug for til at komme videre med deres problem – og så de holder dit site top of mind.
TIP: Brug search console til at finde relaterede long tail søgninger, som allerede associeres med dit site. Er det mangelfuldt med data her, så brug Answer the public til at få inspiration.
2. Strukturér dit indhold
Husk på, at Google får nemmest ved at belønne dig med en featured snippet, hvis du har gjort det nemt for Google at forstå dit indholdsstruktur. Som tidligere nævnt ønsker Google det mest brugervenlige resultat – og korrekte svar på en forespørgsel.
Forsøg derfor at opstille dit indhold spørgsmål-svar opsætning. Opret sektioner i dit indhold, der starter med det specifikke spørgsmål, og sørg dernæst for at give det korte svar på spørgsmålet lige efter. Efter det korte svar er givet, kan du efterfølgende uddybe svaret i en længere sektion.
3. Strukturér med tags
I sammenhæng med tip 2 bør du optegne, hvad der er spørgsmål, og hvad der er svar overfor Google. Her er headings (H-tags) det bedste værktøj for dig. For eksempel kan du optegne alle de spørgende søgetermer med et H2 tag og de efterfølgende svar som almindeligt tekstformat.
Headings har haft en betydning for Googles algoritme i mange år, så du benytter en faktor, som man ved, at Google kigger på ved en crawl og indeksering.
4. Brug supplerende materiale
Dette punkt gør sig gældende for SEO generelt, men sørg for at gøre brug af flere supplerende elementer på din landingsside – og ikke kun tekst. Det handler generelt altid om at hjælpe Google med at forstå indhold – og jo flere signaler, du kan sende fra forskellige elementer på en landingsside, jo bedre.
Sørg derfor for at bruge billedmateriale, videomateriale eller andet grafisk materiale, der understøtter tekstindholdet. Husk derefter også at optimere de elementer, du kan, på det givne materiale – eksempelvis ALT tags og titler på dine billeder.
Dermed maksimerer du dine muligheder for at få grafiske elementer inkluderet i din featured snippet – hvilke giver dig markant mere synlighed end en “normal” snippet med et tekstuddrag.
5. Sørg for et godt SEO setup generelt
Kriterierne for, at du i det hele taget kan tages i betragtning til en featured snippet, er, at du er synlig i Googles søgeresultater – primært blandt top resultaterne. Derfor skal det generelle SEO setup også være i orden, før du kan begynde at tænke på en featured snippet visning.
Helt generelt kan man sige, at hvis Google allerede har fundet dig relevant til topplaceringer på andre generiske søgeord, så er du tættere på at kunne få tildelt en featured snippet – end hvis det modsatte var tilfældet. Og relevans samt organisk synlighed kommer kun ved at have styr på SEO setuppet for hele dit site.
Har du styr på din sides struktur, content og tekniske elementer, og er du synlig i top 3 på nogle relevante søgeord, så har du lagt fundamentet for at kunne opnå en featured snippet.
Tak, fordi du valgte at læse med. Jeg håber, at dette indlæg har klædt dig godt på til at forstå featured snippets – og at du nu kan begynde at jagte de eftertragtede snippets.
Hvad er featured snippets?
En featured snippet er et uddrag af indhold fra et website, Google fremviser som et fremhævet topresultat, listevisning eller svarboks i søgeresultaterne.
Hvornår vises en featured snippet?
Hvornår Google fremviser disse snippets og bruger et uddrag af, afhænger dels af den specifikke søgeterm og dels af kvaliteten af det indhold, som Google har i sit indeks, til at kunne levere det mest brugervenlige resultat.
Hvilke typer søgninger resulterer i featured snippets?
Featured snippets opstår primært ved informational intent søgninger, da det er ved disse, at der kan findes konkrete svar, og hvor der formodes at være flere supplerende søgeresultater, som indeholder dele af de samme svar.
Skriv et svar