HVORDAN JEG FIK BACKLINKS FRA BT, ALT FOR DAMERNE, LOKALAVISEN OG STIFTEN

Backlinks

HVORDAN JEG FIK BACKLINKS FRA BT, ALT FOR DAMERNE, LOKALAVISEN OG STIFTEN

HVORDAN JEG FIK BACKLINKS!

Har du tænkt følgende:

“Hvordan får jeg links fra de sider, som nævner min side?”

Så er du landet på det helt rette sted. Vi har nemlig fået besøg af en gæsteblogger på siden, og han deler ud af gyldne tips & tricks, som er ganske ligetil at benytte.

Vil du vide mere?

GÆSTEBLOGINDLÆG AF KRISTOFFER HJERRILD

Kristoffer Hjerrild er serie-iværksætter. I dag er han også gæsteblogger hos ASENTO.

Kristoffer Hjerrild, stifter af og direktør for sex-legetøj-netbutikken Winkwink ApS.

I dette blogindlæg forklarer jeg – på bedste guide-manér, hvordan jeg fik disse 4 stærke links – og hvordan du kan gøre det samme.

 

For bare at springe direkte ud i det, så er det en velkendt SEO-teknik, jeg har gjort brug af. Det handler basalt set om at få links på det, man kalder ’brand-mentions’. 

Det handler altså om at finde frem til steder på nettet, hvor dit brand eller blot din hjemmesides navn bliver nævnt eller refereret til uden, at der forekommer et hyperlink/backlink.

Jeg guider dig igennem step-by-step, så hæng på og brug det!

Nu tænker du sikkert:

”Mit brand/min hjemmeside er helt ny og bliver ikke nævnt nogle steder…”

2 TING:

1) Jeg tror, du bliver overrasket!

2) Så må du i gang med at skabe nogle spændende pressemeddelelser og få folk til at nævne dig.

”Min hjemmeside sælger et produkt, som man ikke har ’lyst’ til at backlinke til”.

Til det kan jeg bare sige, at den her teknik virkede på min webshop, hvor jeg sælger sexlegetøj til voksne på winkwink.dk. Det er ikke just noget folk HUNGRER efter at få lov at linke til.

 

MEN NU TIL FREMGANGSMÅDEN:

Det første du gør er at lokalisere, hvor du er blevet nævnt.

 

Arbejder du i forvejen med MOZ er deres Fresh Web Explorer Tool helt oplagt. Det er et SEO-værktøj, som kan crawle (gennemse) hjemmesider for steder, hvor dit brand er blevet nævnt, uden at det nødvendigvis behøver forekomme et hyperlink.

Dog fungerede den her metode bedre i min jagt.

Gode gammeldags og avancerede Google-søgninger.

Det jeg gjorde var at søge på Google og sortere alle winkwink.dk siderne fra.

 

Sådan gjorde jeg:

 

For at forklare den søgning så er den første portion: ”Winkwink.dk” selve din brand-søgning. Det efterfølgende   -site:www.winkwink.dk er for at sortere alle resultater, hvor din egen hjemmeside indgår fra.

 

Derfor vil den komme til at se sådan ud med din side:

 

På den måde finder du frem til de steder på nettet, hvor du er nævnt uden et link:

 

Jeg fandt frem til følgende 5 steder:

Lokalavisen, Alt For Damerne, Ekstrabladet, BT & Stiften – hvoraf 4 af de sider endte ud i et stærkt backlink.

 

For nemhedens skyld tager vi udgangspunkt i BT:

http://bit.ly/bt-mille-tester-sexlegetøj

Det er en af vores sexlegetøjstestere, som er blevet interviewet. Og her er vi blevet nævnt.

 

Nu kommer det vigtige – du skal række ud for at bede om linket.

Her er der i min optik 2 ting, der er vigtigt. For det første skal du ALDRIG henvende dig til en info@, kontakt@ eller lignende mails… Så kan du lige så godt lade være med at prøve.

 

Du skal i gang med at søge igen. FBI-hatten på – og så find frem til en mail på personen, der har skrevet artiklen. I det her tilfælde var mailen heldigvis tilgængelig efter blot et par klik på BT’s hjemmeside.

Jeg har været ude for at rode LinkedIn-profiler igennem for at finde frem til en privat-mail på journalisten. Og det kommer du også til.

 

Når du har fundet mailen på journalisten eller personen, der har skrevet artiklen, skal du have sendt ham/hende en mail, hvor du beder om et link.

 

Her er der en række punkter, du bør være opmærksom på. Men først synes jeg, at du skal se den mail jeg sendte til BT’s Bo Poulsen.

 

 

Her kommer 4 bulletpoints, du skal huske, når du skriver din mail:

 

  • Henvis direkte til artiklen: Det kan virke tåbeligt at sige. Men lad nu være med at glemme at henvise til, hvad det er for et sted, du vil have ændret et link
  • Ikke så meget pis: Jeg har set og hørt om folk, der siger alt for meget. Men ’less is more’.
  • Gør det nemt: Husk at gøre det nemt for personen, der skal lave rettelsen. Det kan f.eks. være som i mailen til Bo, hvor jeg sender ham et forslag til, hvordan rettelsen skal se ud (den kom til at se præcis sådan ud).
  • Vær seriøs og lad det være en ’fejl’, at de ikke linker: Her henviser jeg specielt til den sidste del af mailen. Beder du dem om at ringe, virker du seriøs. Og det hjælper på, at de så bare retter ’fejlen’, fordi de ikke orker at snakke i telefon.

 

Så nu er det din tur til at skaffe gode links. God fornøjelse.

 

/ Kristoffer

4 Kommentare
  • Mads Jensen
    Posted at 22:40h, 03 oktober Svar

    Tak for en god blog – det var spændende læsning.

  • Janus It-support
    Posted at 20:31h, 16 november Svar

    Hej.

    Det var en fed måde at få backlinks på den havde jeg ikke set før. Du nævner en pressemeddelelse, er det muligt at høre om hvad du skriver i dem?

  • Nikolaj Mackowski
    Posted at 04:44h, 27 februar Svar

    Det er faktisk ikke dumt skrevet, Kristoffer! Og når man tjekker op på dine placeringer, så er der virkelig noget om snakken. Meget imponerende.

  • Henrik Ballegaard
    Posted at 07:10h, 27 september Svar

    Tak for tips – hvor høj er din succesrate med dette? jeg mener – det er vel ikke alle der indvilliger i at indsætte et link?

Skriv en kommentar

Top