Vi står midt i en sundhedsmæssig krise – for mange virksomheder er det også en økonomisk krise.
Langt de fleste virksomheder er påvirket på den ene eller den anden måde. Det kan være, at det direkte salg er påvirket eller måske udskydes ordrer. Nogle kan endda opleve, at der er problemer med vareleveringen, fordi fabrikker i nogle lande holder lukket i en periode.
Andre, særligt webshops, har kronede dage, hvor de slår rekorder på deres omsætning, så længe der ikke er problemer med deres forsyningskæder.
Vi står også og kigger ind i en ”new normal”, hvor kundeadfærden ændrer sig til at blive mere orienteret mod online kontakt. Det gælder alt fra fødevarer over typisk ecommerce, som eksempelvis tøj, og videre mod produktionsbestillinger og kundemøder, der nu foregår over f.eks. Google Hangouts.
Store virksomheder, som tidligere var afhængige af fysiske salg, begynder at rykke nærmere ecommerce og deres egne distributionskanaler som en brand webshop.
Online tilstedeværelse kan være et spørgsmål om liv eller død for en forretning. For hvad gør man, når salget går i stå fra den ene dag til den anden, og de distributionskanaler man har, bliver kraftigt udfordret?
Som virksomhed er det vigtig at være dér, hvor kunderne er – og lige nu er det online.
I øjeblikket bliver der søgt og researchet som aldrig før – og bliver der søgt og klikket på annoncer, som er relevante for din virksomhed, handler det først og fremmest om at imødekomme dine kunders behov, og så frøene til perioden efter.
Enhver forretning har kunder på alle trin i en købstragt. Kunderne skal igennem alle trin, før de bliver kunder i din forretning.
Med andre ord skal du sikre, at du har kunder i alle faserne af køb, så der løbende kommer en tilgang af nye kunder, der har været igennem overvejelsesfasen, og som nu er klar til at købe.
Hvad kan du selv gøre?
Helt konkret skal du optimere dit Google Ads Setup, så det passer til “new normal”. Alt efter om du har en webshop, er en produktionsvirksomhed, har serviceydelser eller er en restaurant, så er der forskellige parametre, der gør sig gældende.
For webshops gælder det:
Måske oplever du i øjeblikket rekorder, og det kan virke som om, at kunderne kommer helt af sig selv, men det er vigtigt at holde momentum, så der ikke kommer en afmatning senere.
1. Hvis du har trykket på panikknappen, så er første step at få startet din Google Shopping op igen.
- Tjek bud
- Sæt “corona”, “covid-19” mv. i negativ, så du ikke risikerer at komme frem på søgetermer relateret til frygt for sygdom.
- Tjek historikken på dine søgeord og lav lister med negative søgeord, hvis det er relevant for din virksomhed
2. Genstart dine dynamiske remarketing kampagner. Du har med al sandsynlighed nogle kunder, der har været i overvejelsesfasen under krisen, som er klar til at købe nu.
- Tjek dine placeringer og hold godt øje med dem – mindst et par gange om ugen. Der er skudt mange corona-relaterede hjemmesider op i den forløbne periode, som du ikke nødvendigvis ønsker at blive vist på.
- Der er meget mere trafik på alle sider i øjeblikket. Det betyder, at det er muligt at blive vist meget mere, end du plejer. Så for at sikre at du ikke spammer dine potentielle kunder med produktkampagner, kan du sætte et loft på antallet af visninger pr. dag. Antallet af visninger pr. dag bør være afhængig af, hvor længe der er gået siden besøget på siden.
3. Optimér dine remarketinglister.
- Standard remarketing mod dem, som har købt de seneste 540 dage, men ikke de seneste x antal dage – afhængig af hvor ofte dine kunder kommer tilbage.
Denne data kan du finde under users i Google Analytics. - Remarketing mod dem, som har købt mere end 3 gange de seneste 360 dage, men ikke de seneste 90 dage.
- Start annonceringen på remarketing på tværs af de forskellige målgrupper, men vær opmærksom på, om dine kreativer afspejler “new normal”.
- Lav remarketinglister, der samler kunder op på datointervaller til brug ved eksempelvis Black Friday eller julehandlen. Kunderne har handlet hos dig nu – og dermed er der kortere vej til et salg på et senere tidspunkt.
4. Start dine almindelige search kampagner. Det er sandsynligvis ikke hér den store konverteringsbølge kommer, men standard search repræsenterer en stor del af de personer, som researcher produkter.
- Tjek bud
- Tjek negative søgeord (sæt bl.a. “corona” og “covid-19” i negativ)
- Skriv annoncetekster, der passer til “new normal”. Har du fået en anden leveringstid, en anden leveringstype eller lignende, skal du sikre at afstemme med dine annoncer.
- Hvis du målretter kampagnerne mod personer, som allerede har handlet på din side én gang, kan du tillade dig at bruge lidt bredere søgeord, end du plejer, i jagten på omsætningen (det kræver dog, at du over 540 dage har mere end 1.000 brugere, der har købt).
5. Standard display for at vække nye kunders interesse.
- Tjek placeringer for at sikre, at du ikke bliver vist på placeringer, der er uhensigtsmæssige for dit brand og dit annonceringsmål.
- Tjek loft over antal daglige visninger
- Optimér dine målgrupper med data om alder, køn, geografi, interesser, inmarket og meget mere.
6. Start YouTube annoncering. Hvis det var en del af din strategi inden Corona, så bør den fortsat være det. Vær blot opmærksom på, at dine videoer og følgebannere stadig er aktuelle i forhold til produkter, leveringsbetingelser mv.
7. Prioritér dine budgetter efter, hvad der giver dig mest værdi, og flyt fokus efterhånden, som du lander på en mere normal salgsvolumen.
For produktionsvirksomheder, serviceydelser, restauranter og lignende gælder det:
1. Hvis du har sat din annoncering på pause, så start dine display remarketing kampagner. Der er helt sikkert kunder, der var midt i en research fase, som blev sat på hold. Dem skal du fange.
- Tjek placeringer nu og løbende. Sortér corona-relaterede sider fra.
- Tjek dine bud. Der er masser af inventory på Googles netværk lige nu pga. øget aktivitet, så der er ingen grund til at byde så højt, som du plejer.
- Pga. øget inventory betyder det også, at du kan få mange flere visninger fra Google. For ikke at spamme dine potentielle kunder, bør du sætte et loft over antallet af visninger pr. dag – tallet afhænger af, hvor lang overvejelsesfasen er for dine kunder.
- Tjek dine annoncematerialer. Stemmer de overens med “new normal”?
2. Start dine search annoncer igen. For non-ecommerce forretninger ligger en stor del af hele købstragten i søgeannoncer, mens andre kanaler, som eksempelvis sociale medier, støtter op om nudging processen for at vedligeholde behovet og urgency hele vejen.
- Tjek at dine annoncetekster stemmer overens med “new normal”. Har du eksempelvis ændret dine fysiske møder til online møder? Eller andre relevante ændringer?
- Tjek negative søgeord. Det er vigtigt, at du ikke spilder dine penge på irrelevante søgninger.
- Tjek at du har søgeord til alle faser af købstragten.
3. Optimér dine remarketinglister.
- Standard remarketing mod dem, som har været på din side mere end 1 min (eller halvdelen af kundernes gennemsnitstid på siden).
- Tjek dine kreativer for uddatering, sæsonskifte og ikke mindst om de følger “new normal”.
4. Standard display for at vække nye kunders interesse.
- Tjek placeringer for at sikre, at du ikke bliver vist på placeringer, der er uhensigtsmæssige for dit brand og dit annonceringsmål.
- Tjek loft over antal daglige visninger. Det er ikke sjovt at blive spammet med den samme annonce 20 gange om dagen i flere uger i træk.
- Optimér dine målgrupper med data om alder, køn, geografi, interesser, inmarket og meget mere.
5. Start YouTube annoncering. Hvis det var en del af din strategi inden Corona, så bør den fortsat være det. Vær blot opmærksom på, at dine videoer og følgebannere stadig er aktuelle i forhold til produkter, leveringsbetingelser mv.
6. Prioritér dine budgetter efter, hvad der giver dig mest værdi, og flyt fokus efterhånden, som du lander på en mere normal salgsvolumen.
Vi ser stadig tøven hos nogle annoncører, selvfølgelig lidt afhængig af branchen. Det kan bestemt ikke anbefales at holde sin annoncering på pause, hvis du ellers kan agere, så du kan opfylde kundernes behov.
Ingen ved hvor længe diverse restriktioner kommer til at gælde, men det er begrænset, hvor længe behov kan udskydes. En modifikation af de ydelser eller leveringsmetoder du har, kan gøre, at netop DU kan få fordelen af at komme i gang med annonceringen nu.
Selvom du ikke kan komme i gang med at levere ydelser nu, vil der være kunder, der researcher til at kunne lægge en ordre ind, så snart det bliver muligt.
Skriv et svar