Alt om Meta titel og Meta beskrivelse

metadescription

Alt om Meta titel og Meta beskrivelse

Meta informationer også kaldet meta titler og meta beskrivelser, er et af de vigtigste elementer når det kommer til onpage SEO. Meta informationerne er dit udstillingsvindue, hvor du har stillet dine efterspurgte varer frem forrest, og fanger de forbipasserendes opmærksomhed og interesse.

 

Ligesom udstillingsvinduet er det første du ser når du nærmer dig en butik i storcenteret, så er meta informationerne det første de besøgende ser på Google’s søgeresultater. Derfor handler det om at lave dit “vindue” så indbydende som muligt, og på samme tid informere om lige præcis hvad dine besøgende vil finde så snart de træder ind i butikken.

Det nytter ikke noget at stille et udvalg af tallerkener op i vinduet, hvis det dine besøgende træder ind til i virkeligheden er kaffekander. På samme tid dur det heller ikke hvis du på ruden skriver 75% rabat og stort udvalg, hvis der i virkeligheden kun findes én kaffekop til højeste pris. Det vil vi komme nærmere ind på senere i dette afsnit.

Hvad er meta beskrivelse?

Meta informationer er tilgængelige i alle de gængse CMS, hvor du oftest finde udfyldnings formler på kategori -og produktsiderne. Da vores foretrukne CMS er WordPress får du her et hurtigt tip til hvordan du optimerer din process når det kommer til meta titler og beskrivelser.

WordPress platformen er bygget op omkring plugins, som skal effektivisere dit arbejde på enhver måde. Og mht. Meta informationer, så er der her blevet udviklet et verdensklasse plugin kaldet Yoast SEO. Dette plugin er super simpelt og hjælpsomt når du skal optimere din hjemmeside. Det hjælper dig blandt andet med at holde styr på dine søgeord på den pågældende side, og den kan fortælle dig om du har “nok” læsevenligt indhold. Men det bedste ved Yoast SEO er dets implementering af meta bokse på alle dine sider, kategorier og produkter i backenden. Når du har den perfekte titel og beskrivelse, skal du blot skrive dem ind i disse bokse, og klikke gem – såre simpelt.

Yoast SEO har endda tilføjet en måler i bunden, som fortæller dig om din titel/beskrivelse er for lang eller for kort. Dog anbefaler vi at i dobbelttjekker med et andet snippet tool, da måleren i Yoast har vist sig at være lidt skæv i forhold til pixels.

Så tippet er så simpelt, har du WordPress så bør du installere Yoast SEO pluginnet, så kan du nemt optimere og tilgå alle dine meta informationer.

Som du nok har indset nu, så er optimering af dine meta informationer vigtigere og mere omfattende end du nok havde regnet med. Det handler i bund og grund om at sælge dit produkt/din side gennem en kort titel og en beskrivelse. Og hvordan du gør det, vil vi komme ind på i afsnittene herunder. Vi går nemlig i dybden med de vigtigste elementer som er nødvendige i dine meta informationer, samt de elementer som vi give dig en konkurrencemæssig fordel.

Søgeord

Det første du bør gøre når du skal igang med at optimere dine meta informationer, er at definere hvilke landingssider dine søgeord skal findes på. Så selve koordineringen af dine meta informationer er det første du bør kigge på, og du kan med fordel have disse 3 spørgsmål i baghovedet når du skal i gang:

  • Er det den rette landingsside søgeordet henviser til i dag?
  • Er denne landingsside den mest relevante for mine kunder?
  • Er dette den landingsside jeg har bedst mulighed for at rangere højt på, på dette søgeord.

 

Hvad du kan tage med fra de 3 ovenstående punkter – er relevans. Dine søgeord skal henvise dine kunder til de mest relevante sider du har, og dette ligger der også en del arbejde i da Google ikke altid ser det samme som du gør i starten, og simpelthen kobler de forkerte landingssider til dine søgeord. Her vil veludførte meta informationer hjælpe Google med at forstå, hvad de forskellige sider handler om som en del af mapping – hvilket vi forklarer mere om, senere i onpage afsnittet.

Det der kan forvirre Google til at vælge den “forkerte” landingsside, er hvis dit søgeord går igen på flere sider, ikke kun i tekst og titel, men også i meta informationerne. Hvis du slet ikke har rørt meta informationer på din side før, så har dit CMS højst sandsynligt genereret en standard meta titel udfra de ord der findes på den pågældende side, som Google så vælger at bruge i deres søgeresultater.

Faren for at du vil blive straffet for søgeords kannibalisme af Google, er derfor også langt større hvis alle landingssider har dit søgeord inkluderet i deres meta.

Derfor er det vigtigt at definere meta informationerne på alle de omhandlende landingssider, og bruge varierende udgaver af søgeordet som du ønsker at rangere på. Så fjerner du Google’s tvivl om hvilket søgeord der hænger på hvilken landingsside, og du får samtidigt mulighed for at ramme komplementære søgeord – altså andre søgeord i relation til det du har i fokus.

Vores anbefalede fremgangsmåde er, at du bruger søgeordet så tydeligt som muligt i din meta titel – og allerhelst som det første der står skrevet. Ved at skrive søgeordet som det første i din meta titel, fortæller vi både Google og kunden hvad præcis denne landingsside omhandler. For at eliminere al tvivl overfor Google, bør du også forsøge at implementere dit søgeord i meta beskrivelsen. I meta beskrivelsen har du lidt flere ord at lege med, hvilket vi kommer ind på i det næste afsnit om Pixels, så her vil du kunne beskrive mere nøjagtigt hvad der findes på siden – og hvorfor din side er interessant inden for det givne område.

Kunden vil nu vurdere din hjemmeside som relevant for sin søgning, for lige præcist det søgeord han har smidt i maskinen – får han nu serveret på en relevant hjemmeside.

Selvom vi nu har talt om, at det er vigtigt at inkludere dit søgeord i meta informationerne, så er det lige så vigtigt – om ikke vigtigere – at du ikke overforbruger søgeordet i dine meta informationer, også kaldet keyword stuffing.

For det første, så får dine kunder ingenting ud af dine meta informationer – altså lige på nær søgeordet. Men de får ikke brugbar information såsom tilbud, fordele eller generelle oplysninger. Kort sagt, så giver du dem ingen følelsesmæssige årsager til at vælge din side fremfor en anden.

For det andet, så virker det som en utrolig unaturligt titel i Google’s øjne og anses for spam.

Hvis man eksempelvis definerer meta informationerne, som du ser herover med et overforbrug af søgeord og intet andet brugbart tekst – så vil Google også straffe dig før eller siden grundet spam.

Nu har vi snakket lidt om søgeord i dine meta informationer, og hvordan de bør implementeres for at tilfredsstille både Google, og dine kunder. De keypoints vi kan tage med fra dette afsnit er derfor:

  • Sørg for at koordinere dine søgeord til de rette og mest relevante landingssider.
  • Undgå søgeords kannibalisme og find specifikke søgeord til ALLE dine landingssider.
  • Brug dit søgeord som noget af det første, i din meta titel.
  • Inkluder søgeordet i meta beskrivelsen, så det giver det bedste billede af landingssiden.
  • LAD VÆRE, med at begå keyword stuffing – spam straffes hårdt af Google!

Hvorfor er pixels så vigtigt?

Den næste faktor vi vil berøre inden for meta informationer er Pixels. Her handler det om at overholde de retningslinjer, som Google har udgivet i henhold til Meta titles og descriptions. At overholde disse retningslinjer er essentielt fordi:

  1. Du kan forhøje din CTR
  2. Du pleaser Google = Belønning
  3. Du sikrer dig at alt du skriver i dine meta informationer, bliver set.

 

Retningslinjerne definerer længden af din meta title og description – i pixels. Overholder du retningslinjerne vil alle dine informationer være synlige i Google’s søgeresultater, og Google vil påskønne/belønne at du har overholdt deres regler, som du vil kunne mærke på dine rankings. De nuværende retningslinjer (2017) lyder således:

  • Meta titel må max. fylde 65 pixels
  • Meta beskrivelse må max. fylde 155 pixels

 

Herunder ser du et eksempel på meta informationer der overholder retningslinjerne.

Hvis du derimod fylder alt for meget tekst i dine meta informationer, vil du se hvordan Google “straffer” dig direkte i søgeresultaterne. Du vil nemlig få en ufuldstændig titel og beskrivelse, da Google skærer de sidste sætninger af og erstatter dem med en række kedelige prikker/punkter.

Eksempel på dette kan ses herunder.

De to ovenstående eksempler skulle gerne have fået dig til at indse, hvorfor korrekt udfyldte meta informationer kan forhøje din CTR. Øverste billede er klart mere brugervenlig og overskueligt, og du får præcis den information du har brug for. I den nederste er titlen både dårlig formuleret, og beskrivelsen kortes af uden man får de sidste ord med.

Men ligesom du bliver straffet for at bruge for mange tegn, kan du ligeså blive straffet for at benytte for få. Har du en side der autogenererer dine meta informationer, så er sandsynligheden for at de opfylder kravene ret små – medmindre der er en global funktion der sætter en standard tekst på. Men så sidder du med DC på alle dine meta informationer, hvilket er omtrent lige så skidt.

Vi vil gerne give dig et gyldent tip med på vejen, når det kommer til de hersens retningslinjer. Det er et tip vi selv bruger meget, og det har hjulpet os langt hen af vejen.

Når du udfylder dine meta informationer, så sørg for at der er et par pixels ledig i både titel og beskrivelse. Eks. Er pixel grænsen på 65 i meta titlen, så lav en der fylder 60, og det samme med beskrivelsen, hvis grænsen er på 155 pixel – lav en der fylder 150.

Ved at gøre brug af dette tip, er du sikret den dag Google beslutter sig for at ændre deres retningslinjer (er de ret kendt for), både den ene og den anden vej. Dermed ikke sagt at du bare kan lade dine meta informationer ligge, så snart du har udfyldt dem. Ligesom med alt teknisk SEO, kræver det at du holder øje med det løbende, for at sikre du får det optimale ud af elementerne.

Nu har vi snakket lidt om pixel længder, her er hvad vi nu ved.

  • Meta titles på fylde 65 pixels
  • Meta descriptions må fylde 155 pixels
  • Er meta informationer for korte eller for lange, straffes du af Google
  • CTR kan forbedres med optimerede meta informationer

HUSK!

Google har for vane at lave ændringer i algoritme og retningslinjer, så forsøg at holde dig opdateret på de gængse retningslinjer jævnligt.

Hvorfor er meta description vigtigt?

For at summere op på det du har læst, så vil vi afslutte med de vigtigste pointer.

Tilbage til udstillingsvinduet. Din meta information er din mulighed for at dekorerer dit udstillingsvindue, så folk de besøger netop din butik frem for de andre. Samtidig skal du gøre det nemt for Google at forstå din side, så de viser de helt rigtige informationer om din virksomhed, som kan tiltrække kunder.

Gør det nemt for dig selv. Brug et plugin som din personlige hjælper, så du hurtigt og nemt kan få udfyldt dine meta titler og meta beskrivelser. Yoast SEO gør det nemt og overskueligt at holde styr på både pixels og læsevenligheden. Pixels er alfa omega. Du skal holde dig indenfor rammerne, ellers viser Google ikke hele din beskrivelse, og så er det ikke sikkert at din kunderne ved hvad du sælger.

Er søgeordet relevant? Guide kunden det rigtige sted hen, så får du de mest tilfredse kunder og husk at differentier søgeorderne på dine forskellige landingspages. Hvis de er ens, så kan du ende med at Google straffer dig i stedet for.

 

Alt i alt så handler det om at please Google mest muligt. Hvis du følger de her retningslinjer så får du i hvert fald styr på dine meta informationer, som er et skridt på vejen mod en højere rangering på Google. Hvis du vil arbejde mere med søgemaskineoptimering, så kan du læse vores guide til Linkbuiling.

Asento logo sort og orange
Der er ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Top