AMAZON SEO

SEO

Vi har fået besøg af en gæsteblogger på siden, han hedder Jonas Kapper. Jonas er Amazon-konsulent. I dag er han også gæsteblogger hos ASENTO, og han deler ud af gyldne tips & tricks, som er ganske ligetil at benytte.

 

 

Læs med her:

Amazon SEO

indholdsfortegnelse

Èn ting har alle søgemaskiner tilfælles – de er baseret på en søgealgoritme.

Når der er en søgealgoritme i spil, så kan der optimeres.

Deraf kommer begrebet Søgemaskine optimering. Bedre kendt under den engelske forkortelse – SEO.

Når man tager udgangspunkt i Amazons søgemaskine, så er der mange ligheder imellem den og Googles. Der er en række parametre, som gerne skal være i orden, for at man:

  1. Bliver fundet af søgemaskinen
  2. Opnår gode resultater/salg

Hvilke parametre er dette så?

Modsat Google, så er Amazon meget “performance drevet”.

Med det, så har Amazon mulighed for at ranke enkelte produkter på de parametre, som indikerer “dette produkt sparker r**”.

On-page SEO

Den søgemaskineoptimering, som man kan lave på produktet, den vil betyde 50% af ens samlede optimering med henblik på søgemaskinen.

Man skal se den optimering, som man laver på produktet, som en optimering man laver, så søgemaskinen har bedre forståelse af; “hvad dit produkt er”.

Titel


Når man opretter ens produkt, så skal det have et navn. Dette gør sig gældende uanset, hvor man opretter et produkt.

Hvad der er værd at have in mente er, at dette er det parameter, som har mest indflydelse på den måde, som Amazon ser dit produkt på.

For at lave en sammenligning, så skal man forestille sig at søgemaskinen leder efter produkter, ligesom vi kigger efter bøger. Alle bøger har en Titel, en beskrivelse på bagsiden og en indholdsfortegnelse.

Når man foretager en søgning, så arbejder søgemaskinen retfærdigvis meget hurtigere, end vi som mennesker ville gøre. For at finde de bedste resultater, så er de nødt til at stramme nettet ind. Hvordan gør de dette? De starter med kun at tage stilling til titlen på bogen. Så hvis der sidder en hjemme i stuen og søger på “solbriller”, så vil det være fuldstændig vanvittigt at vise ham et produkt, som hedder “playstation spil”.

Når søgemaskinen aktiveres, så tager den derfor udgangspunkt i titlen, som det første parameter. Hvis det brugte søgeord (eller et synonym for dette), ikke indgår i titlen på produktet, så vil det med 99% sandsynlighed ikke blive vist.

Metodikken er forholdsvis simpel. Hvis du bad din ven låne en bog på biblioteket for dig, som hedder “noget med; middelalderen”, så ville du falde bagover, hvis han kom hjem med en bog, som hedder “Sværd i stenalderen” – bare alene ud fra titlen.

Derfor er konklusionen af det første punkt; søgemaskinen tager udgangspunkt i navnet på produktet. Ingen gider se et produkt, som hedder noget helt andet, end det ord man har brugt i sin søgning.

Første prioritet når man skal søgemaskine optimere sit produkt: Vælg det rigtige ord i navnet, så søgemaskinen ved at det skal vises, når der bliver søgt på noget, hvor det pågældende søgeord indgår.

Bullet points


For at fortsætte sammenligningen med bøger, så skal du forestille dig, at bullet points er en kombination af “referatet bag på bogen” og indholdsfortegnelse.

Det søgeord(eller et synonym for dette), som man gerne vil have sit produkt vist ved, skal gerne indgå i sine bullet points også. Bullet points er en kombination af en kort beskrivelse af produktet, men også til for, at brugeren hurtigt og nemt kan danne et overblik over de væsentligste “features” ved det pågældende produkt.

= Kombination af indholdsfortegnelse og referat bag på bogen

Du skal derfor optimere den beskrivelse, som du taster i dine bullet points til det eller de søgeord, som du gerne vil blive vist på.

Obs. Her skal du være opmærksom på, at dette er en kort beskrivelse af dit produkt. Så du skal i langt større grad tage hensyn til brugeren. Det er her du enten vinder eller taber, når en kunde besøger dit produkt.

Lige under dine billeder og dine bullet points, så er der 2 rækker med “anbefalede produkter”. Så hvis du ikke fanger brugerens opmærksomhed vha. disse, så er der ikke langt hen til konkurrentens produkt.

Beskrivelsen

På Amazon, så får du ikke kun dine 5 bullet points til at beskrive dit produkt.

Du har muligheden for at dele en meget lang – og mere konkret beskrivelse af produktet, hvis brugeren skulle være meget interesseret.

Vi er så småt begyndt at komme ned af stien, når det kommer til de ting, som påvirker den optimering du kan lave på selve produktet.

Her anbefales det, ligesom mange af de andre steder at have styr på at få brugt det søgeord, som du gerne vil findes på. Her er der plads til brug af synonymer, som du måske også gerne vil findes på.

Search terms

Når man opretter produktet i Amazon, så har man mulighed for at taste en mængde af forskellige søgeord ind.

