Læs om styrkerne og svaghederne ved ActiveCampaign her
ActiveCampaign er en marketing automation platform, der favner bredt, hvilket betyder, at du kan integrere flere af dine marketingaktiviteter i platformen. ActiveCampaign har sine styrker og svagheder, som du kan læse om i indlægget her.
ActiveCampaign er en e-mail- og marketing automation platform, der både henvender sig til webshoppen, til B2B virksomheden og til virksomheder, som henvender sig til både B2C og B2B segmentet.
Platformen er generelt en brugervenlig platform, der besidder en Drag’n, Drop editor til at udarbejde sine e-mails – ligesom du også kan kode dem fra bunden, hvis dette er at foretrække.
ActiveCampaign besidder desuden en række styrker og svagheder, som vi har udpenslet nedenfor basere på vores erfaringer med platformen.
Styrker ved ActiveCampaign
Ecommerce fokus
ActiveCampaign integrerer med de mest populære ecommerce CMS’er på markedet, Shopify, Woocommerce, Magento osv. og giver dig derved mulighed for at bygge flows og segmenter ud fra adfærden, som brugerne foretager sig på din hjemmeside.
Dette kan være købshændelser, som vist i eksemplet nedenfor, men det kan også være aktivitet, som en forladt kurv eller besøg på et bestemt produkt, som ActiveCampaign tracker og sender retur til platformen.
Alt sammen data som du kan arbejde videre med i din e-mail marketing indsats, når du bygger flows, segmenter og kampagnemails for at ramme hele kundens rejse.
B2B fokus
At styrkerne ved en e-mail marketing platform både favner B2C og B2B segmenterne er lidt atypisk, men dette er ikke desto mindre, hvad ActiveCampaign gør – og de gør det endda rigtigt fornuftigt.
B2B grenen dækker integrationer til flere af de populære salgssystemer på markedet: PipeDrive, Salesforce med flere, hvilket betyder, at du kan bygge din marketing-automation sammen med dit salgsteam.
Et eksempel kunne være at sende en notifikation til en af dine sælgere, når en af subscribers besøger din kontaktside uden at udfylde din kontaktformular. Sælgerne kan her få alt info om den besøgendes adfærd, hvilket din sælger kan bruge, når vedkommende kontakter subcsriberen.
Udover integrationerne til diverse salgsystemer besidder ActiveCampaign også konkrete funktioner egnet til B2B virksomheder, som leadscoring.
Leadscoringen i ActiveCampaign fungerer stort set ligesom leadscoring i andre systemer med regler og point, hvilket kan være baseres ud fra adfærden på din hjemmeside eller i de e-mails, som du sender ud til dine subscribers.
En subscriber kan på den måde få tildelt point ud fra sine handlinger, hvilket kan være med til at kvalificere hvor “varm” brugeren er i sin kunderejse. Når brugeren så er varm” nok kan du eller dine sælgere række ud til subscriberen/brugeren.
Integrationer til dine digitale kanaler
ActiveCampaign har mere end 870 integrationer eller apps, hvilket gør det muligt at integrere med et væld af softwares på markedet – deriblandt andre kanaler i dit marketing-mix, som Meta (Facebook og Instagram) og Google Ads.
Dette giver dig konkret muligheden for at synce leads i en tovejs-integration, så du kan udnytte dine subscribers adfærd i dine e-mails på Meta – men også sende nye leads fra Meta eller Google Ads til din ActiveCampaign konto.
Solid editor til at udarbejde sine e-mails
ActiveCampaigns e-mail designer er blandt de bedre på markedet med et brugervenligt interface. Platformen giver dig et væld af muligheder i deres , hvor du også kan tage udgangspunkt i en af de mange templates, som ActiveCampaign har bygget og stillet til rådighed.
ActiveCampaigns designer bygger på strukturer og blokke. En struktur kan indehold flere blokke, og en blok kan være et billede, en spacer, en tekstblok eller noget helt fjerde. Alle blokkene lægger klar til dig i menuen til højre, hvor du kan vælge mellem alt fra tekst til billeder til at kode din egen blok i HTML-format.
To ekstra brugbare features i ActiveCampaigns designer:
- Fra- og tilvalg til det enkelte device
I designeren kan du blandt andet justere om bestemte elementer, som billeder eller tekst, udelukkende skal vises på desktop eller mobil, hvilket giver dig mulighed for at skræddersy din e-mail, så brugeren får den bedste oplevelse. Herudover besidder ActiveCampaigns designer en række elementer, som er lige til at gå det.
- Mulighed for hover-effekt på knapper
ActiveCampaigns designer giver dig også mulighed for at give dine e-mails et ekstra touch med muligheden for at lægge en hover-effekt på dine knapper. Dette giver dine e-mails lidt spil i e-mailen samt en anderledes feature, som man ikke ser hver dag.
Svagheder ved ActiveCampaign
Manglende dybde i funktionerne
ActiveCamapigns største styrke er, at platformen favner så bredt. Ironisk nok er dette også platformens største svaghed, da ActiveCampaign ikke formår at gå lige så dybt i de forskellige funktioner som deres konkurrenter.
Dette ses blandt andet i mulighederne for at segmentere i platformen, som er meget begrænset, hvor tidsbestemte kriterier blandt andet ikke kan defineres. Sammenligner vi dette med en B2C konkurrent som Klaviyo, hvor næsten kun fantasien sætter grænser ift. segmentering, er ActiveCamapign et stykke bagud.
Det samme er tilfældet på B2B siden, hvor ActiveCampaign ikke helt kan hamle op med de helt store marketing automation platformer som f.eks. HubSpot, hvor særligt deres rapportering er længder bagud.
ActiveCampaign er til dig, der..
ActiveCampaign er det fornuftige valg til dig, som sidder i en virksomhed, der har behov for en e-mail marketing platform, der kan favne flere marketingaktiviteter. Du har måske en mindre webshop, som du vil have dækket ind under platformen, og samtidig har du et større B2B fokus, som platformen også skal favne. Her er ActiveCampaign ideel, da du kan holde aktiviteterne et sted og udnytte synergierne af dem.
Fordele ved ActiveCampaign:
Ulemper ved ActiveCampaign:
LAD OS OVERHALE DINE KONKURRENTER SAMMEN
SKAL VI TAGE DIN E-MAIL MARKETING INDSATS TIL DET NÆSTE NIVEAU?
Sammen definerer vi jeres strategi, fra kampagnemails til flows og sørger for, at jeres indhold bliver sendt til de rette mennesker på det rette tidspunkt.