En af årets største salgsdage
For mange butikker ligger årets største omsætning på netop denne dag, og konkurrencen om forbrugerne er derfor ekstremt høj. Hvordan skiller du lige præcis din butik ud af mængden og sørger for, at kunderne handler hos dig frem for konkurrenten? Og hvordan sikrer du, at salget på dagen også hjælper til vækst i din butik efterfølgende? Disse er nogle af de spørgsmål, vi kommer til at besvare for dig, som driver en webshop lige her. Så find en god kop kaffe frem, læn dig tilbage og bliv inspireret.
#1 – Begynd planlægningen i god tid
For at få det fulde udbytte af Black Friday er det vigtigt med en klokkeklar plan for, hvad der skal ske, og hvordan du vil bruge den høje efterspørgsel fra købeklare forbrugere til at vækste din webshop. De fleste webshops tilbyder i dag noget lig 20 % på hele shoppen til Black Friday, så hvis du gerne vil skille dig ud fra konkurrenterne, anbefaler vi, at du er lidt kreativ med besparelserne på dine produkter, men også hvordan du får brugeren aktiveret, når personen lander på din shop. Det kan altså både være at deltage i en konkurrence, hvor du gør brug af gamification, en tilmelding til nyhedsbrev eller et direkte køb på din side. Når du planlægger besparelserne, kan du med fordel udpege nogle hero-produkter, som du ved, sælger godt eller samle nogle produkter fra tidligere kollektioner, der kan sættes længere ned for at tiltrække kunderne ind på din side.
Udover dine budskaber skal du også gøre dig overvejelser om, hvorvidt du skal køre Black Weekend, Cyber Monday eller endda Black Week som supplement til Black Friday, hvilket kan være en fordel for dig. Vi så i 2019 i nogle af de mere konkurrenceprægede brancher, at kunderne var mættede for tilbud, da vi ramte Black Friday, så man kan med fordel overveje, hvorvidt det giver mening at køre unikke dagtilbud i ugen op til og derved gøre brug af urgency.
Når du har disse parametre på plads, er det næste skridt i din planlægning at få lagt en strategi for, hvilke kanaler du vil inddrage i tiden op til, under og efter, samt hvordan du vil bruge disse for at skabe de bedste synergier og merværdi.
Hvis du mangler inspiration til nogle af disse parametre, kan du med fordel undersøge, hvad dine nærmeste (og største) konkurrenter gjorde i 2019. Vi ser typisk hos mange af vores kunder, at Black Friday også er en dag, hvor forbrugeren kan finde på at købe produkter, der ikke normalt sælger så godt, da pengepungen bare sidder løsere. Du skal derfor gerne kigge hele dit produktkatalog igennem og inddrage det i din kampagneplanlægning.
#2 – Øg opmærksomheden omkring din webshop i perioden op til
Grundet den store konkurrence på dagen vil priserne stige markant på betalte annonceplatforme, som Facebook og Google. Vi så i 2019 en gennemsnitlig stigning på 508 % i CPM (pris pr. 1000 eksponeringer) på Facebook og 42 % i klikpriserne på Google, hvilket vidner om, at det bare er væsentligt dyrere at annoncere denne dag, som du naturligvis også skal være forberedt på.
Der er dog en række tiltag, du kan gøre i perioden op til Black Friday, så du stiller dig selv bedst muligt på dagen.
Det er en god idé at øge interessen blandt din målgruppe i ugerne og månederne op til, hvilket du kan gøre ved at pushe dit brand lidt ekstra over for nye potentielle kunder. Det kan både være i din organiske indsats på sociale medier eller på betalte platforme som Google Ads. Du kan eksempelvis sætte fokus på nye varer eller lave noget fængende storytelling, som skaber interaktion med din målgruppe og trafik til din hjemmeside. Disse personer kan du arbejde videre med på et senere tidspunkt i form af remarketing.
Den mest direkte måde at kommunikere til disse personer igen er dog gennem e-mail markedsføring. Hvis du ikke allerede indsamler e-mails til dit nyhedsbrev, vil vi anbefale dig at komme i gang – særligt på Black Friday er denne distributionskanal meget effektiv, da du ender direkte i forbrugerens indbakke. Du kan eksempelvis indsamle e-mails gennem en pop op på din hjemmeside eller lead ads på Facebook, hvor der er forskellige muligheder at tilbyde i bytte for brugerens e-mailadresse.
Når man skal udvælge et incitament for at få forbrugeren til at tilmelde sig, kan man med god grund læse op på de 6 principper for overtalelse – også kaldet principles of persuasion.
Et incitament for tilmelding, som ofte giver god respons, er en rabatkode, som forbrugeren modtager i sin indbakke ved tilmelding. Her arbejder man med det princip, der hedder reciprocitet, hvor man “bytter” en e-mailadresse for en rabatkode. Et andet princip, der typisk fungerer godt, er social proof, hvor man kan tilbyde personen at blive en del af et community for dit brand – eksempel: “Vil du være en del af ASENTOs univers og modtage de seneste nyheder inden for digital markedsføring?”. På den måde giver du forbrugeren et incitament til at tilmelde sig – uden at du skal give en rabatkode ud.
I perioden op til Black Friday kan man tilbyde noget eksklusivt til de, der skriver sig op. Dette kan eksempelvis være tidlig adgang til at shoppe eller at se, hvor stor rabatsats produkterne bliver sat ned med før andre. Kunderne forventer, at du som webshop kører tilbud på Black Friday og vil i de fleste tilfælde gerne give sin e-mail adresse i bytte for at stå først i køen, når de skal handle. Vi har historisk set en lavere pris pr. sign up for de webshops, der kører denne type budskaber sammenlignet med andre perioder på året samtidig med, at dette er en meget købestærk subscriber, du får ind på din liste.
Du vil sandsynligvis opleve i denne periode, at kunderne i højere grad vil holde igen på særligt overvejelseskøb, som med stor sandsynlighed kan findes til en nedsat pris på Black Friday – eksempelvis ting til hjemmet. Det er derfor helt naturligt at arbejde med disse lidt blødere konverteringer og trafik, jo nærmere du kommer den store dag for at holde din målgruppe varm.
#3 – Vær tydelig i din kommunikation på hjemmesiden
Når en ny forbruger lander på din hjemmeside, skal personen inden for få sekunder kunne aflæse, om du kører tilbud og i så fald, hvad man kan spare. Her kan du med god grund forberede et Black Friday-tema til siden, der går live på dagen, så forbrugerne kommer i Black Friday-stemning. Dette kan være alt fra et banner på din forside til et overlay på produktbillederne eller en pop op – mulighederne er mange, og det er kun fantasien, der sætter grænser.
Det er også muligt at gøre brug af gamification på hjemmesiden til at aktivere de mange besøgende, du får på siden. Det kan eksempelvis være et lykkehjul, hvor man kan vinde en ekstra rabatkode ved køb over et givent beløb eller en gratis gave.
Hvis du kører kampagne i en længere periode end Black Friday som eksempelvis til Black Weekend eller Cyber Monday, ser vi, at en øget relevans i ens budskaber på både hjemmeside og i annoncering hjælper på konverteringsraten i disse dage. Det betyder helt lavpraktisk, at hvis du har tilbud fra fredag til mandag, gerne skal have have 3 forskellige typer content klar og eventuelt også forskellige tilbud eller tidsbestemte kampagnepriser klar på dine produkter.
#4 – Husk at tjekke brugeroplevelsen på alle enheder
Næsten halvdelen af alle køb online bliver i 2022 foretaget fra en mobilenhed. Selvom denne udvikling kun er gået én vej i mere end et årti, er der stadig nogle webshops, som halter på særligt brugeroplevelsen fra en mobilenhed. Det er vigtigt at sikre at ens indhold, når man lander på siden, har de rigtige budskaber uanset enhed. En god designfilosofi at arbejde med her er det, der hedder mobile first, hvor man opbygger ens hjemmeside efter mobiloplevelsen først og dernæst tilføjer flere sektioner på desktop.
Konceptet fik særligt fokus i 2010 da Googles daværende CEO, Eric Schmidt, annoncerede på en konference, at de fremadrettet ville prioritere mobilvenlige hjemmesider i søgeresultaterne. I dag er det i meget høj grad også en forventning fra forbrugerens side, at din hjemmeside er intuitiv og nem at navigere rundt på fra den mindre skærm. Dertil er adfærden på siden efter en forbruger klikker sig ind også en af de faktorer, der bestemmer ens organiske placeringer i søgemaskinerne såvel som priserne for at annoncere.
#4.1 – Gennemgå din hjemmeside for faldgruber
En altid løbende opgave som eCommerce Manager er at sætte sig i kundens sted og gennemgå alt fra forside til købsproces for at sikre, at brugeroplevelsen er simpel og intuitiv. “Føler man sig inspireret?”, “er hjemmesiden sikker og nem at handle på?”, “hvor er kontaktinformationerne?”, “er størrelsen den rigtige?” – disse er nogle af de spørgsmål, du som webshopejer skal sikre, er besvaret over for kunden. Som sagt er dette en løbende opgave, men op til en af årets travleste dage er det en selvfølge, at siden skal stå skarpt.
#5 – Kan du regne med dine resultater?
Netop resultater og tracking er essentielle på en dag som Black Friday, hvor du gerne vil have fuld gennemsigtighed over afkastet af dine investeringer. Derfor er det en god idé at gennemgå købsprocessen på din hjemmeside og sikre, at der er korrekt tracking af hændelser i både Google Analytics og på Facebook. For at Google tracker korrekt, skal du blandt andet sikre, at din udvidede e-handelssporing er sat korrekt op. Dertil bør du overveje, hvilken tilskrivningsmodel du skal benytte dig af for at have det meste retvisende billede af dine resultater.
Hvis du ønsker at tjekke op på udbyttet af din annoncering efter Black Friday, bør du på forhånd også opsætte et forretningsområde på Facebook, som vil sikre, at du efterfølgende kan aflæse, hvor dine kunder er kommet fra via forskellige tilskrivningsmodeller i Facebooks analyseværktøj.
#6 – Skab livstidsværdi på trafikken og kunderne du fik på dagen
Generelt for kampagneperioder på webshops skal man ikke se dem som en engangsinvestering i kortvarig omsætning eller afsætning af varer, men derimod en måde at få nye kunder ind i din forretning, som du så efterfølgende skal være god til at få ind igen. Særligt ved Black Friday er dog, at det for mange forbrugere er startskuddet til at handle årets julegaver, så gør du det rigtige overfor de nye kunder, der besøger dig under Black Friday, vil du formentlig se, at nogle af dem kommer igen allerede i løbet af den næste måned for at handle igen. Dertil er der gode muligheder for at arbejde med diverse målgrupper og annonceformater på tværs af kanaler for at få forbrugerne tilbage på din shop og handle igen. Nedenfor gennemgår vi dine muligheder på Facebook Ads og Google Ads.
Facebook Ads
Udover salget og omsætningen på dagen har du også mulighed for at arbejde videre med den data, som du får ind på dagen. Gennem din Facebook pixel skal du med korrekt sporing på din side gerne indsamle en stor volumen af hændelser, som du kan arbejde videre med efterfølgende i fremadrettede kampagner og optimeringer. Du får ligeledes en række nye forbrugere ind, som du vil kunne påvirke til et genkøb, førstegangskøb eller eksempelvis tilmelding til nyhedsbrev – hvad enten de har foretaget en konvertering eller ej. Herudover er disse forbrugere også nogle, du kan bruge til at lave Lookalike-målgrupper ud fra, da de har foretaget en hændelse, som eksempelvis kunne være at tilføje varer til kurv eller et direkte køb på din webshop.
Google Ads
Mange betragter fejlagtigt trafikken som en engangsfornøjelse og ser ikke en mulighed for at vækste yderligere over den kommende periode.
Men fakta er, at de personer, som handler på din shop på Black Friday, er lige i din målgruppe og værd at investere i i forhold til at sikre, at de bliver i dit univers.
Det gælder alt fra at sikre en god kundeoplevelse fra køb til levering – men ligeså vigtigt er det at segmentere disse brugere ud i remarketinglister.
I Google Analytics kan du lave en remarketingliste, der samler de personer op, som har handlet hos dig på netop denne dag.
Du kan også gå bredere ud og oprette lister på dem, der blot har besøgt dig på dagen, som har brugt x< tid på siden eller måske besøgt specifikke URL’er.
For at lave en remarketingliste på specifikke sider kræver det, at du har en pæn volumen af besøgende.
Vi ved, at personer, der kommer tilbage til din shop, er mere tilbøjelige til at handle hos dig – især hvis du finder de rette tidspunkter at få dem tilbage på i forhold til deres adfærdsmønstre.
En remarketingliste, der er brugt på Black Friday, kan med fordel bruges igen til at skubbe displayannoncer næste gang, du holder udsalg (en liste kan gemmes i 540 dage).
Har du nok volumen til at lave en liste over besøg på specifikke URL’er, som ikke blev til kunder, kan du lave annoncering mod målgruppen næste gang, du har tilbud på det specifikke brand og udnytte, at det er personer, der allerede har vist interesse for brandet, produktet eller kategorien på din hjemmeside.
Derudover vil Google også oprette det, der hedder en “similar audiences” gruppe, når du laver denne remarketingliste.
Et similar audience i Google fungerer lidt som en Lookalike-målgruppe på Facebook. Google kigger i din originale liste efter demografiske træk, interesser og adfærdsmønstre og laver en målgruppe, der består af personer, som ikke kender din virksomhed, men som minder om de personer, du har på den originale liste.
#7 – Skil dig ud fra mængden på sociale medier
Forberedelse er nøglen til succes på Black Friday! Dette gælder også for den betalte annoncering på de sociale medier, hvor månederne op til kan bruges som forberedelse i form af lead-indsamling og trafik, men i perioden under Black Friday og Week skal du have helt styr på din strategi for at bryde gennem larmen.
Din strategi bør naturligvis tage udgangspunkt i dine tilbud, hvor content i dine annoncer disse dage er ALTafgørende for succes.
Overvej hvor mange annoncer en gennemsnitlig forbruger ser på en almindelig dag i august måned. Dette kan du formentligt gange med 10 på Black Friday. Derfor skal dit content virkelig skille sig ud fra mængden for at få det meste ud af dit annoncebudget. En undersøgelse foretaget af Facebook i 2019 viser, at ⅓ af de adspurgte personer i USA mener, at video er det bedste medium til at opdage nye produkter – vi ser derudover også en høj interaktionsrate på video, så forsøg så vidt muligt at inkorporere dette, når du udarbejder dit Black Friday materiale.
En anden ting, du bør overveje i perioden er, hvordan din annonceringsopsætning skal opbygges. Som vi tidligere har nævnt i denne guide, er der længere gennemgangstid fra Facebooks side, hvilket betyder, at du ikke kan foretage væsentlige ændringer på dagen.
Derfor skal du have helt styr på din opsætning både ift. annoncernes indhold, men du skal også sikre dig, at kampagnerne har afsat de rigtige budgetter og har den rigtige målsætning. Du kan altid slukke din annoncering, hvis de ikke performer på dagen, men du får ikke lov at lave væsentlige ændringer, uden at annoncerne bliver sendt til godkendelse igen. Du bør derfor have godkendte kampagner klar, som du kan aktivere, hvis dagen går bedre end forventet, og du vil bruge et større annoncebudget.
#8 – Vind på Google Ads
Vil du vinde med Google Ads? På Black Friday handler det om at være klar i din kommunikation. Dine kunder bliver bombarderet med annoncer og gode tilbud denne dag.
Kunderne er helt nede i funnel og klar til at bruge nogle penge. De har brugt tiden de seneste uger på at researche, hvilke varer de skal have, og nu skal de så finde den bedste deal.
Er du forhandler eller har produkter, som andre webshops også tilbyder, er det på Google Shopping, du kommer til at slås om kunderne en stor del af dagen. Det er derfor vigtigt, at du får bygget et setup, der dækker den forventede efterspørgsel og tager højde for, at kunderne også køber en større del af dit produktkatalog. For at hente trafik og salg på Google Shopping er du nødt til at være konkurrencedygtig på prisen – det betyder, at du i løbet af dagen skal holde øje med, hvordan dine hero-produkter prismæssigt ligger i forhold til konkurrenterne.
Derudover skal du så vidt muligt sikre, at dine feeds bliver opdaterede, når rabatterne bliver aktiveret på shoppen. Du kan med fordel også hente feedet på ny en eller flere gange i løbet af dagen afhængig af salget på din webshop, så der ikke bliver spildt annoncekroner på at vise udsolgte produkter.
Der er ikke noget værre for konverteringsraten, end hvis der ikke er overensstemmelse mellem priserne eller tilgængelighed på Google Shopping og i webshoppen.
Du kan desuden overveje at bygge et nyt setup specifikt til Black Friday, som inkluderer flere produkter, end du normalt har i fokus.
Der er ikke grund til at byde ind på søgeord eller produkter, hvor du ved, at du ikke vil kunne konkurrere på pris eller vilkår på dagen.
Det “gamle” setup kan du så hurtigt starte igen, når den korte tilbudsperiode er overstået.
Husk at kigge negative søgeord og søgetermer igennem og vurdér relevansen af disse i forhold til dit nye setup. Det nye setup kan du i øvrigt teste på plads på eksempelvis Singles Day d. 11. november.
Der er også masser af trafik på search, særligt hvis man er brandindehaver.
Selvom mange flere klikker for at købe, skal man stadig være opmærksom på, at de ultra generiske søgeord, som eksempelvis “kjole” eller “lampe”, ikke nødvendigvis er der, hvor det giver bedst mening at spende. Derimod kunne “Dansk designerlampe” være meget relevant at annoncere på, hvis du har et fornuftigt udvalg her.
Sælger du primært dyre mærkevarer og har en beskeden nedsættelse, skal du nok fokusere en større del af dit spend mod long-tail søgeord, hvor forbrugeren søger mere specifikt efter det, du tilbyder.
Søgeord, der er en kombination af brand og varetype, er ofte de søgeord, der vinder på dagen. Brands, der er stærke inden for et bestemt segment – eksempelvis LEGO – vil være en vinder på dagen, hvis man har lavet en generel nedsættelse af varerne og får dette kommunikeret ud til sin målgruppe.
#8.1 – Berig dit produktfeed
Google Shopping er en placering, man ofte udnytter til at hente trafik fra kunder i slutningen af købsprocessen. Og et ord bliver fortsat kun vigtigere og vigtigere for hvem, der vinder på denne placering (relevans). Google har i maj 2021 meldt ud, at resultaterne i Google Shopping fremadrettet vil inkludere organiske resultater, hvor det historisk kun har været en betalt placering. Dette gør de for at sikre, at forbrugerne på Google får den bedst mulige oplevelse, og at Google fortsat er deres foretrukne søgemaskine.
Vi kan derfor ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at du sørger for, at dine produkter er beriget med så meget produktinformation som muligt. Hvis du går ind på merchants.google.com og logger ind på din profil, kan du under Products > Diagnostics se en komplet oversigt over, hvilke produkter der er berørt, og hvad de mangler af produktdata. Disse er sorteret efter Warning (advarsel) eller Disapproved (afvist) og kan være alt fra et billede i for lav opløsning til manglende GTIN.
En måde hvorpå du kan optimere dit produktfeed yderligere vil være, at de væsentlige søgeord står tidligt i produkttitlen og produktbeskrivelsen for på den måde at vise Google relevans over for søgeordet. Hvis du ikke ønsker at skrive det på webshoppen, er der i nogle feedgeneratorer mulighed for at manipulere med disse parametre, så det ikke påvirker dit udtryk på webshoppen.
Til sidst skal du huske, når tilbudspriserne er aktiveret på hjemmesiden, at hente oplysningerne til feedet på ny, så det også er aktivt i din annoncering. Dette gør du i Google Merchant Center under Products > Feeds > “Navn på feed” > Fetch now.
#9 – Få det maksimale ud af dit e-mail setup
Har du e-mailmarkedsføring som en central del af din marketingstrategi, kan din indsats på denne kanal før og under Black Friday være forskellen på, om dagen bliver en succes eller fiasko for din virksomhed. Gennem e-mailmarkedsføring har du direkte mulighed for at bringe dine budskaber ud til dine mest loyale følgere og kunder uden at skulle tænke over antal tegn, budgivning eller godkendelses af tekster. Derfor er det essentielt, at du får opbygget en fornuftig størrelse emailliste, som du kan sende nyhedsbreve til i dagene op til, under og efter Black Friday.
Herefter er det vigtigt, at du sætter dig ned og definerer din e-mailstrategi for kampagneperioden. Allerede i starten af november kan du begynde at tænke Black Friday-budskaber ind i dine udsendelser, da kunderne ved og forventer, at det kommer. Strategien her skal naturligvis tilpasses de tilbud, som du kører på dagen, hvor især prisstrategien med varierende tilbud fungerer godt, når man bruger e-mailudsendelser, hvis du gør dine kunder bevidste om, at der vil komme nye tilbud i løbet af dagen, og derfor vil de være mere tilbøjelige til at holde øje med deres indbakke.
Vi ser også en god respons på at give ens nyhedsbrevliste eller segmenter (de eksempelvis mest loyale kunder/kunder med højest livstidsværdi) en eksklusivt tidlig adgang til at handle på siden før andre.
Til slut er der tilbage at eksekvere din strategi. Hvor mange e-mails, der udsendes og indholdet af disse varierer fra brand til brand, men én ting er sikkert: du kan næsten ikke sende for mange e-mails i denne periode!
Din e-mailliste er vant til mange e-mails i denne periode og vil i højere grad acceptere det.
#10 – Julehandlen er lige rundt om hjørnet – Hvad skal du gøre klar?
Black Friday er for mange forbrugere startskuddet til julehandlen, så umiddelbart efter denne weekend skal du ændre din kommunikation til julegaver, adventsgaver og andre relaterede budskaber. Vi er tidligere i indlægget kommet ind på, både hvordan du skal kommunikere, hvordan du arbejder med de enkelte kanaler og hvordan du får kunderne til at handle hos dig igen. Mange af grundelementerne i disse punkter kan du gøre brug af igen i december måned med den naturlige ændring i budskaberne.
Ligesom med Black Friday handler det om at skille sig ud fra konkurrenterne, da der også her er et højere udbud af annoncører. Dette kan du eksempelvis gøre med regelmæssige konkurrencer eller tilbud.
#11 – Vær opmærksom på reglerne for prissætning
Du har garanteret set i et program som Kontant, hvor særligt større supermarkeder eller elektronikforretninger bliver taget i at overtræde forbrugerombudsmandens regler for, hvordan man må markedsføre en tilbudsvare. Der findes nemlig nogle grundlæggende regler for markedsføring af tilbud, som har det formål at beskytte forbrugerne mod misvisende markedsføring. Her er særligt tre punkter relevante at huske:
- Normal- eller førpriser skal have været gældende i mindst 6 uger umiddelbart forud for en eventuel midlertidig nedsættelse i pris/rabat.
- Har prisen varieret i den forudgående periode, må du kun sammenligne med den laveste pris, du har solgt varen til.
- Tilbudsprisen må kun markedsføres som et tilbud i ”en kort periode”, hvilket som udgangspunkt er to uger. Gælder et tilbud længere end to uger, bliver rabatprisen til den nye normalpris, med mindre det klart fremgår, hvor længe tilbuddet er gældende.
Dertil kan man også få et udsalgsbanner på sine Google Shopping annoncer for at skille sig ud i resultaterne, hvilket kræver man opfylder fire krav:
- Varen skal have stået til fuld pris i en periode på 30 dage over de sidste 200 dage. De 30 dage behøver ikke være sammenhængende.
- Fuld pris skal være den faktuelle pris, der også er gældende på hjemmesiden.
- Udsalgsprisen skal være lavere end fuld pris.
- Rabatten skal være større end 5 % og mindre end 90 %.
Har du nogle spørgsmål eller ønsker 30 minutters uforpligtende sparring omkring dine muligheder til Black Friday, skal du være mere end velkommen til at kontakte mig på lol@asento.dk.
Skriv et svar