Her har man mulighed for at skrive en stor mængde af de søgeord, som man gerne vil findes på. Det giver ikke det store, og der er diskussion om, hvorvidt det er i gang med at blive udfaset, ligesom Google valgt at gøre i sin tid.

Rangering af de parametre, som har mest indflydelse:

  1. Din produkt-titel
  2. Dine bullet points
  3. Beskrivelsen af produktet
  4. Search terms

Off-page SEO

Som tidligere nævnt i indlægget, så er Amazons søgemaskine performance drevet. Logikken er simpel = de produkter der sælger bedst, får flest anmeldelser, må også være de bedste resultater.

Når man sælger sine produkter på Amazon, så skal man betale en procentdel af sin omsætning, for at sælge det på deres platform. Derfor er Amazon (selvfølgelig) interesseret i at vise brugerne de produkter, som sælger bedst.

Antallet af salg

Et af de parametre, som du skal opfylde, hvis du ønsker en høj placering på det pågældende søgeord, er mange salg.

Meget kort beskrevet, men punktet er forholdsvist simpelt og ligetil.

Mange salg = høje placeringer.

Antal af anmeldelser

Selvom man kan argumentere for, at dette er en sideeffekt af ovenstående punkt, så indgår det i algoritmen.

Antallet af anmeldelser har en indflydelse på, hvordan man ligger i søgeresultaterne.

Hvis man sælger mange produkter, så er sandsynligheden langt større for, at man få flere anmeldelser.

Hvis man derimod har et ringe produkt og får dårlige anmeldelser, så er det en nedadgående kurve. Dine salg kommer formentlig til at falde markant, da produktets rating (1 ud af 5 stjerner) bliver vist ude i søgeresultaterne, øverst på produktet og under de “anbefalede produkter”.

Hvad der er værd at nævne, når det kommer til anmeldelser på Amazon, så har de et system, der minder om Trustpilot. Man kan både få verificerede anmeldelser – og ikke verificerede. Derfor er det ikke nok, at man får alle sine venner og familiemedlemmer til at anmelde sit produkt – uden de har købt og betalt mindst 50% af normalprisen på produktet.

Prime

En af de ting, som Amazon er mest kendt for, er deres prime abonnement.

De har vanvittigt mange brugere, som glædeligt betaler et månedligt gebyr, så de har gavn af alle de dertilhørende fordele – eksempelvis gratis fragt på alle produkter, som har et “prime badge”.

Hvordan får man et “prime badge”?

Det gør man på 2 måder:

  1. Man benytter sig af forsendelses muligheden, som hedder “FBA”. Kort beskrevet, så kan man sende sine produkter til Amazons lager og lade dem klare forsendelserne, som kommer igennem deres platform. Det koster ekstra, men giver mange fordele, heriblandt et prime badge.
  2. Man har solgt varer på Amazon i lang tid, og har nogle rigtig gode statistikker på salget af produkterne. Hvis man har mulighed for dag til dag levering – og har gjort det 98% af gangene, så kan man opnå et primebadge.
    Det er en tidskrævende løsning, som gør man skal være “oppe på dupperne” hver gang, man får en ordre gennem Amazon. For danskere, så vil det være næsten umuligt. En forsendelse til eksempelvis Tyskland tager oftest mindst 2 dage. Man skal have 98% af sine ordrer fremme hos kunden dagen efter bestilling, for at kunne opnå prime badge, hvis man selv varetager forsendelserne.

Konklusion

Dette er de overordnede parametre, som fylder mest, hvis man ønsker at søgemaskineoptimere sine produkter på Amazon.

Den sidste del, som er mere performance drevet, kræver desværre mere end at skrive sine søgeord de rigtige steder. Det er også den del, som er afgørende for hvorvidt man får få eller mange salg.

Hvad kan du gå i gang med nu?

Hvis du lige har oprettet din listing / produkt på Amazon, så skal du i gang med følgende:

  • Lave en søgeordsanalyse, som giver dig et overblik over de mest brugte søgeord i din produktkategori. Det kan du gøre ved hjælp af diverse søgeords-tools, som bl.a. indebærer Google Ads keywordplanner. Her får man et godt overblik over, hvilke søgetermer, som bliver brugt, når brugere leder efter dit/dine produkter.
  • Udvælge de søgeord, som du mener – og tror på, vil være mulige at ranke på. Med det skal der forstås, at de forskellige søgeord har forskellige sværhedsgrader. Man skal forvente at jo flere søgninger, desto højere konkurrence.
  • Du skal gøre hvad du kan, for at få anmeldelser på dine produkter. Anmeldelser giver brugerne tryghed, men kan også øge din CTR og dit salg.
  • Gøre alt hvad du kan, for at dit produkt sælger i starten. Som nævnt tidligere, så elsker Amazon produkter der sælger. Hvis ens produkt ikke sælger, så er Amazon ikke så interesseret i at vise det til sine købeglade brugere. Manglende salg, kan nemlig være en indikation på at det er et produkt, som brugerne ikke finder attraktivt.

Skrevet af: Jonas Kapper – Amazon konsulent

Benjamin Speedtsberg

Head of Search & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger