TAGER DU MED DIT WEBSITE HØJDE FOR FLERSPROGEDE LANDE & MARKEDER?

SEO

Læs med her, og find ud af, hvordan du løser udfordringen, på den rigtige måde!

indholdsfortegnelse

Få styr på sprog- og landekoder for dit website og øg synligheden på Google internationalt

Flere internationale virksomheder som ønsker at få succes med SEO, støder ofte ind i den udfordring, at rigtig mange lande taler og skriver på forskellige sprog. Det betyder også, at de søger på Google på forskellige sprog.

Her opstår spørgsmålet: Hvordan kan jeg sikre, at min side kommer frem på alle sprog i det samme land?

Løsningen får du her!

Indstil forskellige sprogkoder til samme land med Alternate hreflang attributes

Internationale virksomheder har typisk flere hjemmesider målrettet de forskellige lande. Her vil man typisk målrette siden til det enkelte land, med det man kalder for HTML lang tag.

Men hvad gør du, hvis et specifikt land taler og skriver på forskellige sprog?

Du benytter en SEO strategi kaldet Alternate hreflang.

Alternate hreflang hjælper bl.a. Google med at forstå, hvilken sprogversion der skal vises i søgeresultaterne, til den enkelte bruger der søger. Det sker ved at Google finder frem til, hvilket land og sprog brugerne har valgt som foretrukne, da de oprettede en Google profil..

Google tager udgangspunkt i brugernes præferencer, og har man som virksomhed sørget for at angive de forskellige sprog til det samme land, så vil Google kunne tilbyde den enkelte bruger, præcis den sprogversion, som de foretrækker.

Eksempel på implementering Alternate hreflang attribute

Eksempel på implementering Alternate hreflang attribute

Vi tager udgangspunkt i en international virksomhed og hjemmeside, der ønsker at øge synligheden på Google i Schweiz, hvor der tales flere sprog, herunder tysk, fransk og italiensk.

Man har på forhånd sørget for at indstille HTML lang tagget hertil.

Nu er næste step, at få opsat Alternate hreflang så Google kan vise de forskellige sprogversioner af siden dynamisk over for den enkelte brugers sprogpræferencer. Vi ønsker at ramme tysk, fransk og italiensk.

Først og fremmest, opsætter man en standardversion

Standard version:
href sættes til den standard sprogversionen af siden og hreflang sættes til x-default:

Dette angiver standard sprogversionen af hjemmesiden, hvis der ikke er en specifik sprogpræference angivet for den enkelte bruger.

Herefter opsætter man Alternate hreflang attribute for det enkelte sprog

Målretning af tysktalende:
href sættes til den tyske sprogversion af siden og hreflang sættes til de-ch.

Målretning af fransktalende:
href sættes til den franske sprogversion af siden og hreflang sættes til fr-ch.

Målretning af italiensktalende:
href sættes til den italienske sprogversion af siden og hreflang sættes til it-ch.

I koden vil det så således:
<head>
<link rel=”alternate” href=”https://www.hjemmeside.com/” hreflang=”x-default” />
<link rel=”alternate” href=”https://www.hjemmeside.com/de/” hreflang=”de-ch” />
<link rel=”alternate” href=”https://www.hjemmeside.com/fr/” hreflang=”fr-ch” />
<link rel=”alternate” href=”https://www.hjemmeside.com/it/” hreflang=”it-ch” />
</head>

Fordele ved at få styr på Alternate hreflang attributes

  • Forbedre brugeroplevelsen: Når brugere søger efter indhold, foretrækker de ofte at se resultater på deres eget sprog eller tilpasset til deres geografiske område. Ved at implementere alternate hreflang-attributten kan du øge sandsynligheden for, at brugere får præsenteret det relevante indhold, hvilket forbedrer brugeroplevelsen og øger chancerne for, at de interagerer med din hjemmeside.
  • Bedre international SEO: En korrekt implementering af alternate hreflang-attributten kan være med til at forbedre din hjemmesides SEO. Ved at angive de korrekte sprog- og landekoder hjælper du søgemaskinerne med at indeksere og rangere dit indhold korrekt i forhold til de relevante målgrupper. Dette kan føre til bedre synlighed og placering i søgeresultaterne for de specifikke sprog eller lande, du ønsker at målrette.
  • Undgå at blive straffet for duplikeret indhold: Hvis du har flere versioner af det samme indhold på forskellige sprog uden at angive alternate hreflang-attributten, kan søgemaskinerne opfatte dette som duplikeret indhold. Dette kan i værste tilfælde føre til straf af Google på dine placeringer i søgeresultatet. Ved at implementere alternate hreflang-attributten hjælper du søgemaskinerne med at forstå, at de forskellige versioner er opsat til forskellige målgrupper og derfor ikke duplikerede.

Det korte af det lange ↓

For at opsummere, så er Alternate hreflang attributes altså noget du bør kigge ind i, så snart du opererer på tværs af landegrænser. Det kan have indflydelse dine rankings, på hvert enkelte site du arbejder med SEO på, og den generelle brugeroplevelse.

Quoc Phu Le

SEO Specialist & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger